V Brně zahajuje v pátek 25. dubna provoz nový hudebník klub Sono centrum....

V Brně zahajuje v pátek 25. dubna provoz nový hudebník klub Sono centrum. Nachází se uprostřed koule v kontroverzní stavbě v ulici Veveří. | foto: MAFRA

Brno má nový hudební klub. Je uvnitř koule a chce vládnout Moravě

  • 5
V pátek se uskuteční první koncert v novém brněnském hudebním klubu Sono Centrum. Svým specifický prostorem i velmi moderním zázemím bude v Brně unikátní. "Chceme být klubem, který bude udávat tón na Moravě," říká dramaturg Dan Giač.

Nikdo, kdo prochází či projíždí brněnskou ulicí Veveří v místech, kde Brno-střed přechází v Žabovřesky, si té stavby nemůže nevšimnout. Jako obrovská černá kniha se rozevírá mezi starší budovou na jedné straně a moderním Platiniem na druhé. A přímo z ní vystupuje velká bílá koule, která už stihla získat spoustu přezdívek. Podle filmových Hvězdných válek se jí říká třeba Hvězda smrti.

"A to je ještě hezké pojmenování, slyšel jsem mnohem horší. Ale my jí říkáme Kulička nebo Golfáč," usmívá se Dan Giač. Právě má docela honičku. Je dramaturgem hudebního klubu Sono Centrum, který v pátek s dvouměsíčním zpožděním otevře. A chce zahýbat klubovou scénou nejen v Brně.

Jak vypadá Sono centrum

Když se řekne Sono Centrum, lidé z hudební branže mají jasno hned. Vybaví si slavné hudební studio Jiřího Štopla Sono Records v Unhošti u Prahy, které využívají české i světové hvězdy. Ale co lidé mimo obor, nepřijde jim, že se na Veveří otevírá spíše nějaké zdravotnické zařízení?
To je pravda, ale jiný název nepřicházel v úvahu. Pro investora klubu a celé stavby Jiřího Štopla je to značka a my z ní můžeme těžit. Spolupracujeme s manažerkou studia a tak můžeme kapelám nabízet jako část honoráře například nahrávání ve studiu.

Sono Centrum je v Brně zjevením. Tak velkých hudebních sálů tu moc není. Tenhle je navíc jedinečný v tom, že se nachází uvnitř velké koule. V čem je takový prostor specifický?
Vlastně to přineslo i komplikace, stavba se kvůli tomu zdržela, protože zdejší firmy nemají s takovým prostorem zkušenosti. Jsou tam stovky akustických panelů a každý má jiný tvar. Podobných věcí tam přitom byly desítky. Koule navíc není akusticky ideální prostor. Zvukaři ze Sona, Pavel Karlík a Milan Cimfe, si museli dát záležet, aby to všechno dobře spočítali, aby nevznikaly žádné dozvuky a echa, která právě koule dělá. Akustika je tu skvělá na všechny zvučené věci, trochu mě ale mrzí, že asi nebude moc možné uspořádat něco bez ozvučení – akustický koncert, sbor, operu. Snažíme se s filharmonií domluvit alespoň na koncertech fúzujících s jinými žánry.

Co tedy otevíráte? Nový hudební sál jako je ten v Boby centru, nebo klub jako Fléda?
Záměr je, aby to byl víc klub než sál. Ale bude to i prostor pro další promotéry. Chceme ho pronajímat z poloviny až ze dvou třetin a zbytek mít vlastní produkci. Rozhodně musí žít klubovým životem. Musíme mít super personál a příjemné barmany, abychom tam lidi udrželi i po skončení koncertu. Tím pádem to musí žít jako klub, i když je to velký sál. Ten je docela variabilní, co se týká uspořádání, máme k dispozici stolečky, židle, barové stolky, můžeme tak kapacitu hlediště měnit. Klidně může mít v přízemí jen 250 lidí. Když se k tomu přidá i jiné nasvícení interiéru, tak z toho bude víc klub než sál.

