Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Náklaďáky s betonem pro D1 ochromují Vyškov. Obešli nás, zuří starosta

  11:12aktualizováno  11:12
Vyškovem od úterý jezdí stovky těžkých náklaďáků navíc. Z mobilní betonárky přes město vezou materiál na opravy D1. Doprava bude podle vyškovské radnice zoufalá a v případě nehody na dálnici se dalším náporem vozů úplně zablokuje.

ilustrační snímek | foto: ŘSD

Až 450 obrovských nákladních aut denně začíná od úterý křižovat Vyškov. Od rána do večera budou vozit k blízké D1 beton, který dělníci potřebují na právě probíhající rekonstrukci dálnice mezi 220. a 230. kilometrem.

Materiál povezou z mobilní betonárky v Opatovicích, což znamená, že náklaďáky musí přes centrum, kolem sídliště a dvou škol. A také přes tři malé kruhové objezdy a už tak špatnou silnici třetí třídy.

Vedení radnice je zděšené a tvrdí, že s nimi nikdo trasu předem neprojednal. „Firmy Metrostav a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nás postavily před hotovou věc,“ stěžuje si starosta Vyškova Karel Goldemund (ČSSD).

„Před časem nám sice poslaly oznámení o tom, že se bude dálnice opravovat, ale o tom, že budou nákladní auta s materiálem jezdit mezi hustou zástavbou, jsme se dozvěděli až minulé pondělí s tím, že se s tím už nedá nic dělat,“ doplňuje starosta.

Chyba není u nás, hájí se Metrostav i ŘSD

Obě firmy si ale problém přehazují mezi sebou. Podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého je mobilní betonárka věc Metrostavu.

Letošní opravy D1 na jižní Moravě

  • Mezi 220. a 230. kilometrem u Vyškova a Rousínova probíhá další část dlouhodobé modernizace, denně se tu tvoří kolony. Práce by měly skončit kolem poloviny srpna.
  • Od neděle je jinak vedená doprava v obou směrech také u Devíti křížů na hranici Jihomoravského kraje a Vysočiny. Práce potrvají do 6. srpna.
  • Od července do listopadu zaberou dělníci pravý pás dálnice ve směru na Vyškov, v úseku mezi 199. a 204. kilometrem. Opravy od 3. srpna do 20. září navíc uzavřou dálniční sjezd a nájezd 201, jenž vede do Slatiny či na letiště v Tuřanech. Řidiči musejí využít objízdnou trasu přes Brno. Měly by to být poslední práce na jihomoravské části D1 na několik dalších let.
  • Zúžení a pomalejší provoz čeká na řidiče i v úseku mezi Kývalkou a Ostrovačicemi.

„Nejedná se o stavební povolení na opravu dálnice, které zajišťuje ŘSD, jde o zcela oddělené stavební řízení, jež zajišťuje zhotovitel. Dotazy tedy prosím směřujte na firmu Metrostav, která v místě betonárnu buduje,“ vzkázal Studecký.

Jeho kolega z Metrostavu Vojtěch Kostiha naopak odkazuje na ŘSD. „Metrostav provádí stavební zakázku podle zadání a v rámci platných povolení dodaných zadavatelem, kterým je Ředitelství silnic a dálnic. Na stavby související s výstavbou máme řádně nabytá stavební povolení. Myslím, že ŘSD, případně příslušné úřady by byly v této věci pro diskusi lepším partnerem než my,“ informoval Kostiha.

Faktem ale je, že od 21. června během dvanácti až šestnácti pracovních dní bude denně od šesti ráno do šesti večer projíždět Vyškovem 200 návěsů s betonem. „Když k tomu připočítáme prázdná vracející se auta a vozidla přepravující vodu a písek, dostaneme číslo zhruba 450 a to je děsivé,“ míní starosta.

Nic s námi neprojednali, vadí starostovi

„Zhotovitel akce špatně a bez konzultací s městem zvolil umístění mobilní betonárny. Navíc nesplnil podmínky dané stavebním povolením, kde je uvedeno, že ŘSD, případně firma Metrostav má potřebné záležitosti projednat také s vyškovským odborem dopravy a s městem. To se ale nestalo,“ upozorňuje Goldemund.

Plánovaná zhruba sedmikilometrová trasa povede z betonárny přes Opatovice, Dědice, přes centrum a Havlíčkovou ulicí na průtah.

Podle Metrostavu jsou Opatovice tím nejlepším místem, protože kamenivo na opravu je z devadesáti procent z místního lomu. „Umístění betonárny je tedy z hlediska životního prostředí, hluku a prašnosti nejšetrnějším možným řešením, neboť odpadá nutnost převozu materiálu z lomů ještě do betonárny,“ upřesnil Kostiha.

Podle vyškovského starosty je to ale ta nejhorší možná varianta. „Kdyby se ozvali, pomohli bychom najít řešení, které by mělo co nejmenší dopad na dopravu a život ve městě. Firma však s ohledem na to, v jakém stavu se již stavba nachází, odmítá cokoliv měnit,“ sděluje Goldemund.

Ten spolu s krajskými silničáři mapuje stav trasy kvůli případným poškozením. „Je to úzká silnice 3. třídy a není stavěná na takovou zátěž, navíc pojedou přes tři poměrně malé kruhové objezdy. A to nemluvím o tom, že kdyby se stalo něco na dálnici a auta sjížděla už u Rousínova, všechno se povalí na Vyškov,“ obává se.

O pomoc požádal i policii. Má dohlížet na to, aby auta s materiálem dodržovala předpisy a nejezdila přetížená.

Opravy D2 zpomalují cestu do Bratislavy

Zpomalení a větší pozornost řidičů si vyžádají nejnovější práce na dálnici D2. V neděli začali dělníci kopat mezi 12. a 18. kilometrem, u sjezdu na Blučinu a Židlochovice.

Ve směru na Brno je doprava svedena do jednoho pruhu a následně převedena do protisměru. Zároveň je u Blučiny uzavřená výjezdová větev levé poloviny exitu 11 na Židlochovice i Slavkov u Brna. Řidiči proto musejí pokračovat dál po D2 až k Chrlicím, kde se otočí a ve směru zpátky na Bratislavu už pak z exitu 11 mohou zamířit do svého cíle. V opačném směru z Brna na Bratislavu je pak uzavřený levý jízdní pruh. Tyto uzavírky potrvají do začátku září.

Do toho se na dálnici D2 opravuje i úsek těsně u Brna, kde je provoz ve směru z Bratislavy sveden do jednoho jízdního pruhu a výjezd z dálnice směrem na Prahu je uzavřený. Přestože Ředitelství silnic a dálnic tuto etapu označilo za dopravně nejsložitější, zásadní zdržení řidiče na tomto úseku o víkendu nečekalo. Jen v sobotu kolem 14. hodiny se tam srazilo pět aut, zranění utrpěl jeden člověk. „Žádné velké komplikace to ale nezpůsobilo,“ uvedl mluvčí krajských policistů Pavel Šváb.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.