Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Odborníci zjišťovali, jak se dá Brno zviditelnit

  22:48aktualizováno  22:48
Jak udělat Brno přitažlivější? Jak roztočit jeho ekonomiku na vyšší obrátky? Odpověď na tyto otázky hledaly tři měsíce desítky odborníků. V létě je požádalo město o pomoc a vznikla tak expertní skupina KERM. Svou vizi poprvé představí na radnici.

Nové orientační tabule ulehčují Brňanům i turistům orientaci v podchodu pod vlakovým nádražím | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Jedním z návrhů v desítkách doporučení je zavést intenzivní leteckou linku mezi Brnem a Vídní. Dálniční spojení obou měst je totiž vzhledem k poloprázdné státní kase v nedohlednu.

"Do Vídně se dá dostat odevšad ze světa, to se Brnu zatím nepodaří. Bude tedy výhodné, když se odtud lidé dostanou pohodlně do Brna," vysvětluje Petr Havlík z brněnské pobočky společnosti Daikin, proč navrhuje expertní skupina pro zvýšení konkurenceschopnosti zavést několikrát denně "kyvadlovku".

Lépe se napojit na Vídeň dopravně i ekonomicky by bylo pro Brno přínosem. Otázkou je, jestli by se linka zaplatila.

Ekonom Ondřej Moravanský ze společnosti Cyrrus je k tomu skeptický. "Vzdálenost z Brna do Vídně není tak velká, aby bylo efektivní ji překonávat letecky. Linka sama se těžko uživí, musela by být součástí sítě většího dopravce," přemítá analytik, zda by nebylo vhodnější uvažovat o rychlejším vlakovém spojení nebo větší reklamě pro fungující autobusové linky.

Možnosti pro investory

Konec nejistoty. Tak by se daly shrnout doporučení druhé skupiny odborníků, která se soustředila na územní plánování v Brně a možnosti pro investory.

Těm by mělo město zaručit, že po nákupu pozemku na ně nezačnou vypadávat nečekaní kostlivci. Například že tudy povede dálnice nebo že je třeba dostavět další infrastrukturu.

"Proto by mělo mít město připravené balíčky investičních nabídek, ze kterých budou jasně zřetelná všechna rizika, se kterými se investor může setkat," říká jeden ze členů týmu architekt Miloš Schneider z ateliéru K4.

A jasné stanovisko by podle něho mělo město zaujmout i ke stavbě nového železničního nádraží. Neustálé tahanice o jeho polohu a podobu totiž prý váhající investory znejišťuje. "Přitom pro takový rozvojový potenciál, jaký má přestavba železničního uzlu v Brně, neexistuje v Brně alternativa," míní další člen KERMu, Jiří Fajkus z realitní společnosti Real Spektrum.

On i jeho kolegové si vznik expertní skupiny pochvalují. Městu doporučí desítky vylepšení, od větší propagace Brna jako kongresového města po větší podporu studia technických oborů.

Ekonom Ondřej Moravanský připomíná, že návrhy iniciativy KERM (celkem očekávaně) nepřinášejí nic převratného. Hlavní otázkou je, jak město s jejich (neplacenou) prací naloží.

"Chceme zabránit tomu, aby se z toho stalo jen plácnutí do vody nebo součást něčí kampaně," slibuje Jiří Fajkus.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Městská policie Praha (ilustrační foto)
Strážnice řešila přestupek a skončila v nemocnici, řidič do ní najel autem

Městskou policistku z Brna museli ve středu dopoledne odvést záchranáři do nemocnice. Když řešila přestupek, řidič do ní najel autem. Žena skončila v nemocnici...  celý článek

Bývalý brněnský radní za ANO Tomáš Kratochvíl stanul před soudem kvůli...
Zastupitel Brna Kratochvíl dostal podmínku za podvody, hrozilo mu až 8 let

Zastupitel Brna Tomáš Kratochvíl (zvolen za ANO) dostal u Městského soudu v Brně podmínku za krácení daně u své nábytkářské firmy Toka. Obžaloba politika...  celý článek

Nový průvodce Brnem doporučuje věřit v modrobílé barvy Komety, používat...
Turisté objeví Brno s novým průvodcem, doporučuje věřit v barvy Komety

Moderní studentské město v pohybu, plné života a novinek. Tak ukazuje Brno nová turistická mapa s názvem Use-it, na níž se podíleli i studenti Masarykovy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.