Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Jana Drápalová kandiduje do Sněmovny za jihomoravské zelené

Jana Drápalová
velikost textu:
vydáno 7.5.2010 13:15
Podle jedničky kandidátky Strany zelených na jižní Moravě Jany Drápalové jsou v kraji potřeba jiné silnice, než ty, o nichž se nyní vedou debaty. "Myslím, že diskusí o R43 a R52 se potírá veškerá debata o zkvalitnění infrastruktury v kraji. Zapomíná se, že největší města jihu Moravy, Znojmo a Brno, nemají kvalitní spojení," naznačuje Drápalová.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 7. května 2010 do 14:20

OTÁZKA: Dobrý den, paní starostko. Vaši práci dlouhodobě sleduji, a vysoce si ji cením. Nový Lískovec, Starý Lískovec a Bohunice jsou zamořeny hlukem a polétavým prachem nade všechny meze, stanovené zákonem. V blízkosti těchto sídlišť přímo na území města Brna má vyrůst křižovatka tří dálnic D1 x R43 x R52. Přesto v uvedených sídlištích není prováděno kontinuální monitorování uvedených škodlivin. Je to záměr utajovat skutečný stav před veřejností, nebo v tom vnímáte jiný úmysl kompetentních orgánů? Štefan Friča
Jana Drápalová ODPOVĚĎ: Dobrý den, v současné době zajišťujeme, aby i v Bosonohách a Novém i Starém Lískovci proběhlo měření škodlivin a hluku, které bude podkladem pro doplnění posouzení vlivu na životní prostředí SEA pro nový územní plán. Třetí varianta, která je součástí konceptu územního plánu, tyto stavby neobsahuje. Pro rozhodnutí o variantách územního plánu není možné vycházet jenom z výpočtů a měření stanice v Tuřanech, ale ze skutečných hodnot. Teprve potom je možné nový územní plán projednávat a rozhodovat o něm. Nebude to jednduché, zvrátit zaběhané myšlení a plány, ale musíme to udělat, protože zdraví lidí je největší hodnota, se kterou se nesmí hazardovat. 7.5.2010 14:03
OTÁZKA: Ahoj Jano, ačkoliv vás Xelené znám osobně, zklamali jste mě. Ve věci NvC jste kolaborovali a tím pádem nedostanete hlasy. Měli jste být s nádražím radikálnější. Adam Kopečný
Jana Drápalová ODPOVĚĎ: Radikálnost se hodí do nevládního sektoru, v politice je nutné pro prosazení řešení hledat spojence a průchodná řešení. V případě nádraží by nám radikálnost nebyla nic platná, když jsme měli v celém zastupitelstvu jenom 12 hlasů z 55. A protože v demokracii rozhoduje nadpoloviční většina, zachránit nádraží v centru můžeme jenom tehdy, když ji v zatupiitestvu města brna získáme. Proto jsme podpořili debatu o rychlodráze, která byla pro nás tím nějvětším možným kompromisem, zachránila by regionální dopravu na nádraží v centru. Když ani to nezískalo podporu, jsme jednoznačně proti odsunu a pro nádraží v centru. 7.5.2010 14:06
OTÁZKA: Dobrý den, přečetla jsem si na tomto webu vaše slova , že: "V politice nikdy nedosáhnete ideálního řešení. Prohlášení otevíralo možnost, jak zachránit železniční dopravu, byť třeba jen regionální. Doufali jsme, že se otevře seriózní debata o nové variantě, jež by nádraží v centru zachránila pro dojíždějící. Nestalo se a jedinou variantou pro nás teď je plně zachovat nádraží v centru". Chci se zeptat, jaká část "regionální" dopravy by se dostala do centra města a kolik miliard navíc by to stálo? Vaše slova chápu totiž tak, že pokud byste náhodou byli opět v koalici, opět budete podporovat odsun nádraží s nějakým obdobným nikdy reálně nerealizovatelným "zlepšovákem" a voličům opět nalžete, že je potřeba hlavně na něco sehnat peníze a je jedno na co a pokud bude malá část vlaků jezdit v imaginární budoucnosti (rozuměj na papíře) až do centra, tak je to plnění vašich předvolebních slibů.
