Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ovzduší v Brně je horší než na Ústecku, situace se už dlouho nelepší

  15:01aktualizováno  15:01
Celoroční limity pro polétavý prach byly překročeny už na čtyřech měřících stanicích v Brně. Situace se dlouhodobě nelepší, může za to především hustá doprava. V Brně je v určitých ohledech horší ovzduší než v průmyslem zamořeném Ústeckém kraji.
Celoroční limity pro polétavý prach byly překročeny na čtyřech stanicích v Brně (ilustrační foto).

Celoroční limity pro polétavý prach byly překročeny na čtyřech stanicích v Brně (ilustrační foto). | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Na čtyřech měřicích stanicích už byl překročen denní limit pro znečištění prachem po více než pětatřicet dní za rok, které povoluje zákon a evropská směrnice. V Ústeckém kraji "smogovou kvótu" zatím překročil jen Most. Ostatní města, jako Ústí na Labem, Chomutov či Teplice, jsou na tom lépe.

Prach nad limitem

  • 2013 Svatoplukova, Zvonařka, Brno-střed, Lány
  • 2012 Brno-střed, Svatoplukova, Lány
  • 2011 Svatoplukova, Brno-střed, Lány, Tuřany, Úvoz, Kroftova
  • 2010 Svatoplukova, Brno-střed, Lány, Tuřany, Úvoz, Kroftova
  • 2009 Brno-střed

Jako prachové částice či polétavý prach se obvykle označují částice s průměrem menším než 10 mikrometrů. Ty nejjemnější z nich o průměru do 2,5 mikrometru jsou schopné proniknout hluboko do dýchacího systému. Následkem jeho vdechování je zvýšený počet zánětlivých onemocnění plic, působí také negativně na srdečně-cévní systém a v důsledku snižuje délku života.

Jako první byl limit překročen na stanici Brno-Svatoplukova už 8. března. Dodnes tam horní hranice padla už 56krát. "Svých 35 dní už 13. března vyčerpala i stanice na Zvonařce, následovalo Brno-střed 9. dubna a naposledy Brno-Lány toto úterý," uvedl lékař Miroslav Šuta z neziskové organizace Centrum pro životní prostředí a zdraví.

Pomůže dobudování velkého městského okruhu?

Brno má s ovzduším problémy dlouhodobě, za polétavý prach může podle studií z 90 procent doprava ve městě. Loni například podle Šuty překročila celoroční koncentrace jemného prachu v Brně až o 160 procent hodnotu, kterou doporučuje pro ochranu lidského zdraví Světová zdravotnická organizace. Ve Znojmě či v Mikulově, kde stanice také měří polétavý prach, je situace lepší.

Podle primátorova náměstka Ladislava Macka (ČSSD), který má problematiku čistoty ovzduší na starosti, se město snaží situaci řešit. "Dbáme na třídění odpadu, opravila se spalovna. Odbor dopravy připravuje studii organizace dopravy v Brně, která by měla reagovat i na otázku znečištění ovzduší dopravou," řekl Macek.

Podle něj je reálné, aby například vjezd do centra města byl povolen jen autům s ekologičtějšími motory, případně aby byl vjezd omezen podle období roku či počasí. V tom si příliš nerozumí s dalším náměstkem primátora Robertem Kotzianem (ODS), pod nějž zase spadá dopravní problematika. "Jen bychom tak posílili vylidňování středu Brna. Prvořadé je dobudovat velký městský okruh a odvést tranzitní dopravu z města," soudí Kotzian.

Podle Šuty se tímto způsobem problém pouze přenese do okrajových částí, kde situace není o moc lepší než v centru. "Emise je potřeba řešit u zdroje znečištění, využívat ekologičtější motory, nízkoemisní zóny a v případě hromadné dopravy filtry na prach," podotkl Šuta.

Za překročení povolených limitů hrozí státu potrestání Evropskou komisí. Problémy s jejich dodržováním má i Praha nebo Moravskoslezský kraj.







Hlavní zprávy

Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.