Starý web brněnského Turistického informačního centra turisty nenaláká. A podle

Starý web brněnského Turistického informačního centra turisty nenaláká. A podle odborníků nebude kvalitní ani ten nový. | foto: Web TIC Brno

Nový web Brna? Jako by krejčí šil naslepo, obávají se odborníci

  • 3
Kritizovaný turistický portál Brna má od příští sezony odstartovat v novém. Úředníci teď hledají jeho tvůrce. Podle expertů jsou však podmínky tendru amatérské. Hrozí tak, že za statisíce korun vznikne web opět špatný. A město bude dále přicházet o návštěvníky.

"Navštivte podzemí," dává velký odkaz na titulní straně jasně najevo, co je podle úředníků největším tahákem Brna. Po kliknutí na volbu slibující kulturní program zase čeká zahraničního turistu hlavolam - otevře se mu ještě jednou ten samý web a po kultuře opět ani stopa. Jak cestovat po Brně? Volba v menu návštěvníkovi předhodí telefon na brněnský dopravní podnik a nefungující odkaz. 

Tak prezentuje Brno oficiální turistický portál města ticbrno.cz.  A odborníci se shodují, že kvůli tomu moravská metropole zbytečně přichází o návštěvníky.

Brněnské Turistické informační centrum (TIC) to chce změnit - výběrovým řízením na nové stránky. Odstartovat by měly na začátku příští turistické sezony. Potíž? Podle webdesignérů, které MF DNES oslovila, mají požadavky velké mezery. Úředníci strukturu webu vymysleli od stolu a chtějí od vítězné firmy jen nakreslit grafický kabát.

"Zcela zásadní a na první pohled patrnou proměnou bude vizuální podoba jednotného informačního portálu i firemních stránek TIC. Aktuality budou překládány do angličtiny a němčiny do druhého dne. Další novinkou bude možnost on-line zakoupení či rezervace vstupenek na akce, které budou avizovány. Zabudovaný bude rovněž individuální plánovač tras a pobytu," vyjmenovala výhody vznikajícího webu ředitelka TIC Petra Kačírková.

Právě její tým nadiktoval podobu jednotlivých stránek webu. Odborníci však přirovnávají zakázku k situaci, kdy by úředníci po krejčím chtěli ušít kabát pro člověka, kterého nikdy neviděl, nezná jeho míry ani vkus a má pracovat na základě zběžného popisu jeho postavy. 

"Při těchto podmínkách se velmi těžko lze dočkat výrazného zlepšení stávajících stránek. Chybí analýza potřeb zadavatele a především důkladná analýza potřeb budoucích uživatelů," konstatoval Jiří Suchý z agentury Dobrý web.

Zkoumat, co chtějí na webu turisté? O to město nestojí

K tomu nejprve zkoumat, co by chtěli na webu najít jeho uživatelé - tedy turisté, ovšem podle Kačírkové není důvod. "Uživatelský výzkum jsme nedělali, zakázka na grafické zpracování cílí na odborníky v dané oblasti, takže předpokládám nové a inovativní pojetí právě v jejich režii," uvedla.

Například v Karlových Varech, jejichž nový propagační web je často vychvalovaný, byla zrovna grafická úprava až poslední fází příprav stránek. 

"Vycházeli jsme z letitých zkušeností z provozování předchozí verze webu. Ale také z analýzy toho, jaká hesla společně s Karlovými Vary na internetu lidé hledají. Pak následoval návrh funkčnosti webu od specializované firmy, drátěný model a až teprve potom grafický návrh a implementace portálu. Celé to přišlo asi na 930 tisíc korun," popsala ředitelka karlovarského infocentra Jitka Štěpánková.

A právě cena je podle webových specialistů další potíž. TIC totiž chce firmě zaplatit jen 85 tisíc korun. "Pro zajištění kvalitního výsledku by celková hodnota měla řádově převyšovat uváděnou cenu," tvrdí Suchý z agentury Dobrý web.

"Dle mých konzultací s odborníky v IT je předpokládaná částka za výhradně grafickou stránku více než dostačující," brání se Kačírková. Kolik bude vytvoření webu stát celkem včetně zapracování grafické práce firmy, už však i přes dotaz MF DNES neupřesnila.

Kvalitní stránky pro turisty? V obří konkurenci jsou nutností

"Internet je dnes jedním z nejdůležitějších informačních zdrojů pro hledání dovolené. A soutěžíme na něm s mnoha jinými destinacemi ve světě. Odlišit se webovou prezentací, která co nejviditelněji vyzdvihne přednosti města, je proto mimořádně důležité," zdůraznila Štěpánková.

A to podle brněnského konzultanta webových projektů Jana Řezáče, který se na turistickém webu Karlových Varů podílel, zatím brněnští úředníci nezvládli. 

"Proč bych sem měl vůbec jet? Bude se mi tu líbit? Bude tu co dělat? Cílí Brno více na rodinnou turistiku, nebo mladíky z Londýna, co přiletí levnými aerolinkami zapařit na víkend? Máme tu pár památek, ale je to to, co chceme, aby lidé o Brně věděli z jeho webu? Tento tendr je ztracená příležitost, která bude stát zcela jistě přes milion, započítáme-li i implementaci," řekl Řezáč.