Nové nákupní centrum Letmo v Brně

Nové nákupní centrum Letmo v Brně | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Noví majitelé chtějí oživit brněnskou Galerii Orlí, obchodů je ale moc

  • 28
Poloprázdná Galerie Orlí v centru Brna má nového vlastníka, který plánuje naučit lidi znovu nakupovat právě tam. Město ale zažívá expanzi nákupních center. Vaňkovka, centrum v Králově Poli i Avion se chtějí rozšiřovat.

Před patnácti lety se památkově chráněný dům v Orlí ulici v centru Brna po rekonstrukci slavnostně otevřel. Jako Galerie Orlí nabízel čtyři patra plná obchodů a služeb.

Dnes je obchodní centrum poloprázdné, prodejci zůstali v podstatě jen v přízemí a malém suterénu. Z šesti eskalátorů funguje jeden.

"Před pár měsíci to bylo ještě horší," říká prodavačka v obchodě Ambrela s deštníky a módními doplňky.

Kde hledají nové nájemníky?

Letmo

Otevřelo 2. května, prozatím je plné ze 70 procent, to by se ale do konce roku mělo změnit. V budově je památník dvou hasičů, kteří v budově zahynuli při velkém požáru v roce 2002.

Galerie Orlí

Obchodní galerie Orlí, původně Petřvaldský dům, se otevírala v roce 1998. Od té doby několikrát změnila majitele a obchody postupně ubývaly.

Omega

Polyfunkční dům Omega od architektů Pilaře a Kuby zaplnil proluku na náměstí Svobody v roce 2006. Nyní jsou některé výlohy prázdné.

Campus Square

Jedno z novějších center se otevřelo v Bohunicích před pěti lety. Nyní je zaplněné z 95 procent. Provozovatelé hledají nájemce z oblasti módy a potřeb pro domácnost.

Na konci května koupila dům podnikatelská rodina Havlínových, která má se spravováním nemovitostí zkušenosti. A chce Galerii Orlí vzkřísit.

"Naším cílem je přimět lidi, aby sem znovu chodili nakupovat. Uvažujeme o nějakém silném magnetu, například potravinách, které zákazníky přitáhnou," sdělil Tomáš Havlín, který figuruje ve společnostech Allod CZ a Krakowecz.

Nákupní centra chtějí expandovat, přibudou i zcela nová

Nový majitel si je vědom toho, že se snaží oživit nákupní galerii v době, která není pro obchodníky jednoduchá.

"Jsme ochotní nabídnout cenové ústupky. Je to běh na dlouhou trať. Ale budova je vkusná a příjemná a já věřím, že ne všichni chtějí nakupovat v hypermarketech," dodal Havlín.

Dlouhodobý trend mu však nepřeje. Zákazníci se stále více přesouvají do velkých nákupních center na periferii na úkor obchodů ve středu města. "Předpokládám, že bude dosavadní trend pokračovat," odhaduje analytik společnosti Cyrrus Jiří Šimara.

Navzdory tomu chtějí přesvědčit lidi, aby více nakupovali v centru, v obchodním centru Omega na náměstí Svobody a v Letmu, které se u hlavního nádraží otevřelo na začátku května. V obou návštěvník občas narazí na prázdné výlohy v horních patrech.

Vedení Letma ale prohlašuje, že ačkoliv je kapacita naplněná jen ze 70 procent, zájemců ze strany obchodníků je dost.

"My ale nebereme každého. Chceme, aby u nás lidé našli různorodý mix obchodů a služeb. Nyní se snažíme sortiment doplnit o značkovou módu," podotkl manažer Jakub Horáček. Podle něj budou horní patra nákupního centra plná do konce roku.

Prodejní plocha na obyvatele je v Brně větší než v Praze

Plná je zatím jen zavedená Vaňkovka a Velký Špalíček. A konkurence se bude ještě zvyšovat. Velká nákupní centra, jako je právě Vaňkovka, Avion Shopping Park nebo Nákupní centrum Královo Pole, chystají rozšíření. Naproti Olympie dokonce vznikne zcela nový Brno Retail Park. A léta se mluví o Auparku vedle autobusového nádraží Zvonařka nebo rozšíření Teska na Dornychu.

Už nyní je přitom velikost prodejní plochy na jednoho Brňana kolem 1,9 metru čtvereční. To je více, než mají například Pražané. "Je otázkou, zda bude poptávka natolik silná, aby se noví i stávající obchodníci uživili," uvažoval analytik Šimara.

Je Brno přesycené obchodními centry ?

Podle něj nejsou spotřebitelé v Brně natolik silní, aby zde vedle nákupních center byl prostor ještě pro další rozšiřování kapacit maloobchodníků.

"Jedinou nadějí by bylo rozšíření spádové oblasti, tedy nalákání více mimobrněnských zákazníků," dodal Šimara.

Je tak pravděpodobné, že se ještě více vychýlí rozdíly mezi jednotlivými městskými částmi. Zatímco třeba na jihu Brna připadá na jednoho obyvatele zhruba 17 metrů čtverečních prodejní plochy, většina městských částí má méně než metr.