Jana Drápalová ODPOVĚĎ: Cílem bylo, aby se do centra dostala veškerá regionální doprava. Něco navíc by to stálo, ale rozhodně míň, než současný plán jihomoravského kraje postavit tyto regionální tratě pod zemí (kolejový diametr), Tento plán je jasným důkazem, že si i kraj si uvědomuje, že pokud se nádraží odsune z centra, byly všechny peníze investované doregionálního IDS a do všech řelezničních přestupních uzlů v kraji vyhozené z okna. Na kolejový podzemní diametr cca za 20 mld. nikdy peníze nebudou. Další argument pro to, že nádraží musí zústat v centru. 7.5.2010 14:11
OTÁZKA: Dobrý den, doposud jste se věnovala výhradně komunální politice. Co Vás přimělo k tomu, že kandidujete jako lídryně za zelené do parlamentu? Bydlím v Brně, jak mohu zeleným pomoci s kampaní? Budeme Vás doma všichni volit! Děkuji za odpověď. Držím palce!
Jana Drápalová ODPOVĚĎ: Zkušenosti z komunální politiky jsou podle mne základním předpokladem pro dobrý výkon práce poslance. Nedovedete si představit, jak některé zákony, které prosadí různé průmyslové a jiné lobby neskutečně komplikují život obcím. Budu také bojovat za to, aby se nezměkčily limity hluku a škodlivin z komunikací, a další ekologické zákony, které chrání zdraví lidí. Zapojte se do zelené sítě, informace o ní získáte na našem webu www.zeleni.cz 7.5.2010 14:14
OTÁZKA: Dobrý den paní starostko, inspiroval mě dnešní článek na idnes. Jste pro výstavbu multifunkční arény v Brně? Mělo by na ni přispět i město a stát? Druhá věc, která mě zajímá, je, zda podporujete, aby se ze sídliště Lesná stala vzhledem k tamní přírodě a unikátnímu architektonickému konceptu památkově chráněná část města, kde by se již nesmělo stavět. Třetí věc: se kterými stranami byste byla ochotna spolupracovat ve sněmovně?
Jana Drápalová ODPOVĚĎ: Musltifunkční hala se mne jako starostky Nového Lískovce blízce dotýká, protože má stát mezi univerzitním kampusemm a dálničním přivaděčem. Proto také zastupitelstvo městské části stavilo podmíky, za kterých se stavbou souhlasilo, to je zvýšení protihlukových zábran kolem přivděče a technická opatření na zklidnění ulice Rybnická. Jinak se domnívám, že Brno by vícefunkční halum, kde by see daly pořádat sportovní a kulturní akce využilo, ale jednu městskou už máme, a to Rondo. Proto si myslím, že novou halu by měl spíše stavět soukromý investor. Lesná je unikátní obytný soubor, proti zničení kvality života další zástavbou je třeba najít vhodné mechanismy, jestli je tím nejlepším památková ochrana si nejsem jistá, ale podpořím každé rozumné řešení, které bude fungovat. Ve sněmovně se budeme rozhodovat podle toho, jak velkou programovou shodu s jednotlivými partnery najdeme. Nedovedu si představit spolupráci s KSČM. 7.5.2010 14:20
OTÁZKA: Dobrý den. Dálnice R43 má vést skrz 5 brněnských městských částí Kníničky, Bystrc, Kohoutovice, Nový Lískovec a Bosonohy. Křižovatka s dálnicemi D1 a R52 bude vybudována v těsné blízkosti sídliště, kde jste starostkou. Už dnes je zde nesnesitelný hluk a smog, ani protihlukové stěny nepomohly. Co hodláte jako starostka, případně jako budoucí poslankyně Parlamentu ČR učinit vůči ohrožování veřejného zdraví v souvislosti s těmito hrůznými záměry. Alena Pálová
