Na nově zrekonstruovanou arénu ve Slavkově u Brna se sjeli fanoušci pětinových zmenšenin vozů Formule 1 a cestovních vozů a stovka závodníků, kteří dorazili z osmnácti zemí Evropy.
Závodníci, na rozdíl od svých kolegů z brněnského okruhu, nesedí přímo v kokpitu vozu, ale ovládají jej na dálku z přilehlé tribuny.
Kromě velikosti a absence řidiče přímo za volantem se ale jejich stroje od originálů příliš neliší. "Jsou to modely se spalovacím motorem vybaveným úplně vším, co mají i velká auta. Hydraulické brzy, motory, výfuky, tlumiče a spousta elektroniky," popsal organizátor závodu a čerstvý vicemistr Evropy ve Formuli 1 Martin Bayer.
Ten je zároveň jediným profesionálním jezdcem v České republice, který se závoděním živí. S auty jezdí už devět let. "Můj otec jezdíval po závodech a já s ním. Později jsem začal jezdit sám," popsal Bayer, jak se k neobvyklému sportu dostal.
Po otci zdědil svou vášeň i osminásobný mistr Evropy a jeden z Bayerových rivalů Markus Feldmann z Düsseldorfu v Německu, který se závodům modelů věnuje už pětadvacet let.
"Dříve to byl spíš koníček, dneska už je všechno mnohem více profesionální. Byli jsme rádi, pokud auto jelo aspoň pět minut, aniž by se něco pokazilo," zavzpomínal Feldmann, který se v civilním životě živí jako zubař. Přiznává ale, že na pacienty mu příliš času nezbývá.
V nedělním finále nakonec zvítězil Feldmann, Bayer obsadil pátou příčku.