Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Brno opráší půl století starou trať, lidé se bojí tramvají v obýváku

  14:38
Po více než 50 letech se tramvaj číslo 10 vrátí na trať ze Stránské skály do Líšně. Město s ní počítá ve svých plánech i v rozpočtu, projekt vyjde na 260 milionů korun. Půjde o historicky první obnovenou trať v Brně.
Obnovená trať má na jihu Líšně plánovanou smyčku v areálu Technického muzea...

Obnovená trať má na jihu Líšně plánovanou smyčku v areálu Technického muzea poblíž Holzovy ulice, kde jsou stále k vidění pozůstatky původní trasy. | foto: Filip Fojtík

Větší důraz na tramvaje. Tak by se dal nazvat proces, který v následujících letech budou zažívat Brňané. Město chce nejen rozšiřovat síť kolejí a dovést je na nová místa, třeba na sídliště Kamechy či do bohunického kampusu, ale chce oživit i to, co už v Brně kdysi bylo.

Trať ze Stránské skály do Líšně od roku 1964, kdy se po ní kvůli špatnému stavu a malé vytíženosti projela poslední tramvaj, zatím zarůstá lebedou, troleje odmontovali před více než 40 lety a koleje jsou místy poničené.

Stále však existují, stejně jako násep, po němž vedly. V příštích letech by po nich „šaliny“ zase měly vozit cestující a odlehčit tak přetížené líšeňské osmičce.

Tramvaj číslo 10, která momentálně jezdí z Nových sadů, si ze Stránské skály ve Slatině protáhne cestu po dvoukolejné trati o tři kilometry dál, až na jih Líšně do areálu Technického muzea v Holzově ulici.

„Počítáme s touto částí jako s rozvojovou lokalitou. Teď se jedná asi o čtyři a půl tisíce lidí, ale do budoucna by tu měly na stráni nad Zetorem vyrůst další domy – a to by už autobusy nepobraly,“ uvedl náměstek brněnského primátora Richard Mrázek (ANO) s tím, že jde o historicky první obnovenou trať v Brně.

Na podzim by se mohlo poprvé kopnout

Podle něj by se mohlo se stavbou za zhruba 260 milionů korun začít už letos, hotovo by mělo být za rok a půl.

Stránská skála - Líšeň

  • Původní tramvajová trať byla postavena roku 1905 jako železniční. Na začátku 40. let byla elektrifikována a jako jednokolejná zahájila provoz v roce 1943. O šest let později byla postavena druhá kolej.
  • V roce 1964 byl pro špatný technický stav a malou vytíženost zrušen provoz na úseku Stránská skála – Líšeň, jenž měří necelé tři kilometry.
  • V roce 1973 převzalo trať do majetku Technické muzeum, které ji nyní převedlo zpět na město.
  • Brno plánuje obnovit tramvajovou trasu za 260 milionů korun. Stavba by mohla začít letos na podzim a skončit v roce 2019. * Prodloužená linka má posílit tramvaj číslo 8 a autobusy.

„Aktuálně je celá akce ve fázi projektu a vypořádání a zapracování připomínek. Zároveň připravujeme dokumentaci pro stavební povolení a pro výběrové řízení na dodavatele. Přes prázdniny bude snad jasno, na podzim by se mohlo poprvé kopnout. Pokud se ovšem nikdo neodvolá,“ podotkl Mrázek.

Situaci usnadnil i fakt, že ministerstvo kultury nedávno trati zrušilo status kulturní památky. I díky tomu Brno před několika týdny získalo od Technického muzea pozemky, po kterých původní trasa ze Stránské skály vedla. Za to si muzeum, které má na konečné v Líšni postavený depozitář pro vozy dopravy MHD, vyžádalo, aby mohlo trať využívat pro prezentační jízdy tramvají-veteránů.

Dopravní podnik a zástupci radnice chtějí ještě v lednu předstoupit s konkrétním projektem před veřejnost. Už v úterý si budou situaci vyjasňovat s obyvateli především Holzovy ulice, které se provoz trati týká nejvíc. Právě oni měli nejvíce připomínek.

A nápadem nadšený z počátku nebyl ani starosta Brna-Líšně Břetislav Štefan (ČSSD). „Teď už je komunikace s městem a dopravním podnikem dobrá, ale ještě před rokem to spíš vypadalo, že nás postavili před hotovou věc,“ poznamenal Štefan.

Líšeňští se bojí, že uvíznou v pasti

Lidem například vadilo, že se zvýší hluk, protože tramvaje jim budou jezdit těsně kolem domů, nebo že jim trasa „odstřihne“ přístup ke garážím a zahrádkám.

