Stavba mimoúrovňové křižovatky Hradecká - Žabovřeská v Brně

Stavba mimoúrovňové křižovatky Hradecká - Žabovřeská v Brně | foto: Radek Miča, MAFRA

OBRAZEM: Jak se rodí křižovatky v Brně

  • 2
Na pomezí Králova Pole a Žabovřesk je největší současné staveniště v Brně. Stavební stroje zde pod zemí hloubí čtyřiadvacet hodin denně budoucí silniční tunely. A na povrchu vzniká navazující křižovatka Žabovřeské a Hradecké ulice.

Na první jmenované ulici už jsou patrné čerstvě vybetonované takzvané galerie, kterými budou auta projíždět a díky nimž budou méně obtěžovat obyvatele okolních domů. Rýsovat se začíná i vjezd do samotných tunelů, vedoucích přibližně v ose Dobrovského ulice. (vizualizace a animace stavby VMO v Brně hledejte ZDE)

Stavba mimoúrovňové křižovatky Hradecká - Žabovřeská v Brně

Stavaři v podzemí pracují na dvou tubusech tunelu. Ten pokročilejší je vyhloubený už asi 340 metrů z celkové délky mírně přesahující jeden kilometr.

Ve druhém stavební stroje postoupily asi do vzdálenosti 170 metrů pod Královo Pole. Asi v polovině prací se dostanou na povrch. Stane se to v místě takzvaného technologického centra, které je "srdcem" tunelů. V podzemním komplexu, jehož dnem jeden z tubusů prochází, bude řídící centrum i záložní zdroje energie.

Stavba mimoúrovňové křižovatky Hradecká - Žabovřeská v Brně

Zatím místo něj zeje přímo uprostřed Dobrovského ulice obrovská jáma do země. "Zbývá k němu prorazit asi sto padesát metrů," vypočítal dozorce stavby František Dobeš.
 
Skutečné prokopání celého tubusu až na okraj Žabovřesk je naplánováno na konec příštího roku. "Další dva roky bude trvat dokončování," nastínil Jiří Rupp z Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Stavba mimoúrovňové křižovatky Hradecká - Žabovřeská v Brně

Tunely by měly být v provozu zřejmě v roce 2011. Zároveň s nimi stavaři upravují i nedalekou křižovatku Hradecké a Královopolské ulice. Současnou komplikovanou dopravu řidičům vynahradí mimoúrovňové křížení obou ulic, díky kterému zmizí věčně ucpaná křižovatka se semafory.