Zámeček a umění řídit. Obrovské dopravní hřiště využije i dnes chátrající budovu na brněnské riviéře. Cena projektu je zatím vyčíslena na 80 milionů korun bez daně. | foto: Vizualizace Starez Brno

Dopravní superhřiště na Riviéře roste. Pro školy se otevře na podzim

  • 10
Město Brno a jeho firma Starez-Sport staví na Riviéře dopravní hřiště za téměř sto milionů korun. Do areálu budou moci dojíždět školáci z celé jižní Moravy. Součástí stavby je i oprava zchátralého zámečku. Kvůli pracím se ale uzavře lávka přes Svratku.

„Stavba jde podle harmonogramu, probíhají práce v interiérech zámečku a zateplování vnějšku. U hřiště jsou dokončené hrubé práce,“ popsala stav mluvčí firmy Starez-Sport Michaela Radimská. Právě zámeček, kam se dříve chodilo do tanečních, dlouhou dobu chátral a byl pro nevyhovující stav zavřený. Nyní se stane centrem areálu.

Ještě před zahájením stavby za více než 90 milionů korun se ovšem objevily pochyby, zda vůbec budou do krajského města jezdit mimobrněnské školy. „Pravidelně zajišťujeme dopravní programy na školním hřišti, zároveň pořádáme i besedy žáků s policisty. Do Brna bychom kvůli dopravní výchově asi nejezdili,“ uvedl vloni před zahájením stavby ředitel Základní školy Pražská ve Znojmě Pavel Trulík.

Městská policie Brno, která bude areál provozovat, ovšem tvrdí, že o hřiště je zájem už nyní. „Školy o hřišti vědí a už je máme domluvené. Ovšem zatím ne na přesné datum, protože není známé dokončení stavby,“ řekl za brněnské strážníky Michal Simandl. Prozatím se plánuje otevření hřiště na letošní podzim.

Program pro děti i seniory

Areál pro dopravní výchovu zahrnuje kromě obvyklého hřiště také učebny, kde se návštěvníci dozvědí o chování v modelových situacích. Řešení si poté budou moci vyzkoušet právě na hřišti, které obsáhne například i železniční přejezd.

„Už nyní máme programy pro celou škálu obyvatel, začínaje mateřskými školami a konče seniory. Například pro střední školy a veřejnost pořádáme kurz Mladý motorista. Mnoho lidí může řídit automobily, ale na lehkou motorku, na kterou mají také oprávnění, nikdy nesedli. V tomto kurzu se dozvědí základy bezpečné jízdy,“ popsal vedoucí areálu dopravní výchovy a vzdělávání Drahoslav Blažek.

Ten by chtěl, pokud se povede navýšit počet strážníků, kteří se prevencí v dopravě zabývají, rozšířit a obohatit stávající programy o nové. „Chtěli bychom nabízet vše, o co bude zájem,“ dodal. Mimo výuku bude areál přístupný i veřejnosti. Součástí bude také in-line dráha a zázemí pro kulturní akce.

Novinkami u Riviéry budou také nárazový a otočný trenažér. Zatímco ten první simuluje náraz do pevné překážky v třicetikilometrové rychlosti, na druhém si budou moci zájemci vyzkoušet, jak se dostat z auta převráceného na střechu.

Lávka přes Svratku se uzavře

V souvislosti se stavbou hřiště uzavřou stavebníci od příštího pondělí až do dvacátého dubna lávku, přes kterou si pěší i cyklisté zkracují cestu podél řeky z Nového Lískovce a Kohoutovic do centra města.

Projekt začalo město připravovat v roce 2009 a v dalších letech ho prosazoval především tehdejší náměstek brněnského primátora a bývalý šéf představenstva StarezSport Ladislav Macek (ČSSD). Minulé opozici se ovšem projekt nelíbil.

„Z původně dobré myšlenky dopravního hřiště se bohužel postupně stal megalomanský projekt, při němž se prostaví spousta peněz. Nikdo přitom neumí říct, zda se to opravdu vyplatí a zda o něj budou mít zájem i mimobrněnští návštěvníci,“ řekl tehdy Mojmír Vlašín ze Strany zelených. Brněnská policie ovšem myšlenku vítala.

Městskou policii, která bude areál provozovat, tehdy vedl Jaroslav Přikryl. Když o tuto funkci vloni na jaře přišel kvůli odsouzení za zneužití pravomoci, našlo mu město podle zjištění MF DNES práci ve firmě Starez-Sport. Ta zároveň provozuje i sousední koupaliště.