Linku 65 od 1. ledna brněnský dopravní podnik značně omezil, obyvatelé Medlánek bojují za menší prodlevy. Ilustrační foto

Linku 65 od 1. ledna brněnský dopravní podnik značně omezil, obyvatelé Medlánek bojují za menší prodlevy. Ilustrační foto | foto: Monika Tomášková

Obyvatelé Medlánek dále bojují za častější spoje

  • 10
Kouzelné Medlánky lákaly mimo jiné na novou linku autobusu, která sídliště spojí s městem. Linka 65 sice vznikla, dotkla se jí však úsporná opatření dopravního podniku a od 1. ledna tak jezdí jen v ranní a odpolední špičce. Večer, v poledne a o víkendu vůbec.

Drahomíra Nebojsová před pár lety prodala svůj byt a nastěhovala se do nového sídliště. Letošní změny v dopravě devětasedmdesátileteté důchodkyni značně ztížily život. "Je to hrůza, v zimě jsme tu jako odříznutí," stěžuje si seniorka.

Od začátku roku, kdy dopravní podnik linku 65 výrazně omezil, Drahomíra Nebojsová spolu s dalšími obyvateli sídliště nelenila a zaslala stížnosti dopravnímu podniku, odboru dopravy magistrátu a v červnu navštívila i ombudsmana. Vždy dostala stejnou odpověď: omezení spojů vychází z dopravních průzkumů vytíženosti. A musí se šetřit.

Za občany stojí i zastupitelé

"V sídlišti je hrozný kopec, dvanáctiprocentní stoupání. To je i pro zdravého člověka náročné na dech, natož pro seniora. V zimě je to pak katastrofa," říká seniorka, která svůj boj nevzdává.

V březnu se za požadavek obyvatel sídliště postavilo i zastupitelstvo Medlánek, které požádalo o zintenzivnění spojů na lince 65.

"Ještě jsme nedostali pořádnou odpověď. Nejpozději začátkem července ale očekáváme nějaké jednání na odboru dopravy magistrátu. Proluka mezi devátou a čtrnáctou hodinou je opravdu dost velká. Třeba taková maminka s kočárkem musí pěšky až k radnici na autobus 41 a ani se do něj nemusí vejít, protože bývá přeplněný," argumentuje místostarosta Petr Matějka (ODS).

Nebojsová připomíná, že Kouzelné Medlánky se stavěly s podmínkou, že do nich bude zajíždět hromadná doprava. "Ano, tahle podmínka byla všude zanesena. Mám pocit, že teď spíše naplněna není," dodal Matějka.

Rozhoduje magistrát, reaguje dopravce

Dopravní podnik zatím žádné posílení spojů do Medlánek nechystá. "Žádné změny neplánujeme, máme nasmlouvané určité kilometry a s tím nejde hýbat. Pokud se kilometry dodrží, je možné všechno, ale rozhodnutí závisí na odboru dopravy magistrátu," uvedla mluvčí Hana Pohanová.

Podle Drahomíry Nebojsové je ale omezení spojů do Kouzelných Medlánek nespravedlivé. "Když mohl dopravní podnik vyhovět studentům a obnovit linku 53 na Kolejní, proč nemůže posílit náš autobus?" říká důchodkyně.

Vedoucí Odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko připouští, že obnovení zastávky Kolejní bylo politickým ústupkem studentům (čtěte více).

"Výkony na té lince zůstaly stejné, jen se prodloužily intervaly, aby mohl autobus zajíždět až na Kolejní. Tedy na úkor dalších cestujících. Studenti to měli na zastávku jen asi 200 metrů, ale chodit pěšky zkrátka nemohli. I dnes jich většina jezdí autem," připouští Vladimír Bielko.

Počet spojů závisí na financích

Odbor dopravy od ledna do března prováděl analýzu vytíženosti autobusů na lince 65. Podle Bielka by do Kouzelných Medlánek mohlo jezdit o jeden či dva autobusy denně více.

"Vše závisí od toho, zda dostaneme více nebo méně peněz než loni. Teď by to byl pohled do křišťálové koule. Rozpočet se bude tvořit přes léto, jasno bude až na podzim, před vydáním nových jízdních řádů," říká vedoucí.

Ne všichni obyvatelé Kouzelných Medlánek si ale přejí, aby do sídliště jezdilo více autobusů. "Autobus zhoršuje kvalitu bydlení. Víří prach, je hlučný a kazí vzduch. Lidé se stěhovali do Kouzelných Medlánek za klidem. Těžko očekávali, že se stěhují na nějakou rušnou dálnici," argumentuje autor petice proti lince 65 z roku 2008 Jan Filipinský.

Magistrát tak má nelehké rozhodování. "Já ale cítím hlavně požadavek těch, kteří bydlí v Kouzelných Medlánkách a nemají automobil," dodává naději zastáncům autobusu Bielko.