Výluky v dopravě na brněnském vlakovém nádraží

Výluky v dopravě na brněnském vlakovém nádraží | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Oprava brněnského nádraží začala, nastal zmatek. Výluky se mění denně

  • 9
Správa železniční dopravní cesty začala opravovat brněnské hlavní nádraží. Cestující tak čeká v průběhu letních prázdnin nebývalé množství výluk. Průchod od nástupišť k Tesku je navíc uzavřený, místo vlaků jezdí náhradní autobusy. Nejhorší ale je, že výluky se mění každý den.

"V tom aby se čert vyznal. A takový blechy stejně nepřečtu," stěžoval si starší pán na drobnější písmo na tabuli se seznamem výluk. Stejně jako většina dalších cestujících si raději nechal poradit v informačním centru Českých drah.

"Chodí se sem ptát hodně lidí. Výluky se mění skoro denně, takže je lepší si to před každou cestou vyhledat na našich internetových stránkách nebo se přijít zeptat přímo sem na nádraží," řekla jedna z pokladních.

Větší množství výluk bude cestování komplikovat do konce prázdnin. "Během školního roku by způsobily daleko větší zmatek. I tak jsou plánované hlavně na svátky a víkendy, kdy cestuje ještě méně lidí," doplnila pokladní. O tomto víkendu se cestující místo vlakem svezou náhradními autobusy například z hlavního nádraží do Židenic nebo do Králova Pole.

Cestujícím poradí pracovníci v oranžových vestách

Těm, kteří si nejsou jistí, jakým spojem se vydat, by měli být v hale nepřetržitě k dispozici také koordinátoři. "Jsou to buď lidé ve stejnokroji Českých drah, kteří postávají poblíž tabule s výlukami, nebo revizoři v oranžových vestách. Stojí hlavně u stanovišť náhradní autobusové dopravy," vysvětlila pracovnice informačního oddělení.

Opravy se však týkají nejen tratí, ale i celého nádraží. Uzavřený je tak například průchod spojující nástupiště 1 až 4 s "myší dírou". Cestující musejí používat jiný podchod, kterým se dostanou do hlavní haly přímo pod informační tabuli.

Dělníci opraví také viadukt vedle nádražní budovy, pod kterým jezdí tramvaje a trolejbusy, a trakční vedení. "Opravu jsme stále odkládali kvůli plánovanému přesunu nádraží, ale dál už to nešlo. Viadukt je v havarijním stavu a drolí se, museli jsme tam dávat ochranné sítě a plechy," popsal mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. Oprava potrvá celé prázdniny a bude stát asi 20 milionů korun.

Nové nádraží je v nedohlednu

Neznamená to sice definitivní konec projektu nového železničního uzlu, ale ten se podle Hally stejně neuskuteční dříve než za patnáct let. "S příchodem Pavla Dobeše (VV) na ministerstvo začíná opět ožívat superkoncepce dopravy, která s přesunem brněnského nádraží do roku 2025 vůbec nepočítá. Tak dlouho se už opravy odkládat nedaly," doplnil mluvčí.

Stavba nového nádraží v odsunuté poloze by měla stát asi dvacet miliard korun. O náklady by se měly podělit osmi miliardami stát, čtyřmi miliardami kraj a město a zbytek by měl projekt získat z dotace Evropské unie. Nejprve soudní spory o územní povolení a teď čekání na státní peníze však stavbu oddalují.