ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Petr Lundák, MF DNES

Ještě jedna schůzka, pak vyhlásíme stávku, vzkázali znojemští řidiči

  • 1
Jednání mezi odboráři a znojemským dopravcem Psota začíná připomínat telenovelu. A ani pondělní schůzka zvrat v dějství nepřinesla. Kdy přesně a jestli vůbec řidiči do stávky vstoupí, stále jasno není.

Obě strany se sešly na znojemské radnici, jejíž zástupci vystupují jako mediátoři, do zásadních věcí však mluvit nemůžou.

„Výsledkem tvrdého a dlouhého jednání je uzavření prohlášení, že se všechno ještě jednou propočítá. Přednesli jsme kompromisní návrh. V pátek 23. září se opět sejdeme, a pokud k dohodě nedojde, okamžitě vyhlašujeme stávku ve znojemské dopravě,“ shrnul zástupce odborářů Libor Weinstein.

Neznamená to však, že by případná stávka odstartovala hned další pondělí. „Musíme dodržet zákonné lhůty a stávku ohlásit tři pracovní dny předem. Takže případný termín upřesníme,“ dodal Weinstein.

Řidiči chtějí víc peněz

Spory zejména o platy řidičů trvají už od zimy. Zatím se odborářům povedlo vyjednat jen větší komfort v místnostech na konečných stanicích. V otázce platů ale řidiči zůstávají dál nespokojení. Kvůli tomu si vyžádal od dopravce vysvětlení i jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD).

„Liší se odměňování v městské dopravě a v krajském systému IDS, kde jsou mzdy vyšší. Chceme znát stanovisko společnosti, jakým způsobem to bude řešit, protože podle nás jde o záležitost, která je v rozporu s českým i evropským právem,“ poznamenal Hašek.

Dopravce už dřív oznámil, že platy nezvedne. „V řadě ohledů jsme se s odbory dohodli, někde ale shoda nenastala. Podle nás jsou mzdy zcela konkurenceschopné s jinými dopravními společnostmi a odpovídají tomu, co si jako dopravce můžeme dovolit i vzhledem k tlaku na trhu osobní dopravy,“ uvedl šéf Psoty Petr Chadim.

Platy už přitom společnost řidičům v lednu zvedla - v průměru o 4,3 procenta. Odborům to ale nestačí, podle nich totiž šoféři stráví za volantem až 280 hodin měsíčně.