Vizualizace nového autobusového nádraží v Blansku, které by mělo být hotovo na...

Vizualizace nového autobusového nádraží v Blansku, které by mělo být hotovo na jaře 2018. | foto: Interplan

Místo ostudy moderna. Ale ani nové nádraží nebude mít střechu všude

  • 6
Když prší nebo pálí slunce, nemá se kam schovat. A když si potřebuje odskočit, vrací se nechtěně hluboko do minulého století. O komfortu při čekání na autobus si Alena Zouharová z Rudice, jež cestuje několikrát za týden do Blanska, nechává jen zdát.

A spolu s ní i více než milion cestujících, kteří autobusové nádraží v Blansku využívají.

Dopravní uzel desítky let marně čeká na opravu. „Znám autobusová nádraží jinde a s nimi se to blanenské moc nedá srovnat. Na zastávkách chybí zastřešení, toalety jsou v hrozném stavu a jediná, příliš malá čekárna u informací se zavírá nejpozději o půl čtvrté odpoledne a pak už není kam jít. Je to ostuda,“ popisuje Zouharová.

Změny by se ale cestující měli dočkat už příští rok. Soukromá společnost ČAD Blansko chce totiž na místě zchátralého nádraží vybudovat nový autobusový terminál za padesát milionů korun. Vévodit mu má moderní stavba ze skla a kovu, která vyroste na místě současné čekárny a dispečinku.

„Nemá cenu nynější nádraží postupně vylepšovat, jeho stav je opravdu kritický. Chceme moderní nádraží se vzdušnou prosklenou budovou, jež bude důstojnou vstupní branou do chráněné krajinné oblasti Moravského krasu i do města samotného,“ vysvětluje ředitel ČAD Blansko Jiří Šebela.

Novinkou budou cykloboxy

Dopravce chce do konce roku získat stavební povolení i dotaci, ta má pokrýt 85 procent nákladů. V polovině příštího roku by měla začít přestavba, hotovo chce ČAD mít na jaře roku 2018.

„Cestující čeká komfortní zázemí v prosklené čekárně se sociálním zařízením, automaty s občerstvením, bude zde i informační kancelář a předprodej jízdenek. Prostor bude klimatizovaný, s wi-fi zásuvkami třeba na dobití telefonu,“ popisuje Šebela.

„Na budovu s čekárnou naváže spojnice s odjezdovými stanovišti podél ulice Svitavská, příchod i zastávky budou zastřešeny prosklenou vzdušnou konstrukcí. Na pěti nástupních ostrůvcích podél řeky Svitavy pak budou alespoň přístřešky pro cestující,“ doplňuje.

Novinkou pro cestující budou i uzamykatelné kryté cykloboxy pro dvanáct kol a stojany pro dalších dvacet bicyklů.

„Uvnitř čekárny bude obrazovka s informacemi o odjezdech autobusů. Panel s číslem nástupiště i časy všech odjezdů bude také na obou koncích nádraží, na každém nástupišti pak přibudou elektronické tabule s informací o následujících dvou spojích,“ doplňuje technický náměstek ČAD Blansko Tomáš Vykydal.

Zapojení města nebylo možné

Nová vizualizace ale sklízí i kritiku. Původně ČAD plánovalo celozastřešené nádraží, nyní je pod střechou jen příchod k 11 z celkových 16 zastávek. V plánu už není ani druhé patro budovy s restaurací s terasou či parkoviště pro osobní vozy.

Navíc parkování autobusů, které mělo být podélné, je v zastřešené části znovu zubové, takže autobusy budou stejně jako nyní ze zastávek couvat.

„Původní projekt počítal se zapojením města, to ale nebylo vzhledem k podmínkám dotací možné, na střechu všude tak nyní nedosáhneme. V mezičase také vzniklo velké záchytné parkoviště u nedalekého vlakového nádraží a loni se zrekonstruovala ulice Svitavská, v rámci které vznikla parkovací místa,“ vysvětluje ředitel ČAD Blansko.

„Nám ten prostor pro stavbu podélného stání na všech zastávkách chybí, z druhé strany nás limituje řeka a nový úsek cyklostezky, který zde má postavit město. Upravili jsme ale dispozice, autobusy mají výstražné i kontrolní hlásiče a už nyní není s couváním žádný problém,“ dodává Šebela.