Jana Drápalová ODPOVĚĎ: To zní jako hrůzostrašná sci-fi, na kterou, jak doufám nikdy nedojde. Naštěsí některé špatně naplánované stavby zústanou navždy jenom na papíře a věřím, že ty uvedené k nim patří. V poslanecké sněmovně vbudubojovat proti změkčení hlukových a iimisních limitů, stavby, které by vedly k dalšímu zhoršení již nyní překračovaných hodnot, nesmí být povoleny, protože je to protizákonné. Budu usilovat o změnu systému dopravního plánovánív ČR tak, aby se řádně prověřovaly varianty trasování silnic a stavěly se jen ty stavby, které mají ekonomické opodstanění. V Jihomoravském kraji považuji za nejdůležitějí modernizaci a rozšíření silnice do Znojma. Je zajímavé, že dvě největší města kraje nemají kvalitní propojení, všichni o jeho potřebnosti mluví, nikdo neprotestuje a silnice dosud nestojí. Zrovna tak jako obchvaty obcí a stoupací předjížděcí prohy na silnici na Svitavy. To by pomohlo okamžitě a svádět na zelené, že není postavená R43. Vždyť na ni ani stát nemá peníze a ještě dlouho mít nebude. 7.5.2010 14:30
OTÁZKA: Dobrý den, nemám otázku, jen jsem Vám chtěl napsat, že budu opět volit SZ a to také kvůli Vám, vaše práce je velmi inspirativní. SZ budu volit i přes zklamání, které místy provázelo jejich první účast ve sněmovně. Zklamán může být člověk u někoho, od koho něco očekává. Od ostatních stran však neočekávám už vůbec nic. Přeji hodně štěstí, ve volbách a hlavně v další práci. ondrej hajek
Jana Drápalová ODPOVĚĎ: Děkuji, na obranu práce zelených v poslanecké sněmovně bych chtěla jenom napsat, že situace byla velmi složitá a SZ šla do vlády ve chvíli, kdy prakticky jiné rozumné řešení neexistovalo. Projevila tak velkou odpovědnost vůči všem občanům naší země, i když se cena za účast ve vládě mohla zdát některým našim voličům i členům příliš vysoká. Také jsme někdy platili za to, co jsme nezavinili, například kauza Čunek. A je potřeba přiznat, že jsem udělali i chyby. Věřte, že jsme se z nich poučili. Naopak test MF Dnes ohledně regulace hazardu ukázal, že strana zelených se nenechá zkorumpovat a nepodléhá žádné lobby. To snad stojí za zamyšlení. 7.5.2010 14:38
OTÁZKA: Dobrý den, jako bývalého voliče Zelených by mě zajímalo, proč by tuto stranu měl ještě někdo volit a to jak na státní, tak na místní úrovni. Na státní úrovni jste dle mého názoru působili jako béčko ODS a jediné, co se vám dařilo, bylo brzdění státní energetické strategie - opravdu strategické rozhodnutí pro stát. Mimo radikálního vystoupení při volbě prezidenta jste mě zklamali snad vším. Na místní úrovni znám mimo jiné situaci v Modřicicích, kde Zelení hlasují společně s ODS. Situaci tam zřejmě znáte - obrovská doprava, obchodní centrum za humny, údajně nejvyšší příjmy z daní na obyvatele, ale v obci nejsou ani přechody pro chodce. Co nám, bývalým voličům, kterých zřejmě není málo, slíbíte, že vykonáte, pokud se k vám vrátíme? Větrníky v polích, zastavěná pole slunečními elektrárnami, které dotují všichni v zemi, přicmrndávání ODS a mimo silných slov pro živ. prostředí a lidi v něm nic? Děkuji, to už tady bylo.
Jana Drápalová ODPOVĚĎ: Viz předcházející odpovědi 7.5.2010 14:57
OTÁZKA: Paní Drápalová, velice jste mne osobně zklamala: 1/ jednak prosazováním odsunu nádraží s prakticky nerealizovatelnou (protože neufinancovatelnou a nefunkční) rychlodráhou, 2/ druhak i tím, že jste odsun s rychlodráhou nazvali "nádražím v centru". Čili jednak podvod voličů, kteří vám věřili, druhak lež jako věž. Vezměte to také tak, že speciálně zelení mají voliče poněkud náročnější, poněkud méně obelhatelnější, s poněkud delší pamětí. Spolu se kandidátkou senátora Zlatušky jste získali spoustu voličů svým odpovědným a racionálním prosazováním železničního uzlu s novým nádražím v centru. Dostali jste desítky tisíc lidí k urnám v referendu a vzbudili v nich naději na to, že budete zásadoví a nebudete politikařit. Místo toho zrada a lež. Voličské sbohem.
Jana Drápalová ODPOVĚĎ: Viz předcházející odpovědi 7.5.2010 14:57

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.