Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Znojmo bez kamionů? Nesmysl, shodnou se policisté i silničáři

  15:27aktualizováno  15:27
Už tak přetíženou dopravu ve Znojmě, které dlouhodobě dusí chybějící obchvat, ještě zkomplikovala oprava mostu v centru města. Ve špičkách řidiči v kolonách postojí dlouhé minuty. Zastupitelé teď přišli s nápadem uzavřít město nákladní tranzitní dopravě.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

„S krajskou správou a údržbou silnic i o této možnosti jednáme. Zákaz by mohl platit jen v rizikové dny, v pondělí a pátek, a v některých hodinách,“ reagoval starosta Znojma Vlastimil Gabrhel (ČSSD).

Šéf znojemských silničářů ale takové řešení označil za nesmysl, o kterém se navíc dozvěděl až od novinářů.

„Tranzit se nedá omezit. K tomuto tématu se pravidelně scházíme s šéfem dopravního inspektorátu a minulý týden jsem jednal s místostarostou Hekerlem, ale o ideálním řešení nebo opatření zkrátka nevíme,“ míní Zdeněk Komůrka.

Podle něj rozlousknutí problému leží především na odboru dopravy. „Jsme sice investorem opravy mostu u městského hřbitova, ale za uzavírky zodpovídá zhotovitelská firma. Dopředu se projednávaly s městem i policií,“ zdůrazňuje.

V Kuchařovicích kamiony nechtějí, uvažují i o blokádách

Uzavřít Znojmo kamionům rovná se hnát je přes Kuchařovice. Zastupitelé obce se už ale usnesli, že k tomu nedají souhlas.

„Chování představitelů znojemské radnice mě mrzí. Měli by si uvědomit, že jejich síla a moc končí na katastrální hranici Znojma. Nelze to řešit z pozice: my jsme velcí a toho trpaslíka zašlápneme. Naši občané mají stejné právo na klid jako ti městští,“ zlobí se kuchařovický starosta Lubomír Mlejnek.

Ve vsi stojí měřiče, které spočítaly, že tudy měsíčně projede přes 200 tisíc aut a při momentální uzavírce toto číslo ještě o třetinu narostlo. Už před lety navíc starosta nechal v Kuchařovicích změřit hluk.

Výsledek? Norma je překračována i v noci. Krajští hygienici to ale tehdy vyřešili šalamounsky – udělili výjimku z hlukových limitů až do roku 2020.

Většina domů v Kuchařovicích navíc lemuje silnici, lidem praská omítka na domech a eventuální další příval aut je pro ně pomyslná poslední kapka. Uvažují proto o tom, že vytvoří na silnicích blokády.

„Ale stojíme před dilematem. Ležíme na východní části výpadovky ke Znojmu, kudy jezdí záchranka a hasiči. Co když se zrovna někomu něco stane a zpozdí se pomoc?“ přemýšlí starosta.

Pomůže jen obchvat, ten ale bude až za pár let

Jen přesunutí problému do jiného místa – tak eventuální vyhnání kamionů přes Kuchařovice označuje šéf znojemských dopravních policistů Robert Pešek.

„Znojmo je tranzitním městem a je ucpané permanentně. Dokud nebude obchvat, bude hůř a hůř. A až přibudou na silnicích dovolenkáři, bude to další rána,“ upozorňuje Pešek.

Znojmem projíždí denně 25 tisíc aut. Kamionů razantně přibylo po zavedení mýta, které však na silnici I/38 neplatí. A firmy provozující tranzitní dopravu rády volí sice delší úsek, ale bezplatný. Nápad trasu z Jihlavy do Znojma také zpoplatnit ležel na stole znojemské radnice už před více než deseti lety, ale vyšuměl.

„Mýtné brány jsou na těchto silnicích nemožné, jsou totiž samá křižovatka,“ krčí rameny Komůrka. Stejně jako kuchařovický starosta a šéf dopravních policistů vidí spásu jedině v obchvatu.

Řidiče na Znojemsku letos čekají ještě další čtyři uzavírky

Jedenáctikilometrový obchvat včetně napojení na rakouské hranice má být dokončen ale až v roce 2022. Do té doby se musejí šoféři obrnit trpělivostí. Oprava mostu u znojemského hřbitova potrvá do konce července, ale letos je na Znojemsku zabrzdí ještě další čtyři uzavírky.

„Plánujeme průtahy Hradištěm, Mramoticemi a Kuchařovicemi a opravy od kasárenské křižovatky po Milíčovice,“ vypočetl Komůrka s tím, že konkrétní termíny zatím stanoveny nebyly.

Současný stav je náporem na nervy řidičů i policistů. „Snažíme se řídit dopravu ve Znojmě, pak se ale stanou těžké nehody, u kterých chybíme,“ uzavřel Pešek.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.