Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po části D1 se jezdí zdarma. Méně hluku, větší bezpečí, těší se obce

  9:02aktualizováno  9:02
Od Nového roku je téměř třicetikilometrový úsek dálnice D1 u Brna od Kývalky po Holubice zdarma. Novinka pomůže hlavně lidem ze Slavkova či Rosic. Uleví se také Bosonohám, kudy denně kvůli objížďce dálnice projelo až 17 tisíc aut.

Výrazné snížení hustoty dopravy, hluku i prašnosti a naopak větší bezpečnost v ulicích si slibují některé obce v okolí Brna. Od Nového roku totiž na dálnici D1 v úseku mezi sjezdy Kývalka u Rosic (na snímku) a Holubice řidiči nemusí mít na autech známku | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Ještě před vánočními svátky zamířilo přes Popůvky denně několik tisícovek řidičů. Potřebovali se dostat do Brna a nechtěli si kvůli tomu kupovat dálniční známku. Ve vesnici s bezmála 1 500 obyvateli tak byl neustále hluk, prach a ucpané silnice. Teď tam oproti dřívějšku zavládl větší klid.

Od Nového roku je osmadvacetikilometrový úsek dálnice D1 od Kývalky u Rosic po Holubice na Vyškovsku zdarma, řidiči bez známky už nemusejí dálnici objíždět.

„Hustota dopravy se hodně snížila. Je to pro nás velká úleva,“ pochvalovala si v pondělí, v první pracovní den roku 2016, starostka obce Miluše Červená (SNK obce Popůvky). „Na podzim, kdy byly skoro na všech silnicích v okolí uzavírky, se u nás tvořily takové kolony, až to bylo neúnosné. Také jde pro nás o významnou změnu z hlediska snížení hluku i prašnosti a větší bezpečnosti,“ dodala.

Přes objízdnou trasu 602, která Popůvkami vede, totiž chodily děti do školy. Uleví se tak nejen přetížené silnici, ale i rodičům, jejichž děti frekventovanou cestu denně přecházely.

Projede tudy až 17 tisíc aut denně

Kromě Popůvek si oddechne také sousední Troubsko. Tam teď doufají, že se změny pozitivně projeví hlavně v části zvané Veselka a na kruhovém objezdu. „Povinnost kupovat si dálniční známku se výrazným způsobem negativně dotýkala také městských částí Brno-jih a Bosonohy,“ upozornil vedoucí dopravního odboru brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

I v těchto oblastech už zaznamenali změnu. „Vždy na začátku týdne se doprava hromadila, ale toto pondělí, když jsem šel do práce, jsem žádné kolony neviděl,“ potvrdil starosta Bosonoh Miroslav Sojka (ČSSD). K dispozici má statistiku, podle níž tudy projede až 17 tisíc aut denně.

Zda pondělní klidná situace ale skutečně byla zapříčiněná jen zrušením poplatku, nebo jestli pomohl i fakt, že někteří lidé ještě po Vánocích čerpají dovolenou, podle něj ukážou teprve další dny. K vidině velkého zlepšení však zatím zůstává skeptický.

„Jakmile se na dálnici něco stane, zase to řidiči budou brát přes nás. V Bystrci navíc postavili nové sídliště Kamechy a místo toho, aby lidé jezdili přes Komín, jedou do Bosonoh, protože je tu míň semaforů,“ postěžoval si.

Úleva v rodinném rozpočtu

S návrhem na zrušení zpoplatnění úseku mezi 182. a 210. exitem dálnice D1 přišel ministr dopravy Dan Ťok (ANO) loni v květnu.

„Vůči řidičům není fér, že je nutíme kupovat známku i tam, kde dálnici de facto jen křižují, ale musí ji na své cestě kolem města použít. Předcházíme také tomu, že se místní dálnici kvůli poplatku vyhýbají a jezdí pak skrz město po silnicích nižších tříd,“ vysvětlil už dříve důvody Ťok.

To je případ také třeba Slavkova u Brna nebo Rosic. Konkrétně z Rosic dojíždí do Brna za prací zhruba polovina lidí. Spoustě z nich se dálniční známku, která na rok stojí 1 500 korun, kupovat nechtělo. Raději to vzali právě přes Popůvky. „Zrušení poplatku velmi vítáme. Město o to ostatně usilovalo ještě před komunálními volbami,“ poznamenal místostarosta Rosic Petr Ženožička (ANO).

O výhodu jde i pro brněnské řidiče, kteří si místo zdlouhavého popojíždění přes centrum města mohou ušetřit čas právě na D1.

„Ze Slatiny do Bohunic do práce jsem před mateřskou dovolenou dojížděla každý den, i teď tam s dcerou mířím k dětskému lékaři. Po dálnici je to jednoznačně nejrychlejší cesta, trmácet se přes město vždy zabralo mnohem víc času. Teď díky změně ušetřím jednorázově 1 500 korun, což se v rodinném rozpočtu po Vánocích rozhodně hodí,“ popsala Markéta Hlaváčová ze Slatiny.

Řidiči přitom mohli jezdit po dálnici D1 mezi Kývalkou a Slatinou zadarmo už v minulosti, ale v roce 2010 tuto výjimku ministerstvo dopravy zrušilo. Nyní protáhlo část zbavenou poplatku až do Holubic.

A nejde o jediný úsek, na který se může vjíždět bez známky. Od 1. ledna totéž platí pro část dálnice D3 u Tábora nebo rychlostní silnice u Chebu a Mladé Boleslavi.

Podle odhadů ministerstva bude ztráta z koupě známek až čtyřicet milionů korun, což je však s ohledem na celkovou vybranou sumu marginální částka.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.