Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: HZS JMK

„Hitlerova“ silnice vydržela 70 let. Po zásahu dělníků ji opravují co chvíli

  • 11
Téměř sedmdesát let nemuseli silničáři opravovat silnici, která vede z Veselí nad Moravou ke slovenské hranici. Do panelové cesty z dob protektorátu se pustili teprve před osmi lety. Od té doby jsou na ní téměř každoročně.

Pokud by se uděloval titul nejméně opravované silnice v Jihomoravském kraji, tak by si jej donedávna bezesporu zasloužila ta mezi Veselím nad Moravou a Blatnicí pod Svatým Antonínkem. Na šest kilometrů panelů nemusel nikdo sáhnout 70 let.

Takzvaná Hitlerova silnice vznikla už za protektorátu Čechy a Morava, nejspíš začátkem 40. let. Cestáři ji nemuseli opravovat, přestože jde o frekventovanou silnici 1. třídy a tah na Slovensko.

Až v roce 2008 se do panelky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pustilo. A od té doby se její pracovníci stále vracejí.

„Mezi Veselím a Blatnicí jezdím často, a vždy mi při tom úplně cvakají zuby. Oprava panelů se moc nepovedla,“ popsala své pocity z jízdy po silnici I/54 starostka Blatnice pod Svatým Antonínkem Lenka Fojtíková.

Jízda připomíná hopsání kočárku

Silničáři přitom opravu cesty dokončili před pouhým rokem a holedbali se tím, že se na ní jen tak neobjeví. „Uvedeme ji do takového stavu, aby opět vydržela desítky let,“ věřil při zahájení oprav tehdejší vedoucí provozního úseku brněnské správy silnic a dálnic Karel Dvorský.

Přestože se práce, které měly trvat jen rok, protáhly až do podzimu 2011, začal se stav vozovky rychle zhoršovat. Silničáři proto na ni museli v roce 2014 znovu a letos už řidiči opět nadávají. Mnozí tvrdí, že jízda připomíná spíše hopsání kočárku přes bytový práh. Místní poznamenávají, že se jedná o silnici s největším počtem zpomalovacích retardérů v republice.

Silničáři si přitom marně lámou hlavu, jak je možné, že donedávna extrémně odolná silnice potřebuje najednou téměř každoroční péči. ŘSD tvrdí, že se při opravách nic nezanedbalo. Jak to, že panelka vydržela neuvěřitelných sedmdesát let?

„Není pochyb o tom, že ji tehdejší pracovníci postavili kvalitně. Pokud by na ní byl klasický živičný povrch, už bychom jeho výměnu museli provádět mnohokrát,“ uvedl Dvorský, který před několika lety věřil, že současní silničáři odvedou stejně kvalitní práci.

Beton zalijí asfaltem

Ti v letech 2008 až 2011 vyčistili a zalili všechny větší spáry. Zamezili tím vnikání dešťové vody do panelů a současně opravili narušený beton. O tři roky později vybrousili silnici, aby odstranili problémy vzniklé posuny jednotlivých desek. Dobrý výsledek se ale nedostavil.

Nyní se proto silničáři chystají na přibližně šestikilometrový úsek znovu a přichystali si pořádně nabitou peněženku. Zároveň přiznávají, že důvěru v beton už ztratili.

„Na základě provedené diagnostiky bylo navrženo položení asfaltových vrstev na stávající celobetonový kryt. Investiční akci plánujeme na září letošního roku s tím, že náklady mají dosáhnout padesát milionů korun, které bude plně hradit Ředitelství silnic a dálnic,“ upřesnila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Zatím není zřejmé, jestli silničáři cestu při opravě uzavřou úplně, nebo jen částečně.

„Uzavírku budeme projednávat v březnu, nicméně už nyní je jisté, že předpokládaná doba výstavby by měla být asi jeden měsíc,“ dodala Ledvinová.

Když se bude mezi Veselím a Blatnicí kopat, využijí toho místní. Pod Svatým Antonínkem pospravují chodníky. Veselští zase zahájí výstavbu cyklostezky mezi oběma obcemi, která zčásti povede kolem zmíněné silnice. „Obě akce ale spolu nijak nesouvisejí,“ upozornila mluvčí radnice Petra Pavková.