Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pisárecký tunel otevřel. Hasiči jej nyní mají více pod kontrolou

  10:05aktualizováno  10:05
Uf, tak konečně, oddechli si o víkendu řidiči v Brně. Bez jakéhokoliv omezení totiž mohli projet opraveným Pisáreckým tunelem. Dopravní komplikace tak po dvouměsíční práci na výměně bezpečnostních čidel v tunelu končí.

Konečně plně průjezdný. Pisárecký tunel se po několikatýdenních opravách o víkendu otevřel řidičům. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

S modernizací jsou spokojeni zejména hasiči. Ti totiž museli tunel před rekonstrukcí řadu měsíců střežit více, než je obvyklé. Řídicí systém, který fungoval od otevření tunelu v roce 1998, byl zastaralý a v havarijním stavu (podrobnosti naleznete zde).

Fotogalerie

„Díky opravě se můžeme spolehnout na ventilaci a řídicí jednotky. Máme zajištěný přenos dat a obrazu na operační středisko. Jednoznačně se nám tím uleví,“ uvedl ředitel brněnských hasičů Petr Oháňka.

Podle projektového manažera stavby Tomáše Businského byl původní systém dobrý, nicméně už zastaralý. „Nový systém bude mít také životnost zhruba deset až patnáct let,“ vysvětlil Businský.

Díky čidlům poznáme, zda skutečně hoří

Oproti předcházejícímu mají však na dispečinku mnohem více dat než předtím. Například mohou měřit světelnost tunelu. „Jsme schopni rozeznat, jestli je to pouze kouř z auta, které špatně spaluje, nebo jestli v tunelu skutečně hoří,“ sdělil projektant. Díky lepším čidlům také zjistí, v jakém místě přesně požár propukl.

„Když se v tunelu stane havárie, řidič vystoupí z auta a zmáčkne tlačítko. Tím se aktivuje celý bezpečnostní systém a hlavně se spustí větrání,“ popsal Petr Bepčák, jehož firma zajišťuje pro Ředitelství silnic a dálnic požární bezpečnost tunelů.

Situaci v tunelu nepřetržitě sledují pracovníci Brněnských komunikací. Systém je ale více automatizovaný. Chyba člověka je tím výrazně omezena.

Koncem minulého týdne měly v tunelu společné cvičení složky integrovaného záchranného systému, tedy hasiči, záchranáři a policisté. Podle Petra Bepčáka nenastal žádný problém a vše se spustilo, jak mělo. Mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška sdělil, že cvičný zásah byl na první pohled v pořádku.

„Vše se ale bude ještě vyhodnocovat z natočených záznamů,“ dodal. K výjezdům do tunelu získali také nové prostředky. Podle jejich ředitele jim to usnadní práci. „Dostali jsme velkoobjemový ventilátor, dýchací přístroje, termokameru, radiostanice a osvětlovací systém,“ vyjmenoval Oháňka.

Autor:






Hlavní zprávy

Vysoké učení technické v Brně, Středoevropský technologický institut
PR / MKT asistent/ka

Vysoké učení technické v Brně, Středoevropský technologický institut
Jihomoravský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.