Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Místo pokuty za zpožděnou opravu průtahu Blanska firma postaví chodník

  • 1
Průtah Blanskem je i po roce oficiálně stavbou. Zvlněná část se dělala nadvakrát, v další jsou stále nedodělky. Místo placení penále za zpoždění teď firma Imos ve městě prostaví milion korun.

Dlouho plánovaná oprava za více než 70 milionů korun odstartovala loni v dubnu, a přestože mělo být hotovo už na podzim, na části 2,5kilometrového úseku stále pracují dělníci.

Po průtahu sice už od listopadu řidiči jezdí, ve Svitavské ulici se ale dál řeší chyby a nedodělky. S reklamacemi se na zhotovitele - firmu Imos - obrací už od podzimu město i silničáři.

„Kolaudace průtahu ještě nebyla, není oficiálně předaný, technicky jde stále o stavbu. Dodělávají se drobnější opravy, upravují kanály, které byly špatně osazené, někde stojí voda, tak řešíme vpusti,“ uvedl vedoucí blanenské pobočky Správy a údržby silnic Miloš Bažant s tím, že Imos má termín dokončení do konce května.

Zpevní i mlatové hřiště?

Ani poté ale pracovníci firmy město neopustí, Blansko jí totiž vyměřilo penále za zpoždění prací. Jenže Imos teď požádal, aby si milionovou sankci mohl odpracovat. Radní už žádost schválili - firma postaví nový chodník vedoucí právě podél opraveného průtahu v ulici Poříčí.

„V části od prodejny kol podél akvaparku až po most na Sportovní ostrov Ludvíka Daňka chodník chybí. Podle toho, jaká bude fakturace, by dělníci případně mohli ještě zpevnit a rozšířit parkoviště u vchodu na baseballové hřiště. Je mlatové, a když zafouká, vše letí na hřiště,“ popsal starosta Blanska Ivo Polák (ČSSD). Návrh ještě musejí v polovině června schválit zastupitelé.

Původně měla být rekonstrukce průtahu hotová v ulici Poříčí loni v červnu, ve Svitavské v září. A místní počítali každý den, uzavření hlavního průjezdu totiž ve městě způsobilo dopravní kolaps. Jediná objízdná trasa vedla přímo přes centrum Blanska, kde jsou úzké a zčásti jednosměrné silnice. U křižovatek se tvořily dlouhé kolony a stoupala nervozita i počty dopravních přestupků a drobných kolizí.

Také na stavbě se množily komplikace. Do oprav se totiž pustili i vodaři a elektrikáři a mnohdy naráželi na nezakreslené potrubí nebo havarijní stavy sítí. Rekonstrukci zpomalil i skalní masiv, kvůli němuž projektant řešil vhodný postup. Právě tím argumentoval Imos, když bylo jasné, že zadaný termín nestihne. Město firmě původně vyhovělo a posunulo ho o měsíc. Ani to ale nestačilo, 18 tisíc za každý den zpoždění tak platila v plné výši i za původně odpuštěné prodlení.

„Neustálé posunování termínů jsme nemohli akceptovat. Stavbou jsem projížděl několikrát týdně a vím, že v létě na celém úseku pracovalo třeba deset dělníků, firma měla zakázky jinde a neměla dost lidí,“ vysvětlil přístup Polák.

Ještě paradoxnější závěr měl úsek v ulici Poříčí. Tam dělníci z firmy Strabag v květnu položili finální vrstvu a v srpnu ji na 800 metrech frézovali pryč a pokládali znovu. Silnice byla totiž tak zvlněná, že nevyhovovala normám. „V čem byla chyba, netuší ani velitel obalovačů. I pro nás je to první případ, kdy jsme vše v tak velkém rozsahu nechali zhotovitele předělat,“ podotkl Bažant.

Přidají chybějící „kruháč“

Stížnosti místních neutichly ale ani po otevření průtahu. Vadí jim nevyhovující nájezdy k obchodům, velké množství ostrůvků, krátké odbočovací pruhy a úzké vozovky, na kterých kolony způsobují i cyklisté. Město zčásti reklamace předává dál Imosu, projekt ale brání s tím, že zpomalení dopravy v centru byl záměr a silnice splňuje normy.

„Že to všechny nutí jezdit pomalu, s tím problém nemám, na hlavu je ale fakt, že se rovnou neudělal i kruhový objezd u mostu na Sportovní ostrov. To je manažerské selhání, protože se průtah bude zase zavírat,“ zlobí se Lukáš Němec.

Okružní křižovatka, která se plánuje už deset let, skutečně dopravu znovu zkomplikuje. Nejspíš už příští rok. „Stavbu napadli lidé z okolí. I když jim město zamítlo petici, odvolali se a kraj jim v části vyhověl. Nelíbilo se jim, že kruháč zpomalí dopravu a přibude hluk i emise, byť je podle našich měření vše v mezích normy,“ řekl Marek Štefan z investičního odboru. Výhodou však podle něj je, že město ušetří za sítě – elektřina už je vyměněná a opravu za své peníze chystají i plynaři. Původně desetimilionové náklady jsou tak teď šestimilionové. Opravy budou trvat zhruba čtvrt roku, doprava by měla být většinu času ale pouze zjednosměrněná.