Stavba nového parkovacího domu v Kopečné ulici v Brně finišuje.

Stavba nového parkovacího domu v Kopečné ulici v Brně finišuje. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Parkovací domy uleví přespolním, domácí si na řešení musejí počkat

  • 8
Osmdesát osm nových parkovacích míst vznikne v Brně v Kopečné ulici. Stavba parkovacího domu se právě dokončuje, v provozu bude od ledna příštího roku. Brňanům však velkou úlevu nepřinese. Podobné garáže totiž mají pomoci hlavně lidem, kteří do města přijíždějí přes den.

O parkovacích domech se v Brně řadu let mluvilo, dosud je ale v širším centru pro veřejnost otevřený jen jediný - Rozmarýn v Kounicově ulici. Řidiči jej však kvůli úzkým vjezdům používají neradi.

Parkovací dům v Kopečné by měl být pro řidiče pohodlnější, protože funguje na principu automatického zakladačového systému. To znamená, že řidiči najedou na hydraulicky zvedanou plochu, zaplatí poplatek, automat jim auto vynese do patra a zaparkuje na volné místo.

"Náklady na stavbu byly 65 milionů korun," uvedl šéf Brněnských komunikací Petr Kratochvíl. Na střeše domu má vzniknout kavárna, kterou propojí s Husovou ulicí lávka.

Další parkovací domy by měly Kopečnou následovat, u Janáčkova divadla už staví soukromý investor. Brněnské komunikace pak plánují ještě domy v ulicích Veselá a Panenská. Vedení města zvažuje i stavbu v ulici Veveří.

Dům v Panenské už získal územní rozhodnutí. "Na začátku roku bychom mohli mít stavební povolení. Podařilo se najít řešení, se kterým souhlasil i provozovatel Hotelu International. Podle něj se bude do parkovacího domu vjíždět stejným způsobem jako do garáží hotelu, jen pak řidiči odbočí na jinou stranu," řekl Kratochvíl. Hotel přitom stavbu několikrát zablokoval.

Dohromady nabídnou parkovací domy kolem tisícovky míst. Cena za stání by měla být stejná jako u nadzemních parkovišť.

Parkování v Brně

Odbor dopravy brněnského magistrátu vypracovává novou koncepci, takzvaný generel parkování.

Hotová je analytická část. Odborníci v ní spočítali, že Brnu chybí 132 tisíc parkovacích míst.

Do listopadu by měla být hotová i druhá část studie s přesnými návrhy na řešení situace. Bude však jen doporučením.

Opatření poté musejí schválit jednotlivé městské části. Počítá se s rezidenčními zónami, systémem záchytných parkovišť P+R a parkovacími domy.

Podle Martina Andera z opoziční Strany zelených ale garáže špatnou situaci s parkováním nevyřeší.

"Městu chybí efektivní politika parkování a podpora veřejné dopravy. Měli bychom lidi motivovat, aby do centra autem nejezdili," podotkl.

Město dokončuje koncepci

Opatřením, které jde podle něj uskutečnit poměrně rychle, jsou parkoviště typu P+R (Park and Ride, tedy Zaparkuj a nech se odvézt - pozn. red.), umístěná mimo centrum. Aby fungovala, musí být napojená na hromadnou dopravu a parkovací lístek by měl fungovat jako jízdenka.

Vedení města s těmito parkovišti počítá v už několik let připravované koncepci parkování, jenž by měla řešit situaci místních i návštěvníků. Doposud vedení města představilo její analytickou část. Návrhy konkrétních opatření budou hotovy v listopadu.

"Pak je chceme projednat s městskými částmi a zastupiteli," uvedl náměstek primátora Robert Kotzian (ODS). Koncepce by tak podle něj mohla být schválená v únoru příštího roku.

Pro parkoviště P+R je podle něj nutné zajistit, aby lidé cestovali do centra bez přestupu a poměrně rychle. Například plocha u Ústředního hřbitova, o které se dříve uvažovalo právě jako o parkovišti P+R, je podle něj příliš daleko. "Nelze po lidech chtít, aby tam zaparkovali a pak se s prominutím kodrcali půl hodiny do centra," dodal Kotzian.