Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V Brně pohoří polovina žáků autoškol. Čísla může zlepšit speciální web

  6:59aktualizováno  6:59
Udělat v Brně autoškolu není nic jednoduchého. Alespoň to vyplývá ze statistik, podle kterých loni na první pokus uspělo pouze 45 uchazečů. Instruktoři netuší, proč se žáci za volantem zhoršují. Zlepšit čísla by mohl speciální web Řídit Brno, který vymysleli studenti Masarykovy univerzity.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Přehlédnutí dopravní značky, neobratné parkování, nedostatečná kontrola zpětných zrcátek. To jsou jen příklady mnoha důvodů, proč komisaři při závěrečné zkoušce v autoškole žáky vyhazují.

Loni v Brně napoprvé neuspělo 55 procent žadatelů o řidičský průkaz. Vyplývá to ze statistik, které mají k dispozici studenti Filozofické fakulty Masarykovy univerzity od brněnského magistrátu.

Nadměrně velkou neúspěšnost u prvního pokusu potvrzují i instruktoři autoškol, kterých je v Brně přes stovku. „Žáci se stále zhoršují. Čím to je, těžko posoudit. Před třemi lety jsem dokonce zaznamenal statistiku, že napoprvé zkoušku na skupinu B udělalo v Brně jen necelých čtyřicet procent,“ popsal Milan Liška z bystrcké Autoškoly Kometka, jenž v oboru působí šestnáct let. Za opakovanou jízdu při každém dalším pokusu uchazeč zaplatí 400 korun.

Studenti Kabinetu informačních studií a knihovnictví Masarykovy univerzity proto vytvořili projekt s názvem Řídit Brno. Na stejnojmenném jednoduchém webu najdou žáci autoškol mapu s trasami, kudy se často při zkoušce jezdí.

„V Brně je normální, že se závěrečná zkouška podaří až na několik pokusů. Víme i o případu, kdy jich uchazečka potřebovala hned devět,“ vysvětlila Tereza Pojezná z autorského týmu, proč je v jednom ze seminářů napadl zrovna tento projekt. Výhodou při získávání podkladů pro ně bylo, že členem jejich týmu je instruktor z jedné rodinné autoškoly.

Kritická místa si projedou virtuálně

Ačkoli brněnští komisaři trasy nemají pevně stanovené, tvůrci webu do mapy zanesli dopravní značky a problematická místa, na nichž by žáci autoškoly mohli nejpravděpodobněji pohořet. Zájemci si pak tato místa mohou virtuálně projet díky mapě nebo videím, která autoři natočili.

„Ustálená trasa zkoušky není. Téměř vždy se však při ní dostanete na některá místa, která jsou v mapě vyznačena dopravní značkou. Máme tedy síť bodů, které se během praktické zkoušky různě propojují,“ doplnila Pojezná.

Výsledná trasa u zkoušky tak někdy může být téměř shodná s tou jejich na webu, někdy se může lišit. Podstatné je, že se uchazeči o řidičák mohou podívat, na jakých místech si mají dávat větší pozor.

Autoškoly studentský projekt vnímají smíšeně. Některé to vítají jako dobrou pomůcku, jiné se obávají, aby jejich žáci pak příliš nespoléhali jen na to, co najdou na internetu. „Jakákoliv aplikace má něco do sebe, ale nenahradí to nikdy praxi,“ domnívá se vedoucí Autoškoly Pelikán Roman Provazník.

Také on si všímá, že v posledních letech se úspěšnost studentů výrazně zhoršila. Přičítá to zejména nervozitě a neochotě připlatit si za jízdy navíc, přestože to dotyčnému doporučí.

Komisaři by při zkoušce mohli být ještě přísnější, zní z autoškol

Za jeden z nejproblematičtějších úseků považuje Provazník napojení čtyřproudové silnice v ulici Žabovřeská pod Masarykovou čtvrtí na přivaděč vedoucí od řeky. „Je tam osmdesátka. Žáci nejsou s to pochopit, že auto musejí pořádně rozjet. Přijde jim, že pomalá jízda je bezpečná. Ale v tomto případě to neplatí,“ upozornil Provazník.

Záludný je i výjezd z tunelu Dobrovského směrem k obchodnímu centru v Králově Poli. Nejen začínající řidiče tam mate, kudy z něj odbočit na centrum a kudy na Svitavy.

Další z oslovených instruktorů vidí příčinu neúspěšnosti zejména v nedostatečné dopravní výchově na školách. Že by za to mohla přehnaná přísnost komisařů, vylučují. Jiní by dokonce na své žáky při závěrečné zkoušce byli ještě přísnější.

Nad značnou neúspěšností se pozastavovalo rovněž několik pražských instruktorů autoškol. Tam je prý situace o něco lepší. Odhadují, že zkoušku napoprvé úspěšně složí okolo 60 procent uchazečů.

Autoři projektu Řídit Brno doufají, že pomohou nejen začínajícím řidičům a přispějí k celkově větší bezpečnosti na silnicích. „Většinu nehod způsobí právě mladí řidiči. Navíc nikde není řečeno, že se na problematická místa nemůže v mapě podívat i stávající brněnský či nebrněnský řidič,“ dodala Pojezná.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prodejní výstava aut společnosti Mototechna se v Brně přesunula z Moravského...
Autobazar v centru Brna najednou městu vadí, vozy musí do středy zmizet

Vystavovaná auta, která minulý týden obsadila park na Moravském náměstí a od pondělí jsou k vidění na náměstí Svobody v centru Brna, musí organizátoři co...  celý článek

U Krajského soudu v Brně stanula pětice mužů, kterou žaloba viní z pokusu o...
Skupina mužů chtěla přes zastrašené chlapce vyloupit dům, tvrdí obžaloba

Zastrašováním dítěte si chtěli vynutit vstup do domu jeho neslyšících rodičů. Očekávali totiž, že v něm najdou kolem 90 tisíc amerických dolarů, tedy víc než...  celý článek

Organicky pěstovaná zelenina dostává nálepku bio, protože se pěstuje bez použití umělých hnojiv, herbicidů a pesticidů
Ekofarmáři budou ve své akademii učit, jak pěstovat jídlo bez chemie

Ekologické zemědělství je forma hospodaření, jejímž smyslem je produkce zdravých a kvalitních potravin, a to bez poškozování půdy například chemikáliemi. Právě...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
PODPORA HELPDESKOVÉHO SYSTÉMU

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 25 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.