Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nové trolejbusy v kopci stojí, staré by přitom jely dál

  16:10aktualizováno  16:10
Trolejbusy se za brněnské sněhové kalamity ukázaly jako problematický dopravní prostředek. Přestože Dopravní podnik města Brna obnovoval vozový park před dvěma lety a spousta vozů se leskne novotou, nové moderní trolejbusy sněhovou kalamitu nezvládly.

Na Vinohradech doprava vázla | foto: Roman Placzek

A nepomohla jim v tom ani snaha techniků, řidičů i dopravního dispečinku. Jednou nebyly schopné vyjet do zasněženého kopce, jindy zase trolejové vedení oblepil led. A trolejbusy stály.

Celkový neutěšený výsledek zimního vysvědčení trolejbusů má několik důvodů. Řidiči i znalci techniky brněnské hromadné dopravy se shodují, že dřívější typy byly schopné vyjet to, co s dnešními novými trolejbusy není možné.

Na vině je konstrukce nových typů. Ty mají motorem poháněnou jen zadní nápravu.

Další dvě nápravy, umístěné před kloubem trolejbusu, ale poháněné nejsou, takže na kluzké a vlhké vozovce se trolejbus snadno "zlomí" v kloubu a stává se neřiditelný.

A co víc, jeden motor nemá dostatečný výkon, aby některé kopce vyjel. Proč to tak je?

"Jednak jsou dva motory dražší než jeden, takže se v dnešní době úspor energie na všech stranách není čemu divit. A pak všechny vyráběné autobusy jsou v dnešní době nízkopodlažní. Do té nízké podlahy by se motor nevešel," odpovídá Josef Altrichter, dlouholetý řidič trolejbusů, nynější technik dopravního podniku a znalec v oboru.

Historické trolejbusy v Brně - 26Tr 3602

"Dřívější modely trolejbusů dbaly podstatně méně na úsporu energie, na druhou stranu byly spolehlivější a pro řidiče ovladatelnější," doplnil Altrichter.

Nejohroženější byly trolejbusy při prudkém stoupání. A to nejen kvůli pohonu zadní nápravy, ale i systému, který má zabránit prokluzování kol na mokrém nebo zamrzlém povrchu.

"Jezdil jsem šestadvacítkou sem nahoru," říká řidič trolejbusu Petr Páleník na konečné stanici Kamenný vrch. "Za Pisárkama už to šlo ale ztěžka. Dostat se ze zastávky je problém. Když nemáte rychlost a motor se zapře do kol, ta začnou prokluzovat. No, a protože tahle mašina má vevnitř antiprokluzový systém, motor to zaregistruje a po pár sekundách se vypne," doplnil Páleník.

Ke dvěma nepovedeným technickým rysům konstrukce trolejbusu se přidal ještě vnější faktor. Námraza na trolejích způsobuje špatné vedení elektřiny. A musí se ručně obouchat, aby byla trolej opět funkční.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Policisté na tísňové lince 158 měli ze zlovolných telefonátů těžkou hlavu.
Policisté hledali spoutanou holčičku v autě, její únos však byl výmysl

Vymyšlenou historkou o únosu zaměstnaly dvě školačky policisty v Hodoníně, kteří na základě jejich svědectví hledali auto se spoutanou holčičkou. Ve výpovědích...  celý článek

V holasické lokalitě Čtvrtě má stát celkem 64 patrových domů s obytnou plochou...
Z majitelů nových domků jsou rukojmí. Stavba kvůli hádce firem stojí

Původně bezproblémová stavba 64 rodinných domků v Holasicích na Brněnsku se zadrhla. Rozhádaní developeři jdou k soudu, lidé trpí obavami, aby neskončili jako...  celý článek

RegioJet testuje nové vagóny Astra.
Lidé jsou unavení z uzavírek a výmolů na D1. Raději volí cestu vlakem

Počet cestujících vlakem mezi Brnem a Prahou se od roku 2010 téměř ztrojnásobil. Může za to konkurenční boj mezi Českými drahami a RegioJetem, ale hlavně...  celý článek

Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší
Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší

Chcete svému drobečkovi zpestřit jídelníček? Soutěžte o balíček plný dobrot.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.