Blokáda silnice II/385 v Kuřimi (15. 5. 2009).

Blokáda silnice II/385 v Kuřimi (15. 5. 2009). | foto: Radek Miča, MAFRA

Obchvat Kuřimi: radnice prosazuje proražení tunelu, krajští radní jsou proti

  • 4
Představitelé městské radnice, ekologové i zástupci občanských sdružení představili veřejnosti návrh jižního obchvatu Kuřimi. Ten počítá s výstavbou tunelu pod Kuřimskou horou na jih od města. Toto řešení by podle nich mělo být nejen šetrnější k přírodě, ale i méně nákladné, než krajem prosazovaná severní trasa.

"V případě jižní varianty dojde k většímu odlehčení dopravy ve městě. Z ekologického hlediska nebude potřeba tolika záborů půdy, pokud se stavba dobře připraví, bude i levnější," uvedl starosta Kuřimi Oldřich Štraha.

Obchvat kolem kuřimi

Nová stavba by měla vyřešit problém s množstvím aut, která městem projíždějí. Přitom se počítá, že bude navazovat na plánovanou rychlostní silnici R43.

Na obchvat jsou navrženy dvě varianty, severní a jižní. Zastáncem severní varianty je kraj. Obchvat by však vyšel na 4,4 miliardy korun.

Variantu jižního obchvatu prosazuje vedení města. Musel by se však prorazit tunel. I tak by náklady byly menší, dohromady 4,2 miliardy. Počítá se, že jižní varianta je kratší.

Navrhovaná jižní trasa by měla za Českou ze silnice I/43 plynule přejít tunelem pod Kuřimskou horou a u Moravských Knínic se napojit mimoúrovňovou křižovatkou na plánovanou R43.

"Při plánování bylo zohledněno i psychologické hledisko. Řidiči totiž nebudou muset nikde odbočit," vysvětlil dopravní expert Vladimír Pančík.

"Severní varianta je dvouproudová komunikace s velmi složitými mimoúrovňovými křižovatkami a pro řidiče těžko pochopitelná. Chybí tam přirozené vedení silnice," dodal Pančík.

Kraj prosazuje severní variantu obchvatu

Vedení kraje i představitelé Ředitelství silnic a dálnic však dlouhodobě prosazují severní variantu obchvatu. "Jižní trasa není posuzována v celorepublikovém kontextu. Obchvat by totiž nijak neulehčil Brnu a dopravě na hradecké radiále směrem na Brno," uvedla krajská radní Anna Procházková.

Úplně opačný problém mají v Kuřimi. Zástupci města se totiž obávají, že severní obchvat by řidiči nevyužívali. "Pokud by se postavila severní trasa, tak kdyby někdo jel na sever od Brna, těžko by zvolil severní variantu a asi by projel městem," uvedl Štraha.

Podle architekta Kuřimi Jakuba Kynčla hrozí navíc v případě severního obchvatu městu úplné uzavření. Zástupci kraje přislíbili, že se jižní variantou trasy budou zabývat.

"Budeme to projednávat při procesu Zásad územního rozvoje," uvedla Procházková. Dodala ovšem, že k návrhu se musí vyjádřit řada dalších institucí.

Jižní trasa je levnější, tvrdí obec

Podle starosty Štrahy je městem prosazovaná trasa i přes nákladnou stavbu přes kilometr dlouhého tunelu o dvě stě milionů levnější. Je totiž o dva kilometry kratší. Podle něj většina silnice povede pod zemí, nebude potřeba ani vykupovat tolik pozemků.

"Jižní trasa vyjde na čtyři miliardy dvě stě miliónů," spočetl starosta. Přiznal ale, že v konečném výpočtu nejsou zahrnuty náklady na pozdější provoz tunelu.

,