Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Taxametr v limuzíně a málem i v sanitce. Brno mírní nový silniční zákon

  7:56aktualizováno  7:56
Přísná pravidla pro provozovatele soukromé přepravy nastavila čerstvá novela zákona o silniční dopravě. Například svatební limuzína má mít podle ní zapnutý taxametr, řidič sanitky má zase podepsat smlouvu o přepravě s pacientem. Brno tvrdá pravidla mírní.
Nezbývalo mnoho a řidiči soukromých sanitek dostali do vozů taxametry. (Ilustrační snímek)

Nezbývalo mnoho a řidiči soukromých sanitek dostali do vozů taxametry. (Ilustrační snímek) | foto: Jaroslav OžanaMF DNES

Novela zákona o silniční dopravě přinesla inovativní a pro mnohé nečekané zjištění – veškeré osobní přepravní služby do devíti osob transformuje na taxislužbu.

Moc nechybělo a soukromí řidiči sanitek, provozovatelé služby Drink and Drive, řidiči na svatbách či soukromí přepravci osob dostali dostali taxametr i maják.

Brněnští zastupitelé v úterý uznali novelu za tolik kontroverzní, že dali osobním přepravcům do konce roku čas. Aby se vzpamatovali.

Hlavní novinkou je nutnost složení takzvané "taxikářské" zkoušky. Při té musí například řidiči sanitek dokázat znalost při ovládání taxametru. Ten však nebudou nikdy potřebovat.

Osm set přepravců musí ke zkoušce

"Všichni přepravci musí složit zkoušku odborné způsobilosti, stejně jako většina ostatních se musí i řidiči ve svém zaměstnání vzdělávat," vysvětluje vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

V Brně je nyní asi osm set soukromých přepravců, kteří budou muset zkoušku zdolat. Brňané však mají ještě čas. Brněnští zastupitelé jim v úterý dali vyhláškou nutný prostor, taxikářskou prověrku musí zdolat do konce roku.

V jiných městech tak shovívaví nebyli, novela začala od května prostě platit. Bez "taxikářské" zkoušky už žádný řidič svatební limuzíny, soukromé sanitky či luxusního vozu k převozu manažerů nesmí na silnice.

Ještě donedávna to vypadalo, že raněného povezou řidiči soukromých sanitek s puštěným taxametrem. Výsledkem jednání je nakonec nutnost zvláštní dohody, nebo dokonce smlouvy, kterou musí každý řidič se svým zákazníkem, tedy i nemocným uzavřít.

"Zajímalo by mě, kdo to bude za takto ztížených podmínek dále dělat. Veškerá omezení včetně speciálních zkoušek jsou nepochopitelná," říká rozhořčený provozovatel soukromé sanitní služby Sanit plus Otakar Hačka.

"Ptát se na jména zákazníků je neprofesionální"

I pro smluvní přepravce s luxusními auty, kteří pravidelně vozí zaměstnance velkých firem třeba na letiště v Čechách i v zahraničí, představuje novela nepřekonatelný problém.

"Měli bychom u sebe mít vždy vytištěnou objednávku s počtem a jmény pasažérů. To je absolutně nepřípustné, ve chvíli, kdy dlouhodobě spolupracujeme s velkými společnostmi, nemůžeme se jich ptát na jména lidí. Je to naprosto neprofesionální," vysvětluje jen jednu z novinek, které zákon přináší, Pavel Šimek, jenž provozuje smluvní přepravu osob luxusními vozy.

Novinkou je i maximální cena 28 korun, kterou si přepravci smí účtovat. "My nejsme žádné taxi. Vozíme zákazníky z ciziny, firemní klienty na letiště. S firmami máme dlouhodobé smlouvy o cenách. Ty, které vozíme pravidelně, mají jiné ceny než příležitostní zákazníci," vysvětluje další ze soukromých přepravců Petr Šebek, majitel společnosti Drink Taxtrans Brno.

S tím souhlasí i Václav Fibich, provozovatel luxusní osobní přepravy. "Naše auta nečekají nikde na chodníku, vše se domlouvá přes e-mail. Dnes jsme byli šestkrát ve Vídni. S každým však za jinou cenu – podle toho, jak s námi firmy často jezdí," dodává Fibich.

Naštvanost soukromých osobních přepravců v dubnu vyvrcholila peticí "Proti transformaci příležitostné osobní dopravy na taxislužbu". Pod tu se v současnosti podepsalo téměř 400 řidičů a provozovatelů, kteří s novelou zákona nesouhlasí. "Nový zákon má zvýhodnit velké taxislužby a naopak znevýhodnit ty malé," dodává Šimek.

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.