Na jihu Moravy letos silničáři kvůli omezenému rozpočtu opraví jen to nejnutnější (ilustrační snímek).

Na jihu Moravy letos silničáři kvůli omezenému rozpočtu opraví jen to nejnutnější (ilustrační snímek). | foto: MAFRA

Peněz je málo, silničáři na jihu Moravy letos opraví jen to nejnutnější

  • 2
Silničáři již mají v rukou schválené seznamy letošních oprav vozovek v kraji. Vyplývá z nich, že rekonstrukcí bude kvůli státním i krajským škrtům minimum. Jihu Moravy ovšem pomohou evropské dotace.

Kdo z obyvatel Znojma čekal, že se silničáři letos vrhnou na další části znojemského obchvatu, aby co nejdříve odvedli kamiony z centra města, bude zklamán. Ředitelství silnic a dálnic s pracemi na této roky se vlekoucí stavbě nepočítá. Důvod?

"Na některých jeho částech nyní pracují archeologové. A také záleží na dalších aktivitách sdružení Obchvat," připomněla mluvčí ředitelství Nina Ledvinová neutuchající spory.

Letošní opravy silnic

1. Otevření tunelů v Brně
2. Průtah Svatobořice-Mistřín
3. Opravy Hustopeče - Kurdějov
4. Opravy Říčany - Říčky
5. Dokončení průtahu Lužicemi
6. Stavba mostu v Prosiměřicích
7. Rekonstrukce Bořetice - Kobylí
8. Průtah Vyškovem, ul. Křečkovská
9. Oprava průtahu Přeskačemi
10. Křižovatka Hustopeče
11. Oprava průtahu Cetkovicemi
12. Oprava průtahu v Těšanech
13. Oprava průtahu Brťovem
14. Oprava průtahu Mikulovicemi
15. Oprava spojnice I/38 Znojmo
16. Průtahy Ždánice a Nechvalín
17. Rekonstrukce průtahu Lipůvkou
18. Opravy silnice Tišnov - Lipůvka
19. Opravy silnice Ivančice - Polánka
20. Spojnice Rousínov - Tučapy
21. Spojnice Čejkovice - V. Bílovice
22. Oprava průtahu obcí Bulhary
23. Oprava průtahu Lažánkami
24. Opravy silnice Tišnov - Čebín
25. Opravy Nosislav - Starovičky
26. Oprava průtahu Velké Němčice
27. Oprava Letovice - Horní Poříčí
28. Rekonstrukce Těšany - Kašnice
29. Oprava průtahu Tetčicemi
30. Průtah Dyjákovice, Dyje

Znojemským ale dochází trpělivost. "O omezení kamionů se tady mluví dlouho. Místo aby mizely, jejich počet rapidně narůstá. Sháníme si proto jiný byt," komentoval Jakub Mašek, jenž u rušného průtahu ve Znojmě s rodinou bydlí.

Podobně se nepočítá ani s opravami "silnice smrti" I/53, jež tvoří hlavní tah ze Znojma na Brno.

Rozpočet je omezený, staveb je hodně a kilometrů přibývá

Seznam letošních oprav a staveb na silnicích prvních tříd v kraji již zveřejnilo Ředitelství silnic a dálnic. Vyplývá z něj, že opravy budou rozsahem podobné jako loni.

"Máme omezený rozpočet a velký objem staveb, které jsou ve stadiu výstavby. A logicky také rostoucí počet kilometrů, které vyžadují každoročně vyšší náklady na údržbu," sdělil šéf Ředitelství silnic a dálnic René Poruba.

Spokojeni tak budou zřejmě jen obyvatelé Brna. "Podařilo se ukončit dlouholetý spor s občanským sdružením. Stavba tunelu Dobrovského tedy pokročila do závěrečné fáze a v polovině roku bude úsek uveden do provozu. Na dopravu v místě a pro život obyvatel to bude mít velmi pozitivní vliv," komentoval Poruba.

I Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje, která zase pečuje o silnice druhých a třetích tříd, již má jasno. "Investice na tento rok pokrývají pouze spolufinancování projektů podporovaných Evropskou unií. Ostatní investiční výstavba na silniční síti je utlumena," řekl šéf krajské Správy a údržby silnic Jan Zouhar.

Sto kilometrů silnic a šestnáct mostů

Přesto mají krajští silničáři v plánu rozjet projekty, které mají ve finále, odhadem do roku 2014, zrekonstruovat téměř sto kilometrů silnic a šestnáct mostů. A to právě díky Evropské unii, která má na zhruba třicítku jihomoravských projektů poslat více než 750 milionů korun.

Patří mezi ně například oprava silnice II/430 na Vyškovsku v úseku Rousínov - Tučapy. "Zahrnovat bude několik bezpečnostních prvků, jako je vjezdová brána při vjezdu do Tučap či od Rousínova směrem na Komořany. A samozřejmě se budou dělat i průjezdy obcí Tučapy, Komořany a Rousínov," přiblížil vedoucí vyškovské správy silnic Zdeněk Gardelka. Začít modernizovat by se mělo na podzim.

Na Blanensku zase silničáři počítají, že začnou s průtahy Cetkovicemi, Lažánkami a Lipůvkou. Hodonínsko pak čeká dokončení průtahu Svatobořicemi-Mistřínem či opravy vozovky mezi Čejkovicemi a Velkými Bílovicemi. "To je určitě zásadnější akce, jde totiž o tah na dálnici," uvedl vedoucí hodonínské správy Martin Bedrava.

Na kvalitnější jízdu se mohou těšit i řidiči ve Znojmě. Tamní správa chce dát do pořádku silnice s kruhovými křižovatkami u nákupního centra blízko Baumaxu, tedy v ulicích Družstevní a Suchohrdelská, kudy často jezdí auta z Brna na Vídeň.

Tam, kde byly silnice v mizerném stavu a na něž nemají silničáři přiklepnuté unijní peníze, nelze čekat změny k lepšímu, spíš naopak. Na lokální opravy totiž peníze opět nezbudou.

Na veškerou zimní a letní údržbu silnic druhých a třetích tříd v délce čtyř tisíc kilometrů totiž dostanou silničáři od kraje okolo 560 milionů korun. Na jihu Moravy by přitom bylo nutné provést souvislou obnovu povrchu vozovek v délce 850 kilometrů.