Mladý režisér David Kříž si myslí, že opera se jako žánr opět vrací na výsluní.

Mladý režisér David Kříž si myslí, že opera se jako žánr opět vrací na výsluní. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Opera v Brně se omlazuje a míří opět na výsluní, říká mladý režisér

  • 0
Devětadvacetiletý pedagog, autor her a písní pro děti i zpěvák David Kříž má právě teď práce dost - v Divadle na Orlí zkouší se studenty JAMU operu Příhody lišky Bystroušky. Janáčkovo dílo má premiéru 22. listopadu. Opera se podle mladého režiséra začíná zase vracet na výsluní.

Po kom máte takový talent?
Tatínek říká, že po něm, a maminka, že po babičce. Ani jeden z rodičů není umělec, ale moji prarodiče z obou stran byli ochotníci.

Brno není vaším rodištěm, přišel jste sem jako student. Jak jste tu spokojený?
Jsem tu od svých patnácti let, kdy jsem nastoupil na konzervatoř. A jsem tu rád. Doufám, že se mi poštěstí, najdu si tady příští rok bydlení a usadím se.

Proč jste si vybral operu?
Věnoval jsem se klasickému zpěvu, který k ní má blízko. Ve třetím ročníku jsem založil vlastní divadelní soubor a začal jsem koketovat s režií. Po konzervatoři už bylo jasné, z jaké strany se chci opeře věnovat.

Chodí lidé na operu?
Podle toho, jaké jsou inscenace. A také vidím problém s propojováním divadelního a informačního světa. Na internetu najdete plno inscenací. Chce to čas, než se kulturní scéna přizpůsobí. Ale myslím, že se diváci budou čím dál víc do divadla vracet.

Největším konkurenčním žánrem je asi muzikál.
Ano, ale myslím, že opera i přesto není mrtvá. Měla podle mě období, kdy chvíli odpočívala, ale už se zase vrací na výsluní.

Jak je na tom operní scéna v Brně?
Podle mě je důležité, že se omlazuje. Marta Rajchlová, která se představí v roli naší lišky Bystroušky, je teď sólistkou Janáčkova divadla, což je výborné. Podle mě je to přesně to, co tu chybí - příliv nových generací na operní scénu.

Často se hovoří o potřebě nového sálu s lepší akustikou. Jste stejného názoru?
Mít krásný sál, kde se budou dělat nádherné koncerty, je výborná vize. Ale myslím, že to není to nejdůležitější. Spíš zařídit lepší zázemí pro účinkující a také samozřejmě financování. Na tohle bych se zaměřil a pak stavěl nové kulturní domy.

Na co chodíte rád do divadla?
Relaxuji u všech žánrů, ať už je to tanec, činohra, opera nebo muzikál. Obecně chodím rád na milé, lidské a upřímné divadlo.

Uvedete Příhody lišky Bystroušky. Je vaše pojetí v něčem atypické?
Nezvyklostí je tam hned několik. Už jen to, že představení uvádí JAMU v nové hudební laboratoři v Divadle na Orlí. Prostory jsou komorní, takže bude mít divák všechny zvířecí postavy jak na dlani. Další specifikum je třeba to, že tam hrají jen mladí zpěváci, studenti, někteří už i s profesionální dráhou. A zároveň bude mít opera 90 let od první premiéry, tak je to i taková narozeninová záležitost. Do představení jsme s bratrem grafikem zařadili i projekce. Jak, to necháme pro diváky jako překvapení.