Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Ve Veselí nad Moravou opraví nádraží za stamiliony korun

  • 2
Železničáři se chystají na rekonstrukci stanice ve Veselí nad Moravou, vyčlenili si na to 600 milionů korun. Místní radnice ji chce spojit s prohloubením problematického silničního podjezdu v centru města. Ročně v něm totiž uváznou desítky kamionů.

Moderní nástupiště, která cestujícím výrazně ulehčí přístup do vagonů, jasnější osvětlení na peronech a nižší počet kolejí. Tak má po rekonstrukci vypadat nádraží ve Veselí nad Moravou, jedna z důležitých železničních křižovatek v Jihomoravském kraji. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce renovaci zahájit na jaře příštího roku a vyčlenila si na ni stamiliony korun.

„Jedná se o kompletní přestavbu železniční stanice a jejího nejbližšího okolí. Zahrnuje modernizaci kolejiště, zabezpečovacího zařízení, informačních systémů a výstavbu nových bezbariérových nástupišť s hranou 55 centimetrů nad temenem kolejnice. Jejich výška tak bude shodná s podlahou vlaků, což usnadní nástup a výstup zejména starším lidem a rodičům s kočárky,“ vysvětlil plánovanou změnu mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Železničáři navíc ve Veselí výrazně sníží počet kolejí. Rekonstruovat jich chtějí pouze třináct, další zaniknou. Nově jich tak bude přibližně polovina oproti současnému stavu, k tomu SŽDC zruší i postradatelné výhybky. „Cílem je navýšit rychlost pro osobní dopravu. Předpokládané náklady stavby dosahují 600 milionů korun,“ doplnil Illiaš.

Opravy zkomplikují dopravu cestujícím ve vlacích

Cestující plánovanou modernizaci nádraží vítají. „Jsem už starší člověk a vlakem do Veselí jezdím hlavně k lékaři. Nastupování mi dělá potíže, protože schůdky jsou pro mě dost vysoko. Přivítám, pokud budou v úrovni peronu. Ostatně tak by to mělo být všude,“ podotkl například Antonín Maňák z nedaleké obce Louka.

Jisté je, že několikaměsíční opravy způsobí problémy cestujícím, kteří přes Veselí vyrážejí do čtyř důležitých směrů - na Brno, Hodonín, Slovensko a také na Uherské Hradiště, Přerov a Olomouc až do Prahy, kam každé ráno jezdí rychlík Šohaj. České dráhy zatím fungování dopravy při rekonstrukci neřeší.

„Jsme ale připraveni na situaci reagovat. V případě výluk s úplným přerušením drážní dopravy zavedeme náhradní autobusy, v nichž bude platit obvyklý tarif a podmínky Českých drah. Jen bude potřeba počítat s výlukovými řády, které souvisí s odlišným časem jízdy po silnici a nutnou dobou na přestup mezi vlakem a autobusem,“ vysvětlil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

V pasti na kamiony ročně skončily desítky vozů

SŽDC nyní zpracovává přípravnou dokumentaci projektu a podnikla kroky k zisku územního rozhodnutí. V ideálním případě modernizace začne v březnu 2017.

Termínu chce využít veselská radnice, kterou zaujalo, že na nadjezdu nad silnicí I/54 v centru města ubude jedna kolej. Chystá se ho upravit. V problematickém místě v Blatnické ulici totiž často zůstávají zaklíněné kamiony a znemožňují tak jízdu po silně frekventované silnici, která je důležitou spojnicí z Moravy na Slovensko.

„Prohloubení podjezdu není součástí modernizace, což chceme změnit. Vstoupili jsme proto do jednání se SŽDC i Ředitelstvím silnic a dálnic, abychom konečně problém vyřešili. Myslím, že při rekonstrukci nadjezdu se k tomu nabízí ideální šance, která se už nikdy nemusí opakovat,“ prohlásil starosta Veselí Miloš Kozumplík (ODS).

Zmíněný podjezd má výšku 3,9 metru, což je o deset centimetrů méně, než mají všechny okolní v regionu. Přestože řidiče na tento fakt upozorňuje několik dopravních značek, strážníci se na místo opakovaně vrací.

„Počet uvízlých kamionů tam sice rok od roku klesá, ale i tak nám působí velké problémy v dopravě. Jen loni jsme museli vyjíždět ke 32 takovým případům. Většinou to řešíme blokovou pokutou v minimální hodnotě tisíc korun,“ uvedl velitel městské policie ve Veselí nad Moravou Rostislav Prax.

Studia na změnu existuje už pět let

Radnice si nechala už v roce 2007 zpracovat od dopravního inženýra Zdeňka Knotka studii, která řeší změnu výšky podjezdu v souvislosti s intenzitou dopravy na vytížené silnici I/54. Zabývala se situací s výhledem až do roku 2020. Z dokumentu vyplývá, že úprava problematického místa městu pomůže.

„V průměrném pracovním dni by se díky tomu v období 24 hodin počet kamionových souprav navýšil zhruba o 20 až 30. Plynulost provozu pod mostem se však i přesto výrazným způsobem zlepší. Při současné podjezdné výšce trvá průjezd některých návěsných souprav i několik minut. Negativní účinky dopravy, jakými jsou hluk a výfukové plyny, přitom budou i při zvýšeném počtu kamionu menší, než je tomu v současnosti,“ je přesvědčený Knotek.