Chvála i rozčarování. Brněnské nádraží se na den proměnilo v pěší zónu

  • 113
Smůlu měli od čtvrtečního rána všichni, kteří chtěli projet kolem brněnského nádraží. Z obou stran ho blokují strážníci a zákazové značky. Jindy jedna z nejrušnějších ulic ve městě je až do půlnoci vyčleněná pouze pro pěší a tramvaje.

Město spojilo akci Den bez aut s testem, co uzavírka udělá s dopravou na nádraží a v přilehlých ulicích. Řidiči přijíždějící Benešovou ulicí od Koliště se tak museli pod viaduktem vrátit zpět a stejně tak se obraceli i řidiči od Nových Sadů.

Na ulici po obou stranách tramvajových kolejí vyrostly improvizované kavárničky s křesílky a slunečníky, vietnamská restaurace, informační stánky města a dopravního podniku nebo Brněnských komunikací.

Lidé z iniciativy Živé město, kteří akci organizátorsky zajišťují, se ptají na nádraží lidí, co by chtěli v Brně změnit. „Lidem se to líbí a chtěli by tu něco podobného,“ zmínila dopoledne členka iniciativy Veronika Staňková.

Řadu lidí ale akce naštvala a zmátla. Vadilo jim, že město chce lidem něco vnutit násilím. Svůj petiční pultík tu například instalovalo i sdružení Brno autem.

„Nesouhlasíme s tím, co se tu děje. Ne, že bychom nevydrželi den bez auta, ale protože to zase vyvolává emoce a představu, že město nás tlačí do Brna bez aut a to je podle nás nesmysl. Spíš by stálo za to se zamyslet nad nějakým rozumným řešením, jak to skloubit bezpečně pro chodce i auta,“ řekl místopředseda sdružení David Pokorný. „Znamenalo by to umrtvení centra. Chybí tu placené parkoviště,“ podotkl.

Lidé mohli připojit svůj podpis pod petici za lepší dopravní obslužnost brněnského nádraží a mnoho z nich toho využilo. „Naštvalo mě, že mi město nutí aktivisticky a provokativně svůj názor, proto jsem to podepsal,“ nechal se slyšet například Efraim Kubík.

S pěší zónou Brno v budoucnu počítá

Další lidé ale zase rádi zasedli do křesel ke kávě. „Přišel jsem se podívat, jak to tady bez aut funguje, abych zažil ten pocit. A je to dobré. Problém je v tom, že člověk přijede do Brna vlakem a první, na co narazí, je bariéra s dopravou. Chtělo by to jiné prostorové uspořádání,“ myslí si například student brněnské architektury Ondřej Saida.

Čtvrteční uzavírka byla podle města jakási „ochutnávka“ toho, jak by mohlo místo vypadat za několik let. Brno totiž počítá, že by u nádraží do budoucna mohla skutečně vzniknout pěší zóna.

„Chceme si vyzkoušet, co to udělá s dopravou. na tzv. malém městském okruhu, hlavně na ulici Úzké a Dornychu, kudy bude doprava vedena místo jednopruhového průjezdu Nádražní ulicí,“ vysvětlil již před akcí náměstek primátora pro dopravu Matěj Hollan.

Uzavírka potrvá do půlnoci, informační stánky a káva bude k mání do 21:00.