Černá Hora zažívá silniční horor. Vymohla si aspoň zpomalení na 30 km/h

  • 43
Objížďka opravovaného mostu na tahu I/43 značně zkomplikovala život v Černé Hoře. Lidé si teď aspoň vymohli snížení povolené rychlosti na 30 kilometrů za hodinu. Nejspíš ani nebude možné uspořádat tradiční Pivní pouť v místním pivovaru.

Lidé z dvoutisícové Černé Hory na Blanensku už si zvykli na to, že se kolem jejich městysu vine velmi rušná silnice I/43 (psali jsme zde). Ta míří z Brna přes Svitavy do Polska, a proto po ní jezdí i mnoho kamionů. Představa, že by se všechen tenhle provoz přesunul přímo mezi černohorské domy, byla pro místní jako z hororu. Minulý týden ovšem přesně takový scénář nastal.

Při opravě mostu na silnici první třídy se zjistilo, že na něm není možný ani částečný provoz. A tak se desetitisíce aut denně přesunuly na úzký průtah městysem. V krajním případě takový stav může trvat až do konce příštího roku, než se podaří most přestavět.

Ve středu se místním podařilo prosadit alespoň nějaké změny. Tou hlavní je, že Černou Horou budou moci řidiči projíždět jen třicetikilometrovou rychlostí. Pro řidiče to bude nekonečná cesta, pro obyvatele naděje, že přejdou hlavní silnici bezpečněji než doposud. Vede totiž přes ni pouze jediný přechod a z požadavku na umístění semaforu k němu městys nakonec ustoupil.

Zatímco řidiči osobních automobilů jsou podle starosty Ondřeje Měšťana (SNK) ukáznění a chodcům zastavují, kamiony nebo motorkáři obcí jezdili v minulých dnech často i více než povolenou padesátkou.

Na kamiony ve směru od Svitav totiž čeká v Černé Hoře prudký kopec, a tak se do něj chtějí často rozjet už od autobusové zastávky, kde je přechod. Místní se proto bojí, že třicítku nebudou dodržovat, a vedení Černé Hory chce kamiony z obce úplně vypudit. „Objízdnou trasu pro nákladní dopravu zvažujeme,“ sdělil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Její varianta nevede přes bližší Blansko, ale mnohem vzdálenější Olomouc. Tranzitní kamionová doprava by tak jela z Brna po dálnici okolo Olomouce.

Trpělivost však musí mít v Černé Hoře nejen chodci, ale také řidiči vyjíždějící z vedlejších ulic. „Pokud chce někdo odbočit doleva, tak je to konec. Ráno ve špičce stojí fronta aut kolikrát až k hospodě a na odbočení pak každý člověk čeká minutu až dvě,“ sdělila jedna z obyvatelek městyse Petra Švancarová. Zmiňovaná hospoda je přitom od křižovatky vzdálená zhruba 140 metrů.

Komplikace pro podnikatele i pivovar

Plynulost dopravy skrz Černou Horu zajišťují značky zákazu zastavení po celé délce průtahu. To však komplikuje práci některým podnikatelům. Libor Hanák, který má dílnu právě u hlavní silnice, před ní v těchto dnech nemůže zastavit. Hlavně si ale stěžuje stejně jako starosta na neukázněnost některých řidičů. „Přes den rychlost celkem dodržují, ale jak mají večer více volno, tak to rozpálí,“ řekl.

„Dohodli jsme, že v obci bude zvýšený dohled policie,“ reagoval mluvčí ŘSD. Na ŘSD zároveň pracují na posudcích, zda bude možné přinejmenším částečně podepřít uzavřený most, aby po něm mohla auta alespoň jedním směrem jezdit. „Na začátku srpna to budeme vědět,“ prohlásil Rýdl.

Na jejich stanovisko totiž netrpělivě nečeká jen vedení obce, ale také černohorský pivovar. Ten ve druhé polovině září pořádá vyhlášenou Pivní pouť, na kterou se sjíždí do dvoutisícového městyse kolem 15 tisíc lidí. Hlavní silnice je vždy plná stánků a lidí. Letos hrozí, že bude zaplavená auty.

„Pivní pouť se neuskuteční buď vůbec, nebo pouze v omezeném rozsahu. Jen slavnosti v areálu pivovaru se budou konat za jakékoli situace,“ sdělil za černohorský pivovar Marek Pivka.

Pokud by však nakonec šlo most podepřít, slibuje Pivka, že Pivní pouť proběhne ve stejném rozsahu jako v minulých letech. „To by znamenalo, že během konání Pivní pouti by byl provoz přes most na silnici I/43 řízen kyvadlově,“ upřesnil.

Taková byla strategie i na úplném začátku v polovině června, kdy se dělníci pustili do oprav mostu.

„Ale po odstranění svrchní vrstvy povrchu jsme zjistili, že most je v naprosto havarijním stavu. Do té doby to bohužel nebylo možné odhalit. Pokud bych to přehnal, tak je most dnes nebezpečný sám sobě vlastní vahou, takže by teoreticky mohl spadnout,“ uvedl ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala. Místo opravy tak most čeká bourání a výstavba nového.