Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pálava je pod náporem turistů. Vydělává, ale i trpí

  8:57aktualizováno  8:57
Turistů na jižní Moravě bylo vloni přes jeden a půl milionu, největší boom zažívá vinařská oblast v okolí Mikulova. Davy návštěvníků přinášejí peníze, ale zároveň mění charakter obcí a jsou náporem pro přírodu.

Ilustrační snímek. | foto: Jan Dvořák, iDNES.cz

Při pohledu na Pálavu je už zdálky vidět bílý kostelík, okolo kterého leží vyhlášená vinařská obec Pavlov na Břeclavsku. A s dalekohledem by byly vidět i davy turistů, které sem každý den míří. O prázdninách se i v parný všední den sunou skupinky na zříceninu Děvičky. Desítky cyklistů projíždějí hlavní silnicí a už dopoledne se zahrádky restaurací plní místními i návštěvníky.

Turisté na jižní Moravě

Počet hostů v roce 2014

  • Jihomoravský kraj 1 511 991
  • Vysočina 453 109
  • Zlínský kraj 580 083
  • Olomoucký kraj 494 721
  • Jihočeský kraj 1 172 080
  • Praha 6 116 015
  • Počet turistů z ciziny v roce 2014
  • Poláci 101 537
  • Slováci 83 151
  • Němci 52 117
  • Rakušané 31 279

Počet přenocování v ubytovacích zařízeních v kraji

  • 2012 2 616 255
  • 2013 2 838 285
  • 2014 3 016 874

zdroj: ČSÚ, CCRJM

Pavlov, který má oficiálně sotva pět set obyvatel, se v sezoně pořádně nafoukne. Lůžek pro turisty je v tamních padesáti ubytovacích zařízeních dohromady téměř tisíc. A podobně jsou na tom i ostatní obce v této vinařské oblasti.

Právě zde je nejvíce znát nárůst turistů v Jihomoravském kraji, kterých je rok od roku o několik desítek tisíc více. V roce 2014 se jich zde podle údajů Českého statistického úřadu pohybovalo přes milion a půl.

„Nárůst počtu turistů vidíme každý den. Nejen tady v Pavlově, ale obecně v okolí na Pálavě. Nově k nám jezdí i návštěvníci z Jižní Korey a Nového Zélandu. Turistický boom je výsledkem kombinace tří věcí. V módě je dnes kultura vína. Pak zde máme unikátní přírodu. A za třetí, vytvořila se zde řada ubytovacích možností, které se prezentují i v zahraničí,“ upozorňuje ředitel Hotelu Pavlov Richard Kalců.

Pomáhá Facebook i seriál

Důvodů turistického náporu v posledních letech je ale víc. „Myslím si, že ten boom souvisí s rozšířením sociálních médií. Turista například vyfotí Mikulov, ihned to sdílí na Facebooku, čímž motivuje další lidi, aby sem vyrazili,“ konstatuje zakladatel turistického informačního webu I love Jižní Morava Jan Záhora s tím, že se na něj denně obrací 25 lidí s prosbami o doporučení výletu či ubytování.

Propagaci kraje do jisté míry napomohly film Bobule či seriál Vinaři. „Vliv seriálu Vinaři i filmu Bobule jsme zaznamenali. Začalo sem jezdit například víc slovenských turistů. A spousta lidí se ptá, kde se ten seriál točil. Obyvatelé Pálavy ale Vinaře nepřijali a je škoda, že nic nevypovídali o místním životě,“ řekl Kalců.

Návštěvníci v kraji zdrojem práce a peněz

Návštěvnost Pálavy zvyšuje i to, že neustále vznikají nové penziony, opravují se cyklostezky a služby se profesionalizují. „Ve srovnání se situací před 15 lety došlo k velkému posunu, postupně jsme opravili domy v městské památkové rezervaci, zřídili jsme naučné stezky, opravili cyklostezky. A je zde mnoho kulturních a folklorních akcí,“ uvedla pracovnice odboru regionálního rozvoje a investic Mikulova Kateřina Korandová.

Ačkoli jsou návštěvníci v kraji zdrojem práce a peněz pro místní obyvatele, turistický boom s sebou nese i problémy. Třeba pro přírodu. „Zatížení se stále zvyšuje. Někteří cykloturisté se dožadují pohybu v rezervacích, kam není vjezd povolený. Problémy jsou i s tábořením s ohněm a koupáním v přírodní vodě. Domnívám se, že místní podnikatelé i politici by si měli uvědomit, že nelze Pálavu donekonečna propagovat a nedělat k tomu odpovídající servis. Tedy kromě služeb ubytování a stravování také vymáhání tolik potřebných zákonných omezení, třeba pro pálavské rezervace,“ řekl zástupce vedoucího Správy CHKO Pálava Jiří Matuška.

Příliv turistů může být zátěží i pro místní obyvatele. Zvlášť pro ty, kteří z nich neprofitují. „Místní berou turistický ruch v obci a návštěvníky již jako součást svého života. Samozřejmě to není vždy jednoduché. Hlavně v sezoně, kdy se objevují problémy s neukázněnými řidiči a parkováním mimo vyznačená parkoviště. Na druhou stranu se zmnohonásobila nabídka kulturních akcí,“ uvedla Ivana Vaníčková z Obecního úřadu v Lednici.

Zájem turistů o Pálavu s sebou zároveň nese riziko komercionalizace. Třeba v případě obce Zaječí. „Tady to vypadá jak v Itálii,“ konstatují prý návštěvníci. Není to ale a priori lichotka. „Obec proslavilo, že se Vinařství U Kapličky objevilo už ve filmu Bobule. Tehdy začal příval turistů. Ale na případu Zaječí vidím, kam to může vést. Vše je až příliš načančané, vyumělkované, ale nemá to nic společného s Moravou. Ztrácí její duch,“ uvedl Kalců.

Turistický potenciál Pálavy se nicméně stále rozšiřuje. V Pavlově se například staví archeologický park, který nabídne výstavu paleolitických sídlišť či rituálních hrobů. Oblíbenou novinkou jsou také zážitkové akce typu Den vinařem, třeba s motykou v ruce.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.