Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Nahlaste vandaly, vyzývá Dopravní podnik v Brně z oken tramvají

  • 87
Dopravní podnik města Brna spustil novou kampaň, která vybízí cestující, aby hlásili policii vandalství. Třeba když někdo ničí okna v hromadných dopravních prostředcích. Někteří cestující to však odmítají jako "bonzování".

"Vandalismus ovlivňuje cenu jízdného! Pokud jste svědky poškozování majetku, volejte PČR 158 nebo MP 156," hlásají nové žluté nálepky v brněnských tramvajích. Cestující je mají přímo před očima, jsou nalepené uprostřed oken.

Nálepky vybízejí cestující, aby na vandaly okamžitě upozornili policii či strážníky.

"Včasné oznámení je úplně nejlepší. Díky tomu se nám daří relativně hodně podezřelých chytat. Podobnou iniciativu Dopravního podniku proto rozhodně vítáme," říká mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem.

Řada cestujících se nicméně k nové kampani nestaví příliš vstřícně. "Nikdy bych nikoho takhle nenahlásila. Připadá mi to jako bonzování a návrat před rok ’89," odsuzuje samolepky učitelka Tereza Nováčková.

Proti takovému tvrzení se ovšem Dopravní podnik silně ohrazuje. "Není to žádné bonzování, tramvaje jsou veřejným majetkem a lidé by měli mít společenskou odpovědnost," domnívá se mluvčí Dopravního podniku města Brna Linda Škrancová.

Odstraňování následků řádění vandalů přijde ročně na pět milionů korun. "Pokud by vandalismus nebyl, mohla by se snížit cena jízdného," myslí si Škrancová.

Samolepky cestující zahlédnou ve všech tramvajích v Brně. Ušetřeny nezůstaly ani naleštěné nové vozy. "Pokud má být kampaň účinná, musí být celoplošná," vysvětluje Škrancová.

Poškrábaná okna jako důkaz lásky

Sedmnáctiletý student střední školy, mezi jehož zájmy patří mimo jiné i vyškrabávání dívčích jmen na okna v tramvajích, si nicméně myslí, že kampaň žádný lov na vandaly neodstartuje.

"Skoro vždycky, když si takhle hraju, tak mě někdo vidí. Policii na mě zatím nikdo nevolal," říká student, který své jméno nechtěl uvést, ale redakce jej zná. Na otázku, co ho na poškozování majetku láká, odpovídá jednoduše. Dokazuje tak svým přítelkyním, že na ně myslí, kudy chodí, respektive jezdí.

Nová kampaň Dopravního podniku města Brna plynule navazuje na podobné samolepky z loňska. Anketa s názvem "Máme je vyměnit?" rozjela na Facebooku debatu, která dospěla k jednoznačné shodě všech diskutujících. Vyměňovat poškrábaná okna je prý naprosto zbytečné. Vandalové je stejně za pár dní znovu zničí.