„Řekli nám, že jde jen o obnovu trati, takže se nemusí konat klasické územní řízení a s námi by se ani bavit nemuseli. To nás vyděsilo. Založili jsme kvůli tomu spolek, abychom se mohli bránit,“ prohlásil Michal Štourač, předseda spolku Holzova – Líšeň.

I přes lepší komunikaci s městem se obyvatelé z Holzovy ulice nadále bojí, že se ocitnou v pasti.

„Budeme obklíčení dopravou z obou stran. Před domy nám vede rušná silnice na Slatinu, takže žijeme v zadních částech, kde se nachází právě kolej staré trati a kde je zatím klid. Pokud by po ní jezdila tramvaj, budeme jako v kleštích, protože místy se blíží na čtyři metry od zdí domů. Je to, jako by vám šalina přejela přes obývák,“ popsal Štourač.

Podle starosty Štefana se ale už na řadu výtek podařilo zareagovat. „Dopravní podnik slíbil, že koleje přesune co nejdál od domů. Vybuduje i třímetrovou cestu, aby lidé mohli ke svým zahrádkám a garážím – a to i přes to, že se ukázalo, že část z nich je postavená na černo. A vznikne protihluková stěna. Otázkou zůstává, z jakého bude materiálu, aby lidé nekoukali třeba do betonové zdi,“ podotkl Štefan.

Další projekt brzdí skála

I když většina připomínek je podle něj vyřešená, některé pochybnosti zůstaly. Lidé mají například strach, že místo, aby řidiči jezdili po obchvatu Drčkovou ulicí, kde by je nově čekaly dva semafory, raději zvolí vedlejší Holzovu.

„Jeden z přejezdů má být právě v Drčkově ulici, kde se silnice zužuje ze čtyř na dva pruhy a vede dál na Slatinu. Navrhovali jsme mimoúrovňově řešení, aby přejezd nebrzdil dopravu. Konečný verdikt ale zatím nemáme,“ doplnil místostarosta Líšně Miloš Freiberg (ČSSD).

Tramvaj do Líšně není jediným podobným projektem, jenž Brno chystá. Do budoucna by měly „šaliny“ jezdit například do bohunického kampusu, což město vyjde na zhruba 900 milionů korun.

Další velkou akcí za miliardu je trať na sídliště Kamechy. „Tam ale projektant narazil na skálu, takže musíme hledat odpovídající řešení. Stavba se tak o něco opozdí,“ vysvětlil Mrázek.

  • Nejčtenější

Nedávno odvolaný exekutor je po smrti, podle soudu zneužíval peníze dlužníků

22. dubna 2024  15:56

Před necelými dvěma týdny Nejvyšší správní soud odvolal z funkce brněnského exekutora kvůli...

Plánovaný podzemní tunel na D43 v Brně má být zkrácený, starostové protestují

19. dubna 2024  6:05

Chystaná podzemní trasa dlouho slibované silnice je v dokumentech zkrácená i přes původní sliby....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zastřelil se nad propastí. V Macoše ukončil svůj život vězeňský dozorce

22. dubna 2024  20:47

Jihomoravská propast Macocha má další oběť. Na začátku víkendu do ní spadl muž středního věku. S...

Tisíce drobných orchidejí zdobí kopec u Znojma, letos kvetou o měsíc dřív

18. dubna 2024  16:44

Populace orchideje vstavač kukačka kolem Cínové hory u Znojma, která je největší v Česku a unikátní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec impozantní série. Basketbalistky USK v lize padly po 11 letech. Radují se Žabiny

22. dubna 2024  20:08

Basketbalistky ZVVZ USK Praha prohrály ve druhém ligovém finále na palubovce Žabin Brno 69:71 a v...

Ideální teplotu má pivo ve chvíli, kdy z něj má člověk zážitek, říká Svatopluk Vrzala

24. dubna 2024

Advertorial Stačí mu jeden pohled na načepované pivo a hned ví, zda je kvalitní. Však už je v oboru nějaký ten...

Trolejbus se zastavil na rušné křižovatce v Brně. Roztlačili ho cestující

23. dubna 2024  15:52

Nevšední zážitek mají za sebou cestující z brněnské trolejbusové linky z centra města do Slatiny....

Zchátralou vilu Brno místo privatizace přemění na muzeum židovské kultury

23. dubna 2024  12:33

Před pár týdny se v Brně otevřela návštěvníkům zrekonstruovaná Arnoldova vila, jež sousedí s mnohem...

Série 301 výher, kdo další to má? Nikdo. USK Praha drží mnoho rekordů

23. dubna 2024  12:15

Série 301 ligových vítězství v podání basketbalistek ZVVZ USK Praha, kterou v pondělním druhém...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...