Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Parkoviště pro kamiony chybí hlavně u dálnice D1

  10:51aktualizováno  10:51
Parkovišti pro kamiony se už zabývalo i Centrum dopravního výzkumu v Brně. "Míst pro stání kamionů v zemi jen u dálnic chybějí tisíce," říká jeho ředitel Karel Pospíšil.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

To je obecné tvrzení, nebo to máte nějak statisticky podchycené?
Vloni jsme pro Ředitelství silnic a dálnic mapovali situaci u všech dálnic v Česku a vypracovali studii, ve kterých úsecích a jak velká parkoviště by měla vzniknout.

Můžete říct, kde je jejich potřeba obzvlášť akutní?
Obecně se dá říci, že tam, kde kamiony vjíždějí ze silnic prvních tříd na dálnice nebo z nich vyjíždějí. Co se týká jižní Moravy, tak nejvíce chybějí u dálnice D1 na Prahu. Studii jsme však vypracovávali pro situaci, kdy by byla v některých hodinách jízda kamionů u nás zakázaná a bylo by je potřeba naráz všechny odstavit. Jiná potřeba odstavných ploch je v situaci, kdy takový zákaz neplatí a zastavují průběžně.

Kolik kamionů na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem jezdí?
U Prahy je na ní asi sto tisíc aut denně včetně kamionů, u Brna kolem šedesáti tisíc. Když vezmeme v úvahu, že kamiony jich tvoří pětinu až šestinu, může jich kolem Brna denně projet dvanáct tisíc.

Chtějí vyhnat kamiony z obcí

Pivovar Černá Hora koupil kus bažiny u své čerpací stanice nedaleko Lysic s tím, že by na ní mohlo vzniknout odstavné parkoviště pro padesát kamionů - čtěte více ZDE

O tom, že Česko je tranzitní země a chybějící odstavné plochy dělají problémy obcím i dopravcům, se ví už hodně dlouho. Proč je jich tedy pořád tak málo?
Protože jejich vybudování stojí obrovské peníze a je na ně potřeba mít velké pozemky a není jednoduché je vykoupit. U dálnice D1 navíc jejich stavbu znesnadňuje i hodně členitý terén.

Dálnice a silnice první třídy patří státu, měl by parkoviště stavět on?
Peníze státu chybějí i na jiné věci. A pro soukromé firmy je to riziko. Pokud stanoví příliš velký poplatek, kamiony tam nezajedou, i jejich řidiči šetří. A když bude nízký, náklady na tuto investici se jí nevrátí.

Je v Evropě země, kde si s tímto problémem už poradili?
Ideální to není nikde, ale lepší podmínky jsou třeba v Itálii a ve Francii. I proto, že mýtné tam platí i osobní automobily, a státy tak mají více peněz na budování podobných parkovišť.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dodge ujíždějící na Vyškovsku policistům skončil zaklíněn na polní cestě.
Sporťák ujížděl policistům dvoustovkou, nakonec uvázl na polní cestě

O víc než sto kilometrů v hodině překročil rychlostní limit řidič sportovního vozu značky Dodge, který na Vyškovsku ujížděl policistům. Honička skončila až na...  celý článek

Policisté na tísňové lince 158 měli ze zlovolných telefonátů těžkou hlavu.
Policisté hledali spoutanou holčičku v autě, její únos však byl výmysl

Vymyšlenou historkou o únosu zaměstnaly dvě školačky policisty v Hodoníně, kteří na základě jejich svědectví hledali auto se spoutanou holčičkou. Ve výpovědích...  celý článek

Šárka Divácká otevírá v Brně prodejnu s cukrovinkami. Svými výrobky dokazuje,...
Uniformu vyměnila za zástěru. Teď otevírá v Brně prodejnu cukrovinek

Šárka Divácká se před několika lety rozhodla vyměnit uniformu za cukrářskou zástěru. Když ji při studiu na Univerzitě obrany oslovili z vyhlášené brněnské...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.