Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diplomat, máma i žáček. Odborníci hodnotili volební lídry z jihu Moravy

  13:00aktualizováno  13:00
Dobrý lídr je základem politické kampaně. Dokážou ale ti na jižní Moravě přesvědčit voliče? MF DNES požádala odborníky, aby zhodnotili, jak lídři osmi nejsilnějších působí navenek.

Hydepar Zelňák s Bohuslavem Sobotkou a Petrem Fialou. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Bohuslav Sobotka se tváří nevýrazně a nevyzpytatelně, Petr Fiala působí jako uhlazený diplomat a Jitka Seitlová dělá dojem hodné mámy. Tak vidí politické lídry na jižní Moravě tři odborníci, které oslovila MF DNES.

Politiky hodnotila Denisa Kasl Kollmannová, která učí na Univerzitě Karlově v Praze marketingovou komunikaci a zabývá se imagí politiků, Igor Dostálek, který přednáší rétoriku na Masarykově univerzitě v Brně, a módní blogerka spolupracující s MF DNES Adéla Bartlová, známá jako Ada.

Podrobné hodnocení lídrů v jihomoravské příloze Čtěte v pátek 11. října

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Politologové se shodují, že osobnost v čele kandidátky není zárukou vítězství, výrazný lídr ovšem může přitáhnout důležité hlasy nerozhodnutých voličů. Proto by politici měli dbát, jak působí na okolí, jak se vyjadřují a oblékají.

"Nejpodstatnější roli hraje lídr u malých stran, které ještě nemají vybudovanou stálou voličskou a organizační základnu," dodává politolog z Masarykovy univerzity Lubomír Kopeček.

Touto logikou se zřejmě řídila Strana práv občanů Zemanovci (SPOZ) nebo hnutí ANO, jehož předseda Andrej Babiš je novým majitelem společnosti MAFRA, mimo jiné vydavatele MF DNES a iDNES.cz.

Lidový projev i politické divadlo

Zemanovci zvolili starostu Kyjova Františka Lukla, který se v posledních měsících stal známý jako ministr pro místní rozvoj ve vládě Jiřího Rusnoka. A podle Kollmannové, která se při hodnocení zaměřila na image politiků, by Lukl mohl na voliče fungovat.

"Má populární, až lidový projev. Jeho dikce, stejně tak jako celková image mají působit přesvědčivě, živě, ale zároveň přijatelně pro nejširší masy," soudí Kollmannová.

Fotogalerie

ANO zase sáhlo po Martinu Stropnickém, který podle hodnotitelů nezapře hereckou profesi.

"Jeho projev přitáhne část posluchačstva svou srozumitelností a neformálností. Jiná část publika však může mít pocit, že se stává konzumentem secvičeného politického divadla," podotkl Dostálek, který kandidáty hodnotil z rétorického hlediska na základě jejich oficiálních videí i účastí v televizních debatách.

Známou osobnost vybrala do čela i Strana zelených. Bývalá zástupkyně ombudsmana Jitka Seitlová podle Kollmannové trochu simuluje roli pečující mámy. "Působí jako žena, které leží na srdci blaho svých bližních," říká Kollmannová.

Módní výprask

Naopak Sobotka, který se v politice pohybuje už řadu let, je zřejmě, co se týče vnějšího dojmu, nepolepšitelný. Image tak trochu nevýrazného lídra se jej stále drží. Dostálek opět musel konstatovat, že jeho "mluvený projev nenadchne posluchače pro chvíle krize".

Nepřesvědčivý je pak podle Kollmannové Rom Kostřica za TOP 09. Odznaky s nápisem I love Roma se sice podle ní snaží lákat voliče v americkém stylu, v osobním kontaktu je ale stažený do sebe.

Blogerka Ada, autorka blogu Módní peklo, by pak všem mužům doporučila volit častěji světlé obleky. Největší módní výprask od ní dostal lidovec Jiří Mihola. Po zhlédnutí jeho fotografií na oficiálním webu zhodnotila, že se obléká "fotrovsky".







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.