Překročení limitu naměřily po téměř dvojnásobný počet dnů, než je povoleno.
„Až 90 procent škodlivých částic má svůj původ v dopravě. Často se jedná i o takzvanou sekundární prašnost. Auta svým projížděním víří prach, který na ulicích už leží,“ konstatoval náměstek primátora Martin Ander ze Strany zelených.
Proč je prach nebezpečnýPrachové částice jsou mikročástice síranů, amonné soli, uhlíku, některých kovů, dusičnanů, případně i těkavých organických látek nebo polyaromatických uhlovodíků. Dlouhodobé vystavení vysokým koncentracím polétavého prachu poškozuje dýchací a srdeční ústrojí, zkracuje délku života, vede k nárůstu výskytu rakoviny o 40 % či zvyšuje kojeneckou úmrtnost. zdroj: Dejchejbrno.cz |
Brno sice má svůj program zlepšení kvality ovzduší, zatím ale výraznou změnu nepřinesl. Nové vedení města slibuje nápravu.
Akční plán má být hotový zhruba do dvou měsíců a obsahovat by měl konkrétní úkoly a termíny. Ander chce také zlepšit informování Brňanů o problému.
Měla by k tomu dopomoci speciální webová stránka s radami, jak se chovat v případě zhoršeného stavu ovzduší. Že je v daný den vzduch špatný, by lidé taky měli poznat přímo v ulicích.
Ovzduší v jihomoravské metropoli také před necelým rokem měřil dánský odborník, který zjistil, že Brno je na tom například hůř než italský Milán (více čtěte zde).