Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nové nádraží v podobě sedmipatrového „brouka“ prověří premiér

  7:20aktualizováno  7:20
Jak koaličním zeleným, tak opoziční ODS na brněnském magistrátě vadí, že nic nevědí o změnách v projektu nového železničního nádraží. Zelení proto budou žádat premiéra Jana Fischera, aby projekt prověřil.

Položený mobil, nebo nádraží? Takto si železniční uzel představovali v ateliéru Archix | foto: Archix

Je jen málo věcí, na kterých se shodnou brněnští zastupitelé z koalice za zelené s těmi opozičními z ODS. Tajemná příprava stavby obřího obchodního domu nad novým železničním nádražím v Brně však patří mezi tyto výjimky.

Nové nádraží

Výstavba měla začít v roce 2006 a skončit v roce 2015. Zatím se postavilo jen odstavné nádraží, které s odsunem hlavního nádraží z centra Brna nesouvisí.

Pokud by se začalo stavět příští rok, bude hotovo nejdříve v roce 2019.

Nádraží stále nemá územní rozhodnutí. To předchozí zrušil kvůli nesrovnalostem soud na konci roku 2008.

Vybudování nádraží má stát 20 miliard korun. Skluz ohrožuje získání evropských dotací ve výši až 8 miliard korun.

"Dodnes není zřejmé, kdo objednal studii stavby u architektonické firmy Parolli a ani to, kdo platí její zapracování do projektové dokumentace Europoint Brno," stěžuje si kandidát na brněnského primátora za ODS Robert Kotzian.

Na vysvětlenou: původně měla jednotlivá nástupiště nového nádraží propojovat jednoduchá stavba, takzvaná levitující lávka. Město ji přitom vybralo ve veřejné architektonické soutěži, za kterou zaplatilo milion korun.

Před asi dvěma lety však vyšlo najevo, že architekti z firmy Parroli navrhli pro brněnské nádraží jinou stavbu. Sedmipatrová komerční budova připomíná brouka, takzvaného Scarabea.

Kdo ten projekt zadal? Oficiálně se k němu nehlásí nikdo. Město ani investor - tedy Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) - jej lidem nikdy nepředstavily.

Zelení budou kvůli nezodpovězeným otázkám tento týden jednat s premiérem Janem Fischerem. V minulých měsících se totiž několikrát ptali na Ministerstvu dopravy i SŽDC, kdo prosadil a platí přípravu velkého obchodního domu, kterému říkají komerční zastřešení.

Zelení chtějí analýzu projektu

"Nikdo nechce říct, proč se ten projekt mění. Kdo to chce a proč. V žádném z orgánů města se to nikdy neprojednávalo," vysvětluje náměstek primátora Martin Ander, proč nepokládá přípravu nádraží za transparentní.

"Budeme žádat, aby bylo pozastaveno financování a aby byl projekt podroben analýze. Postup SŽDC mi nepřijde v souladu s pravidly pro nakládání s veřejnými prostředky," dodal.

Podle mluvčího SŽDC Pavla Hally ještě není rozhodnuto, že v Brně bude Scarabeus stát. "Teď jde o to sladit potřeby železniční, městské, autobusové a automobilové dopravy. Jinými slovy nyní neznemožnit takové pokračování stavby v budoucnu," uvedl Halla.

Petici pro premiéra podepsala tisícovka Brňanů

Jedna věc je obchodní dům, druhá nádraží samotné. Zelení tento týden předají premiérovi také petici od více než tisícovky Brňanů, která ho znovu žádá zachování nádraží v centru.

"Pane premiére, zasaďte se prosím o to, aby stát neplýtval financemi na projektování odsunu nádraží, který mi zkomplikuje cestování," píše se ve výzvě, kterou podepsali.

Že ještě odsun nádraží není hotová věc, dokazují i plány společnosti Brno new station development, která má pronajaty pozemky pod starým nádražím a okolí a chce tam stavět novou městskou čtvrť. Má připravenou variantu jak se starým, tak s novým, i s oběma nádražími. A čeká.

Přišly desítky námitek

Nové nádraží totiž ještě nemá územní rozhodnutí, na jehož vydání je závislá žádost o evropské dotace. Ty mají pokrýt víc než třetinu nákladů.

Poté, co bylo územní řízení zastaveno kvůli řízení o výjimce z ochrany zvláště chráněných živočichů, se v březnu znovu rozběhlo. Do konce dubna bylo možné podat proti projektu námitky.

"Těch přišlo několik desítek, což se dá u tak velkého projektu očekávat. Jsou podobné, jako u předešlého řízení: hluk, zastínění nemovitostí, zhoršení podmínek pohody bydlení," uvedl mluvčí radnice Brno-střed, která má "územko" vydat, Roman Burián.

Teď se úřad musí s námitkami vypořádat. A kdy lze územní rozhodnutí očekávat? Podle Buriána "vám to u tak velkého projektu nikdo neřekne".





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Doprava na průtahu Břeclaví
Nemají semafory ani obchvat, zato další rozkopanou silnici

Už na jaře byla v plánu rozsáhlá oprava všech semaforů v Břeclavi. Výměna světel měla lépe zprůjezdnit průtah městem, který je několikrát denně ucpaný. Místo...  celý článek

Bývalý brněnský radní za ANO Tomáš Kratochvíl stanul před soudem kvůli...
Zastupitel Brna Kratochvíl dostal podmínku za podvody, hrozilo mu až 8 let

Zastupitel Brna Tomáš Kratochvíl (zvolen za ANO) dostal u Městského soudu v Brně podmínku za krácení daně u své nábytkářské firmy Toka. Obžaloba politika...  celý článek

Hodonínský zastupitel a bývalý místostarosta Roman Sedlačík je členem hnutí Řád...
Černoši, na které zastupitel zavolal hlídku, byli voják USA a šéfka nadace

Minulý víkend zavolal hodonínský zastupitel Roman Sedlačík na černošský pár městskou policii. Chtěl, aby je hlídka legitimovala. Teď se ukázalo, že strážníky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.