Výběr z programu Sono centra

pátek 25. dubna – Goldfish

neděle 27. dubna  – Duke Ellington Orchestra

čtvrtek 8. května – N.O.H.A.

neděle 11. května – Manfred Mann’s Earth Band

středa 14. května – Peter Lipa Band

S kým si budete konkurovat?
Nejvíc asi s Flédou a Semilassem. Občas si asi budeme přetahovat koncerty, ale nechceme spolu válčit. Naopak si myslím, že se spolu dokážeme domluvit.

Už podle dosud zveřejněných vystupujících je jasné, že se nechcete profilovat výrazně k jednomu žánru. Zahrají u vás taneční Goldfish, rockový Manfred Mann či jazzman Peter Lipa.
Myslím, že v Brně není možné se profilovat v tak velkém klubu jen jedním směrem, to bychom ho nenaplnili, a nedělá to třeba ani Fléda. Ale žánrová pestrost může být naší předností. Nabídka v Česku a Slovensku je více méně daná, budeme se zaměřovat na koncerty pro pět set, osm set až tisíc lidí, ale nechceme dělat jen mainstream, chceme být progresivní. Chceme udávat klubový tón na Moravě a být jedním z určujících klubů v Česku.

Koho kromě těch zmíněných kapel ještě chystáte přivést do Brna?
Už máme nasmlouvanou řadu koncertů do konce roku, květen a červen máme připravený. Prázdniny budou útlumové, budeme hledat, jak přes léto fungovat, možná budeme využívat jen foyer pro taneční akce. Prázdniny využijeme k tomu, abychom se naučili s tím prostorem pracovat, vychytali případné chyby a na podzim už pojedeme naplno. Z těch starších a zajímavějších věcí vystoupí třeba Kronos Quartet, kteří tu ještě nehráli. V rámci jazzového festivalu pak přijede britská acidjazzová kapela Incognito.

Máte nějaký osobní sen, koho byste rád do Sono Centra jednou přivedl?
Strašně rád bych jednou udělal Davida Bowieho. Ale to nevím, jestli je reálné. (smích) Nebo třeba Michaela Frantiho. To je můj oblíbený americký zpěvák. Pořád také koncertuje David Byrne, který by mě zajímal, z těch nových třeba Parov Stelar.

Myslíte, že by bylo jednodušší podobný klub otevírat v Praze? Není těžší do Brna přílákat zajímavější kapely?
Možná jsem moc skeptický, ale přijde mi, že lidé v Brně nejsou moc otevření novým věcem. Ale když už něco poznají, tak jsou věrnými a pravidelnými návštěvníky akcí. Výhoda Prahy je ale daná tím, že je tam třikrát větší kupní síla a je tam hodně cizinců. Jinak se ukazuje, že mainstreamové koncerty typu Deep Purple i v Brně fungují dobře. Pro promotéry to není špatná lokalita, je to odtud blízko do Prahy, Vídně i Bratislavy.

Brněnskou klubovou scénu znáte moc dobře. Byl jste i u začátků Flédy. Můžete tedy porovnávat.
U Flédy to bylo improvizovanější. Tady máme rozpočet 300 milionů, tam jsme do toho vrazili asi osm, což bylo teda také dost, ale pořád je to neporovnatelné. Nakonec je to ale vlastně podobné a člověk řeší stejné věci. Jak uspořádat hlediště, jak se vyvarovat problémům, které už byly v projektu, a tak dále. Vždycky jde o to, uchopit prostor a využít ho do mrtě.

 Nejen Fléda bojuje se stížnostmi sousedů na hluk, Sono centrum se něčeho takového bát nemusí?
Jednou z priorit bylo, abychom nikoho nerušili, aby se hluk nedostal ven. Izolace je až naddimenzovaná. Dělali jsme hygienická měření a samozřejmě jsme v normě. Lidé uslyší spíš vzduchotechniku na střeše než hluk ze sálu.

A nebojíte se, že už jste trochu bokem z centra?
Veveří je plné života, tak doufám, že ho protáhneme až k nám. Navíc se můžeme doplňovat s Mersey, Šelepkou, Alternou, jsou tu dvě vysoké školy, koleje. Takže to není špatné místo.