Nemocnice pod drobnohledem. Bohunický velín funguje už 25 let. Nově však jeho...

Nemocnice pod drobnohledem. Bohunický velín funguje už 25 let. Nově však jeho pracovníci řeší rychlejší dopravu pacienta k lékaři a vědí, zda je lepší jej dovézt do Bohunic či ke svaté Anně. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Umístění pacientů v Brně řídí nový velín, zabrání zbytečným přejezdům

  • 2
Modré majáky pomáhají záchranářům dostat se do nejbližší nemocnice. Jenže tam není volno a sanitka spěchá jinam. Podobným přejezdům po Brně má zabránit nový centrální dispečink integrující technické, zdravotnické a krizové pracoviště ve Fakultní nemocnici Brno.

Nic podobného nemá žádné zdravotnické zařízení v tuzemsku. Vytočí-li dnes člověk číslo 155, dovolá se na záchranku a vše probíhá postaru - dispečer zjišťuje, co se stalo a odkud člověk volá. Pro volajícího se nic nemění.

Pro operátory ano - nově zapíší případ do speciálních elektronických formulářů a odesílají do bohunické nemocnice.

Právě tam se nachází nový velín, který zrychluje komunikaci mezi záchrankou a lékaři. Jeho pracovníci vytvoří pro pacienta „zelenou vlnu“, aby byl v rukou lékařů co nejrychleji. Dispečeři z Bohunic navíc mají stejné možnosti i v případě nemocnice u svaté Anny.

Po zpracování zprávy vyberou správné a volné místo pro pacienta. „Zde je opět nějaká pověřená osoba, která je stále k zastižení na počítači nebo telefonu,“ popsal primář urgentního příjmu v Bohunicích Martin Doleček. Pracovník musí zprávu potvrdit a záchranáři už ví přesně, kam mají jet a kde už jsou na příjezd připraveni.

Bohuničtí dispečeři vědí, kolik mají obě nemocnice volných lůžek či zda v nich vše funguje. „Toto je velký komunikační uzel mezi záchrankou a dvěma fakultními nemocnicemi,“ uvedl primář Doleček.

Haló? Máte volno?

Dosud musel dispečink záchranné služby obvolávat nemocnice, zda mají volno. Komunikace tak často vázla. Teď mají lékaři informace okamžitě na svém mobilu.

„Hlavní je, aby se pacient dostal co nejdříve na správné místo a abychom se vyhnuli dalším přesunům,“ doplnil ředitel nemocnice Roman Kraus a připomněl, že se to běžně stává v Praze (o cestování pacientů po metropoli jsme psali například zde).

Zřízení centrálního velína kvituje i šéf jihomoravských záchranářů Milan Klusák a s Krausem se shodují, že je potřeba do systému zapojovat i další brněnské a jihomoravské nemocnice. Pro ty to znamená zakoupení zvláštního počítačového programu.

Nový systém předávání pacientů by se líbil třeba Nemocnici Milosrdných bratří v Brně. „Mohli bychom se do něj také zapojit. Počítám s tím, že povedeme diskusi, ale nehovořili jsme zatím o detailech, konkrétně se nic neprojednávalo,“ řekl ředitel Josef Drbal.

Tým může být svolán o 30 minut dříve

Velín má ještě druhou úlohu, která slouží pouze bohunické nemocnici. Spojil v sobě technickou, zdravotnickou a krizovou část, které dosud pracovaly odděleně. Vedení zařízení říká, že se zlepší vnitřní komunikace a ušetří čas.

„Třeba ale systém na svolávání týmu je schopen v nočních hodinách ušetřit dvacet až třicet minut,“ prohlásil Doleček. Zprávu mají lékaři okamžitě na svých mobilech, ať jsou kdekoli v nemocnici. V současnosti má dispečink čtyři pracovníky. Jeden řeší krizové stavy.

Například když se v jednom okamžiku stane dopravní nehoda, při které se zraní desítky lidí. Dva jsou techničtí a poslední má na starosti komunikaci se záchrannou službou. Další dva zdravotní dispečeři ještě přibudou před spuštěním ostrého provozu na počátku března letošního roku.

Techničtí pracovníci se zabývají vyloženě chodem nemocnice. Řeší vzduchotechniku, mají na starosti kamerový systém, výtahy nebo požární čidla.

„V případě nějakého narušení přijde na velín ihned zpráva, kde se co stalo, a my vzápětí informujeme ostrahu, která to jde zkontrolovat,“ sdělil vedoucí dispečer Jaroslav Musil.

Podobně je systém okamžitě upozorňuje na kouř v nemocnici. Díky kamerám se na místo mohou podívat, a jestliže skutečně hoří, zavolají hasiče. Velín funguje v bohunické nemocnici od roku 1989 a od té doby se postupně modernizoval.

V roce 2005 se do něj zapojil heliport, o tři roky později kamerový systém. Modernizace a spojení původně tří dispečinků do jednoho si vyžádaly 10 milionů korun, z toho čtyři miliony dala bohunická nemocnice.

,