Michael Fromming představuje systém car-sharingu před Novou radnicí v Brně.

Michael Fromming představuje systém car-sharingu před Novou radnicí v Brně. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Nemají auto a jezdí, kdy chtějí. Car-sharing využívají v Brně desítky lidí

  • 6
Jdete z nákupu, ruce plné tašek, tramvaj je přeplněná a z centra města je to domů daleko. Co teď? Představte si, že by za rohem stálo auto, které byste si mohli půjčit. A s plnými igelitkami se dopravit domů, tam auto odložit a už se o něj nestarat.

To je opravdu možné. Tuto možnost totiž nabízí car-sharing, neboli společné využívání automobilů. A dostupné je i v Brně, kde jej už používá na sedm desítek lidí.

"Právě Brno je republikovým průkopníkem v car-sharingu. Nikde jinde v zemi není tak zaveden jako zde," uvedla Michaela Valentova z Ústavu pro ekopolitiku.

Car-sharing má totiž plno výhod. V centru jihomoravské metropole, kde se špatně hledá místo k zaparkování "ušetří" desítky míst, které by lidé zabrali, pokud by do centra zajeli vlastním vozem. Lidé navíc nemusejí vlastnit auto, a odpadá jim tak práce s údržbou či pojištěním vozu.

Město je ochotné car-sharing podpořit

"Díky sníženému počtu jízd se car-sharing podílí i na zlepšování životního prostředí," tvrdí náměstek primátora Martin Ander (SZ). Proto je i brněnský magistrát připraven tuto službu podpořit. "Mohlo by se například jednat o vyhrazení neplacených míst pro auta z car-sharingu," dodal Ander.

Sdílení šesti aut nabízí v Brně sdružení Autonapůl a Autodružstvo. Ta plánují, že se v dohledné době propojí. "Začínali jsme jako skupina přátel, která si půjčovala staré auto. Pak jsme dokoupili nová auta," přiblížil Stanislav Kutáček z občanského sdružení Autonapůl.

Podle něj lidé, kteří nejezdí denně, za své auto platí příliš. "V extrémním případě říkáme, že už by mohli jezdit taxíkem a vyšlo by je to levněji," dodal Kutáček.

Michael Fromming představuje systém car-sharingu před Novou radnicí v Brně.

Car-sharing v Brně využívají nejčastěji mladé rodiny s dětmi, které auto potřebují třeba k velkým víkendovým nákupům či při návštěvě příbuzných, kteří nebydlí v Brně.

"Auta využívají i brněnské neziskové organizace, třeba k rozvozu nejrůznějších věcí. Nevyplatí se jim totiž kupovat vlastní auto," popsal Klusáček. Podle něj se tak sdružení Autonapůl podaří v Brně ušetřit až patnáct parkovacích míst. Může jich však být více.

Stát se členem sdružení je totiž snadné, stačí jen uhradit zálohu ve výši pěti tisíc korun. A pak platit měsíční faktury za projeté kilometry.

Parkování je u speciální skříňky

Ve světe není car-sharing žádnou novinkou. A jak vlastně tato služba funguje? Zájemce o auto si přes počítač či mobilní telefon zamluví vůz podle svého gusta.

"Dojde ke speciálnímu místu, kde je skříňka s klíči, u které je zaparkován vůz. Vyzvedne si auto a odjede. Na konci cesty jej opět zaparkuje u speciální skříňky," popsal poradce pro udržitelnou dopravu ze senátního odboru životního prostředí v Brémách Michael Frömming.

Michael Fromming představuje systém car-sharingu před Novou radnicí v Brně.

Právě v německých Brémách tuto službu využívá více než 5,6 tisíce lidí. Těm je k dispozici sto třicet vozů. "Stejně jako nabídka městských jízdních kol jsou auta zahrnuta jako doplňková služba systému městské hromadné dopravy," řekl Frömming.

Podle odborníků je v Brně pro služby car-sharingu velký potenciál. V roce 2008 se zde totiž počet automobilů zvýšil o více než osm tisíc. Do města navíc denně za prací dojíždí kolem padesáti tisíc lidí, čímž se počet aut v ulicích ještě zvyšuje.