Ještě před vánočními svátky zamířilo přes Popůvky denně několik tisícovek řidičů. Potřebovali se dostat do Brna a nechtěli si kvůli tomu kupovat dálniční známku. Ve vesnici s bezmála 1 500 obyvateli tak byl neustále hluk, prach a ucpané silnice. Teď tam oproti dřívějšku zavládl větší klid.
Od Nového roku je osmadvacetikilometrový úsek dálnice D1 od Kývalky u Rosic po Holubice na Vyškovsku zdarma, řidiči bez známky už nemusejí dálnici objíždět.
„Hustota dopravy se hodně snížila. Je to pro nás velká úleva,“ pochvalovala si v pondělí, v první pracovní den roku 2016, starostka obce Miluše Červená (SNK obce Popůvky). „Na podzim, kdy byly skoro na všech silnicích v okolí uzavírky, se u nás tvořily takové kolony, až to bylo neúnosné. Také jde pro nás o významnou změnu z hlediska snížení hluku i prašnosti a větší bezpečnosti,“ dodala.
Přes objízdnou trasu 602, která Popůvkami vede, totiž chodily děti do školy. Uleví se tak nejen přetížené silnici, ale i rodičům, jejichž děti frekventovanou cestu denně přecházely.
Projede tudy až 17 tisíc aut denně
Kromě Popůvek si oddechne také sousední Troubsko. Tam teď doufají, že se změny pozitivně projeví hlavně v části zvané Veselka a na kruhovém objezdu. „Povinnost kupovat si dálniční známku se výrazným způsobem negativně dotýkala také městských částí Brno-jih a Bosonohy,“ upozornil vedoucí dopravního odboru brněnského magistrátu Vladimír Bielko.
I v těchto oblastech už zaznamenali změnu. „Vždy na začátku týdne se doprava hromadila, ale toto pondělí, když jsem šel do práce, jsem žádné kolony neviděl,“ potvrdil starosta Bosonoh Miroslav Sojka (ČSSD). K dispozici má statistiku, podle níž tudy projede až 17 tisíc aut denně.
Zda pondělní klidná situace ale skutečně byla zapříčiněná jen zrušením poplatku, nebo jestli pomohl i fakt, že někteří lidé ještě po Vánocích čerpají dovolenou, podle něj ukážou teprve další dny. K vidině velkého zlepšení však zatím zůstává skeptický.
„Jakmile se na dálnici něco stane, zase to řidiči budou brát přes nás. V Bystrci navíc postavili nové sídliště Kamechy a místo toho, aby lidé jezdili přes Komín, jedou do Bosonoh, protože je tu míň semaforů,“ postěžoval si.
Úleva v rodinném rozpočtu
S návrhem na zrušení zpoplatnění úseku mezi 182. a 210. exitem dálnice D1 přišel ministr dopravy Dan Ťok (ANO) loni v květnu.
„Vůči řidičům není fér, že je nutíme kupovat známku i tam, kde dálnici de facto jen křižují, ale musí ji na své cestě kolem města použít. Předcházíme také tomu, že se místní dálnici kvůli poplatku vyhýbají a jezdí pak skrz město po silnicích nižších tříd,“ vysvětlil už dříve důvody Ťok.
To je případ také třeba Slavkova u Brna nebo Rosic. Konkrétně z Rosic dojíždí do Brna za prací zhruba polovina lidí. Spoustě z nich se dálniční známku, která na rok stojí 1 500 korun, kupovat nechtělo. Raději to vzali právě přes Popůvky. „Zrušení poplatku velmi vítáme. Město o to ostatně usilovalo ještě před komunálními volbami,“ poznamenal místostarosta Rosic Petr Ženožička (ANO).
O výhodu jde i pro brněnské řidiče, kteří si místo zdlouhavého popojíždění přes centrum města mohou ušetřit čas právě na D1.
„Ze Slatiny do Bohunic do práce jsem před mateřskou dovolenou dojížděla každý den, i teď tam s dcerou mířím k dětskému lékaři. Po dálnici je to jednoznačně nejrychlejší cesta, trmácet se přes město vždy zabralo mnohem víc času. Teď díky změně ušetřím jednorázově 1 500 korun, což se v rodinném rozpočtu po Vánocích rozhodně hodí,“ popsala Markéta Hlaváčová ze Slatiny.
Řidiči přitom mohli jezdit po dálnici D1 mezi Kývalkou a Slatinou zadarmo už v minulosti, ale v roce 2010 tuto výjimku ministerstvo dopravy zrušilo. Nyní protáhlo část zbavenou poplatku až do Holubic.
A nejde o jediný úsek, na který se může vjíždět bez známky. Od 1. ledna totéž platí pro část dálnice D3 u Tábora nebo rychlostní silnice u Chebu a Mladé Boleslavi.
Podle odhadů ministerstva bude ztráta z koupě známek až čtyřicet milionů korun, což je však s ohledem na celkovou vybranou sumu marginální částka.