Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prázdno v Žabovřeskách. Oprava Minské a Horovy ulice uspala hlavní třídu

  9:02aktualizováno  9:02
Před prázdninami byly ulice Minská a navazující Horova ještě rušnou tepnou brněnských Žabovřesek. Jenže začala rekonstrukce a po dvou měsících tam obchody sčítají ztráty - a některé už zavírají. Naopak počáteční problémy s náhradními spoji za tramvajové linky už opadly.

Opravy ulic Minské a Horovy pokračují. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Prodej nepřerušen. Cedule s tímto nápisem uvidíte, když vystoupíte v Žabovřeskách na zastávce Tábor a přijdete na roh ulice Minská. Když půjdete dál směrem dolů po celé léto rozkopané ulici, začíná být situace méně optimistická. Na dveřích většiny obchodů jsou vylepené informace o zkrácené prodejní době nebo - stejně jako na začátku ulice - tam mají obchodníci viditelné oznámení, že je obchod stále otevřený.

„Dříve jsem měla za den 15 zákazníků, teď přijde tak jeden nebo dva. A do toho musím z něčeho platit brigádnici. Doufám, že se situace alespoň trochu zlepší, až se lidé vrátí z dovolených,“ popsala Ludmila Havlíčková z místního květinářství.

Rekonstrukce dvou velkých, na sebe navazujících ulic, Minské a Horovy, začala před dvěma měsíci. Hned poté, co dělníci dokončili opravy ulice Milady Horákové a po roce a čtvrt se po ní zase rozjely tramvaje. Odchod a krachování prodejců se tam tehdy staly velkým tématem. V Žabovřeskách to teď začíná vypadat úplně stejně.

Tržby nižší o polovinu

Problémy s poklesem tržeb má na Minské třeba i prodejna Ocean48, která je vyhlášená nabídkou čerstvých ryb. Na své webové stránky sice vyvěsili plánek, jak se k nim nejlépe dostat, i tak se jim tržby snížily o více než polovinu. „Zůstali nám především místní zákazníci, což nestačí,“ podotkl majitel Václav Baráček. Zavíral by ale nerad, protože tamní prodejna byla první z jejich řetězce.

Už teď ale několik výloh zeje prázdnotou. V pondělí byl nucen zavřít obchod se spodním prádlem Lufi. „Tržby nám klesly o 80 procent. Jsme v nájmu u soukromníka a naše majitelka nám nájem nesníží. Tudíž by pro nás bylo setrvání na tomto místě likvidační a musíme najít jiné, kam se přesuneme. Navíc se bojím, aby se rekonstrukce z plánovaného roku ještě neprotáhla,“ posteskla si vedoucí prodejny Kateřina Jüttnerová.

O něco lépe jsou na tom ti, co jsou v nájmu v městských domech. Stejně jako na ulici Milady Horákové i tady jim chce radnice vyjít vstříc a cenu nájemného snížit. „Byl tu návrh na symbolickou korunu za metr čtvereční měsíčně. Pokud vím, tak se to ale stále projednává,“ sdělila tajemnice Úřadu městské části Brno-Žabovřesky Lenka Uvarová.

Lidé si na změny zvykli, myslí si dopravce

Opravy Minské a Horovy zamíchaly také s dopravou. Řidiči je objíždějí ulicemi Pod Kaštany, Hradeckou a Žabovřeskou nebo Královopolskou. Cestující městskou hromadnou dopravou se zase museli naučit v podstatě nový jízdní řád.

V září se ale do Brna vracejí lidé z dovolených a hlavně studenti, kteří ještě změny v hromadných dopravních prostředcích v okolí těchto dvou ulic zažité nemají. Snadno se jim tak může stát, že budou zmatení stejně jako spousta Brňanů na začátku prázdnin, kdy rekonstrukce začala. Dopravní podnik města Brna tehdy na zastávku Tábor, na níž teď končí trasa tramvajové linky 3 a směrem na Rosického náměstí ji nahrazují výlukové minibusy x83, nasadil pracovníky, kteří pomáhali cestujícím se zorientovat.

Opravy potrvají do července 2016

„Na příval studentů jsme připravení. Tentokrát už na zastávce nebudou stát naši lidé, podrobné informace o výluce budou vyvěšené na všech našich prodejních místech, kam si studenti na začátku školního roku obvykle chodí kupovat šalinkarty,“ řekl Vít Prýgl z dopravního podniku.

Za ty dva měsíce si podle něj lidé už na změny v jízdních řádech docela zvykli. A zmizely i problémy s přetíženou kapacitou hromadných dopravních prostředků, na které si lidé taktéž na začátku července stěžovali. „Nemyslím si ale, že by příchod studentů v září kapacitu náhradní dopravy nějak přetížil. Ti totiž trasu minibusů jezdících z Tábora na Rosického náměstí pro dopravu do škol skoro nevyužívají,“ dodal Prýgl.

Rekonstrukce, která vyjde zhruba na 220 milionů korun, by měla být hotová příští červenec. Pak se město chce pustit do oprav ulice Veveří v úseku od Žerotínova po Konečného náměstí.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.