Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Problém kvůli UNESCO. Památkáři diktují Valticím předražený obchvat

  7:21aktualizováno  7:21
Lednicko-valtickému areálu přináší statisíce návštěvníků ročně a kasám místních podnikatelů miliony korun. Valticím teď ale značka UNESCO komplikuje stavbu už léta potřebného obchvatu.

Valtický zámek. | foto: Radek Miča, MAFRA

Místní mu říkají tunel Blanka 2. Má být dva kilometry dlouhý. A vyhloubit by se kvůli němu musela jáma široká přes 500 metrů, do níž by se postupně zařezávala silnice.

Takto komplikovanou variantu obchvatu upřednostnili památkáři ve Valticích zařazených na seznam památek UNESCO. Silnice vedená po povrchu by podle nich nebyla v přísně chráněném místě vhodná.

Lednice podala žalobu

Jak punc UNESCO může komplikovat rozvoj obce, vědí dobře i v sousední Lednici. Když sestavovali nový územní plán, ministerští úředníci jim ho proškrtali tak, že z něj zbylo jen torzo.

Zatrhli rozšiřování zástavby, bytové domy, záchytné parkoviště i solární panely u domů. Lednice se kvůli tomu obrátila na správní soud. Žalují ministerstvo kultury i ministerstvo pro místní rozvoj.

„Ta situace už připomíná spíše vydírání. Ty absolutní zákazy, to je něco, co nemá obdoby. Jsem příznivcem ochrany přírody a památek, ale vše má své hranice,“ říká starosta Libor Kabát (nestr.).

Podle něj je žaloba k soudu již podaná. Než dojde na samotné projednávání, může to podle něj trvat i rok. „Je to i pro nás nepříjemné zdržení. Snažíme se, aby to probíhalo co nejrychleji,“ tvrdí starosta a dodává, že pokud obec neuspěje u správního soudu, je rozhodnuta obrátit se i na Ústavní soud.

„Postoj úředníků památkového ústavu je alibistický a pro občany města nepřijatelný, protože náklady na výstavbu předem tuto variantu znemožňují,“ shodují se obyvatelé městečka a právě tuto větu podepisují na petici, která na konci září poputuje k rukám ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL).

Přes tříapůltisícové Valtice, jež protíná silnice I/40 z Břeclavi do Mikulova, dnes projede na sedm tisíc aut denně. Míří přes ně i intenzivní doprava z Polska, Litvy, Estonska, Lotyšska a dalších zemí. A do budoucna by mohlo být ještě hůř.

Pokud se postaví obchvat sousední Břeclavi a dálnice u Mikulova, počty aut jedoucích přes Valtice se několikanásobně zvýší. Obchvat by mohl odvést až 60 procent aut z centra města, z městské památkové zóny. Proto ho Valtice tak nutně potřebují.

Přijdou miliony vniveč?

S obchvatem vedeným po povrchu, který by přetínal takzvanou Bezručovu alej z Valtic do Lednice, počítali i v územním plánu, který schvalovali v roce 2000. Vycházel mimo jiné z Plánu rozvoje obcí Lednickovaltického areálu, který si dva roky předtím nechaly zdejší obce zpracovat, aby nedošlo ke kolizi se zájmy památkářů v zóně chráněné UNESCO. A památkáři ho odsouhlasili.

Valtice tak začaly s pozemkovými úpravami a milionové částky daly do výkupů pozemků.

„Po 16 letech tak dochází k naprosté demontáži platného územního plánu města,“ míní bývalý starosta Valtic a poslanec Jiří Petrů (ČSSD), který se snaží o dohodu s ministerstvem kultury.

Dnes, kdy Valtice schvalují další územní plán, totiž památkáři prosazují právě variantu vedení obchvatu tunelem. Důvodem je ochránění Bezručovy aleje jako vzácné pohledové osy.

„Rozhodnutí a stanoviska vydávaná orgány památkové péče jsou zcela nepředvídatelná. Co je nejhorší, takováto situace vytváří prostor pro zcela neobjektivní, odborně nepodložená vyjádření jednotlivých osob, které tímto způsobem nad celým územím získaly neomezenou moc a bez jakékoli vlastní zodpovědnosti mají možnost naprosto znemožnit realizaci legitimních záměrů obcí,“ podotýká Petrů.

To ovšem odmítá mluvčí Národního památkového ústavu Jan Cieslar. „Negativní stanovisko Národního památkového ústavu k plánu ‚přetnout‘ aleje tvořící jeden ze základů kompozičních hodnot Lednickovaltického areálu kapacitní liniovou stavbou není novinkou,“ oznamuje.

Snad bude mít hlas občanů váhu, věří iniciátor petice

„Objevuje se v předmětných úředních dokumentech již od doby, kdy začalo projednávání Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje či Územního plánu Valtic,“ uvedl Cieslar.

Mezi zastupiteli Valtic už se objevily i názory, že by město mělo požádat UNESCO o vyškrtnutí ze seznamu. To starosta Pavel Trojan (ČSSD) odmítá a věří v dohodu.

„Pořizovatel v červenci na ministerstvo kultury zaslal návrh dohody, ve které je varianta bez tunelu. Čekáme, jak se ministerstvo vyjádří,“ řekl.

Valticím by mohla nahrát i ekonomická analýza. Varianta s tunelem by vyšla podle studie na více než dvě miliardy korun, povrchová by si vyžádala náklady přes půl miliardy. Tunel navíc neumožní odbočení na sousední Hlohovec.

Svou roli by mohla sehrát také petice, jak doufá její iniciátor Milan Sedláček. „Pokud se stovky občanů zvednou, snad to bude mít svou váhu,“ doufá muž, který chce v první polovině listopadu dostat přímo do Valtic ministra kultury Hermana, aby si vyslechl názory místních osobně.

„Na obchvatu Valtic se pracuje přes 15 let. Nyní navíc budou na obchvaty k dispozici peníze z Evropské unie. Neradi bychom o ně přišli,“ naznačuje Sedláček.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.