Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Novela smogové vyhlášky možná omezí dopravu a továrny v kraji

  • 7
Pět dnů se vloni v některých částech Brna prášilo tak moc, až to škodilo lidskému zdraví. Lidé o tom však většinou nevěděli, což by se v budoucnu už stávat nemělo. Ministerstvo životního prostředí připravuje novelu takzvané smogové vyhlášky. Ta může v kraji omezit dopravu i některé továrny.

Pokud bude novela schválena, budou meteorologové při vyšších koncentracích prachu v ovzduší vydávat varovný signál. Tak jako to nyní dělají při překročení limitů jiných škodlivých látek, oxidu dusičitého, oxidu siřičitého a přízemního ozónu.

A dokonce tato vyhláška umožní, že se kvůli prachu bude muset v některých lokalitách větších měst zastavit doprava nebo průmyslová výroba. Například v Brně taková situace téměř nastala vloni 12. února, kdy na Zvonařce bylo naměřeno 149,7 mikrogramu prachových částic PM10 na metr krychlový. Podle chystané vyhlášky by se totiž o těchto opatřeních uvažovalo v případě, že by limit dosáhl 150 mikrogramů.

"Jemné prachové částice mají významný negativní vliv na zdraví obyvatel. Vážou na sebe rakovinotvorné látky a dostávají se hluboko do plic. Koncentrace těchto látek v ovzduší přitom od roku 2001 stoupá, zejména kvůli silniční dopravě a spalování nekvalitních paliv v domácnostech," odůvodnil chystaný "úklid" prachu především z ulic měst mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.

Prach zůstává v plicích navždy

Přiznal, že stát s prachem něco udělat musí, protože na překračování jeho limitů už republiku upozornila i Evropská komise a žádá, aby to okamžitě napravila.
Není však prach jako prach, hlídat se budou prachové částice PM10, které už lidé nevysmrkají ani nevykašlou a zůstanou v plicních sklípcích.

"Hodnoty těchto prachových částic sledujeme na vlastních monitorovacích stanicích. A z jejich měření vyplývá, že například v loňském roce byla průměrná denní imisní hodnota 100 mikrogramů na metr krychlový překročena v lednu třikrát, v říjnu jedenkrát a v prosinci také jedenkrát," uvedl vedoucí odboru životního prostředí brněnského magistrátu Martin Vaněček.

Upozornil však, že si nedovede představit, že by se v Brně kvůli tomu zastavila doprava. "Vozidla by hledala jinou objízdnou trasu a docházelo by k dopravním kolapsům. Navíc automobily by po městě ujely ještě více kilometrů a ovzduší by se tak ještě více zhoršilo," obává se Martin Vaněček.

Brňané mohou znečištění sledovat na internetu

O tom, jak se v Brně práší, se lidé dozvědí už nyní z internetu. "Sledujeme znečištění tohoto charakteru na našich monitorovacích stanicích a zveřejňujeme tyto výstupy. A nyní připravujeme takové úpravy, aby byly lidem ještě více přístupné," dodal Vaněček.

Připravovaná novela smogové vyhlášky v pondělí dorazila i na krajský úřad. "Máme ji tady k připomínkování, zatím však nemohu říci, co z toho pro nás vyplyne," uvedla vedoucí odboru životního prostředí Anna Hubáčková. Návrh vyhlášky mimo jiné počítá s tím, že kraj vytvoří regulační řád a stanoví opatření, která bude vyžadovat při překročení limitů znečištění ovzduší

V kraji se šíří větrem

Prach však nesužuje jen krajské město. "Platí, že hodně znečišťuje okolí komunikací s hustým automobilovým provozem. A specifickým problémem jižní Moravy je to, že se do ovzduší dostává hodně prachu větrnou erozí," říká Anna Hubáčková.

"Co se týká oxidu dusičitého a siřičitého, tak na tom tak špatně nejsme. Vyšší koncentrace prachových částic PM10 v ovzduší mohou být větším problémem," připustila Hubáčková a dodala, že se znečištění ovzduší prachem podceňovalo.

"Osobně si myslím, že tyto limity by měly být dodržovány. Jde o zdraví obyvatel. Otázka je, zda bude v praxi proveditelné zdroje prachu uhlídat," uvedl Jaroslav Rožnovský, ředitel brněnské pobočky Českého hydrometeorologického ústavu.