Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Opravy klíčové trati v Brně způsobí sto dní dopravního šílenství

  6:56aktualizováno  6:56
Desetitisíce cestujících zasáhne letní modernizace viaduktu a trati mezi brněnským hlavním nádražím a Židenicemi. Největší železniční výluce v novodobé historii města, jež potrvá od 3. června až do 10. září, se musí přizpůsobit i další dopravní stavby v Brně.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Urban

Provizorní nádraží na jihu města, náhradní autobusy, nová tramvajová linka, přestupy a s tím spojené delší cestování a všudypřítomné zmatky. To zažijí cestující, kteří pojedou v létě vlakem z Brna po trati na Tišnov nebo Blansko a Prahu či opačným směrem.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) plánuje modernizaci viaduktu a trati ve směru na Židenice, k čemuž se přidá i oprava čtvrtého nástupiště na hlavním nádraží. Klíčový dopravní uzel se tak zčásti uzavře a desítky spojů denně budou stavět buď v Židenicích, v Králově Poli, nebo ve speciálně zřízené stanici Brno dolní nádraží nedaleko Zvonařky.

„Jedná se o opravu jedné z nejzatíženějších a nejdůležitějších tratí ústících na brněnské hlavní nádraží,“ poznamenala mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Něco takového Brno ještě nezažilo – obří výluka by totiž měla trvat dlouhých sto dní. A výrazně zasáhne především desetitisíce lidí, kteří pravidelně do Brna dojíždějí. Vedení města, dopravního podniku i společnosti Kordis, která zastřešuje dopravu v kraji, už proto „ladí noty“ s Českými drahami a SŽDC.

Velká vlaková výluka

  • Výluka mezi brněnským hlavním nádražím a Židenicemi odstartuje 3. června a skončí 10. září.
  • Přesná podoba opatření se ještě může změnit, již teď je ale jasné, že České dráhy zřídí speciální stanici Brno dolní nádraží poblíž Zvonařky, kam budou zajíždět mezinárodní vlaky. Odtud cestující na hlavní nádraží dopraví autobusy.
  • Vlaky linky S2 (Březová n. Svitavou – Blansko – Brno – Křenovice) skončí v Židenicích.
  • Vlaky linky S3 (Níhov – Tišnov – Brno hl. n. – Břeclav) pojedou přes Židenice, vynechají hlavní nádraží a budou pokračovat do Modřic a po své trase do Břeclavi.
  • Rychlíky ve směru od Havlíčkova Brodu skončí v Králově Poli, o ukončení rychlíků ve směru od Blanska se zatím jedná.
  • Dopravní podnik města Brna zřídí výlukovou tramvajovou linku P6 z Králova Pole k hlavnímu nádraží a posílí například autobusy na Starou osadu.

„Všechno je ještě ve stadiu plánování, ale zatím předpokládáme, že mezinárodní vlaky z těchto směrů budou přijíždět na dolní nádraží, spoje od Havlíčkova Brodu skončí v Králově Poli, ty z Blanska zase v Židenicích. Vlaky z Tišnova se vyhnou hlavnímu nádraží a budou stavět v Židenicích a Modřicích,“ popsal navržené změny mluvčí Kordisu Květoslav Havlík.

Podle něj je nutné přizpůsobit většímu náporu i nástupiště provizorního dolního nádraží, které běžně slouží jako nákladní. V každém případě musejí lidé počítat s tím, že se jim cesta výrazně prodlouží. Z dolního na hlavní nádraží je odvezou autobusy, což potrvá asi deset minut. Do centra mohou dojít i pěšky – zhruba za čtvrt hodiny. A minimálně deset až dvacet minut si musejí připočíst ti, kteří pojedou z nádraží v Králově Poli nebo ze Židenic.

V menším rozsahu si cestující podobnou situaci vyzkoušeli už v létě 2013, kdy železničáři v Brně opravovali viadukt na křižovatce ulic Křenová a Koliště. Lidem tehdy vadilo, že například na dolním nádraží chybí čekárna, že se v Židenicích cyklisté s koly nevešli do tramvaje nebo že maminky s kočárky a vozíčkáři tam museli překonávat schody. A zmatení byli i návštěvníci Brna, kteří často nevěděli, kam zamířit.

Podrobnosti zveřejní zhruba za měsíc

Výluka ale tehdy trvala jen třicet dní, tentokrát to bude mnohem déle. Podle Šubové se však opravy nedaly zvládnout najednou, protože se jedná o velmi náročnou akci, která je právě proto rozdělená na etapy.

„Každá rekonstrukce je plánovaná s ohledem na náročnost, technologický postup a další navazující práce. A vzhledem k tomu, co všechno je potřeba udělat, nedá se vyřešit během jednoho měsíce,“ vysvětlila Šubová.

Změn kvůli výluce doznají i jízdní řády, na nichž už České dráhy pracují. „Chápeme, že samotná výluka přináší omezení pro cestující například v podobě přestupu mezi hlavním a dolním nádražím. Především ve spolupráci s Kordisem řešíme zajištění servisu a nabídky pro všechny. Podrobnosti zveřejníme zhruba měsíc před začátkem výluky,“ slíbila mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

„Překopat“ jízdní řády se chystá i brněnský dopravní podnik. „Přidáme výlukovou linku P6 z Králova Pole k hlavnímu nádraží, posílíme linku číslo 6 a autobusy na Starou osadu. O dalších krocích teprve jednáme,“ uvedla mluvčí podniku Barbora Lukšová.

Tramvaj Plotní či Valchařskou musí Brno přizpůsobit

A s opravami železničářů musí zkoordinovat svoje dopravní stavby také město.

„Týká se to například zahájení projektu Tramvaj Plotní či opravy Valchařské ulice. Dopravní podnik připravuje i rekonstrukci kolejového trojúhelníku Semilasso. Přesnější harmonogram nyní Brno zpracovává spolu s městskými společnostmi a dalšími investory. Termíny se budou upřesňovat v dalších týdnech a měsících,“ podotkla Zuzana Taušová z tiskového oddělení brněnského magistrátu.

Akce železničářů, kvůli které se všechny změny plánují, přijde na více než 150 milionů korun. Dělníci při ní opraví koleje a trakční vedení na trati do Židenic, přes 200 metrů dlouhý Pražský viadukt a připraví další etapu modernizace návěstidel. „Omladí“ i čtvrté nástupiště na hlavním nádraží, stejně jako to udělali loni v létě u druhého a třetího.

Tím ale velké výluky nekončí. Nastanou i v příštích dvou letech při modernizaci bezpečnostní signalizace na hlavním nádraží. S opravou interiéru budovy za čtvrt miliardy počítá i nynější nájemce – firma Brno new station development.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.