Nad stavbou nového nádraží ve Vídni se tyčí vyhlídková věž, takže stavbu mohou domácí i turisté sledovat z výšky. Obří staveniště se rozkládá na ploše velké jako sto padesát fotbalových hřišť.
"Lidé mají o prohlídku velký zájem. Na dřevěnou vyhlídkovou věž vystoupá denně patnáct set návštěvníků," podotkl mluvčí rakouských drah Herbert Ofner.
Nové vídeňské nádraží začalo vyrůstat v červnu roku 2007. Obyvatelé rakouské metropole je označují za stavbu století.
"Je to symbol významu Vídně jako dopravního centra střední Evropy. Zároveň nové nádraží umožní další rozvoj města," řekl vídeňský starosta Michael Häupl (čtěte více zde).
Cestujícím ve Vídni dosud sloužila čtyři nádraží umístěná na všech světových stranách. V tom novém nádraží se všechny tratě setkají a denně by mělo odbavit až tisíc vlaků. První cestující vstoupí na nástupiště do konce příštího roku. Do plného provozu by mělo být nádraží uvedené v roce 2015.
Brno mělo podle Bárty začít stavět za tři roky
Brno si na supermoderní železniční uzel včetně nového nádraží ještě počká. Podle dopravní "superkoncepce" bývalého ministra dopravy Víta Bárty (VV) se začne stavět nejdřív za tři roky.
Vedení brněnské radnice však věří, že s Bártovým odchodem ožila naděje na uspíšení projektu.
"Když se jako Brňák podívám, jaké peníze se do dopravy investují v Praze, tak mám větší odvahu žádat stejné prostředky i pro své město," řekl náměstek primátora Robert Kotzian (ODS).
Představitelé Brna doufají, že se územní řízení podaří dokončit ještě letos. "Obě města chtějí využít atraktivní pozemky v okolí stávajících nádraží a v blízkosti historického centra, které byly zatím opomíjené. V okolí obou staveb vybudují úplně nové čtvrti," poznamenal Ivo Klemeš z brněnského magistrátu.