Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další šéf silnic odchází. Po prázdninách Brno ochromí oprava tunelu

  19:07aktualizováno  19:07
Během uplynulého roku skončili ve funkci už čtyři šéfové brněnské pobočky Ředitelství silnic a dálnic. Poslední je Petr Foltýnek, který podle informací MF DNES dořediteloval v úterý. Zmatky na vedoucím postu komplikují budování silnic v kraji a posouvají klíčové opravy - třeba v Pisáreckém tunelu.

V Pisáreckých tunelech, kudy každý den projede průměrně kolem 18 tisíc aut, jsou zastaralé bezpečnostní systémy. | foto: Radek Miča, MAFRA

ŘSD už muselo posunout opravu klíčového brněnského tunelu mimo prázdniny (informovali jsme o tom zde). Výměna bezpečnostního zařízení v tubusech se odsouvá kvůli špatně vypsanému výběrovému řízení.

O havarijním stavu, který každý den ohrožuje posádky osmnácti tisíc projíždějících aut, ví ŘSD už měsíce. Nakonec se však tunel nezačne opravovat ani v srpnu, jak bylo plánováno, ale v plném provozu po prázdninách.

Pisárecký tunel

Dlouho připravovaná dopravní stavba v roce 1998 částečně vyřešila problematické napojení brněnského výstaviště na 190. kilometr dálnice D1. V roce 2007 se pak otevřela mimoúrovňová křižovatka ulic Bauerova a Hlinky, která dopravu ještě více usnadnila. Oba tubusy tunelu je však nyní nutné na měsíc uzavřít kvůli výměně bezpečnostních technologií.

A odborníci předpovídají dopravní kolaps.

„Termín podání nabídek do zrychleného zadávacího řízení končí tento týden. Jakmile budou nabídky uchazečů vyhodnoceny, může se začít s opravou. Předpokládáme, že to stihneme do poloviny září a práce budou trvat měsíc,“ sdělila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Právě to však může být podle dopravních policistů pořádný problém. Místo v období relativně klidného prázdninového provozu se totiž uzavře Pisárecký tunel třeba v době konání Strojírenského veletrhu na blízkém brněnském výstavišti.

Šéf brněnského dopravního inspektorátu Roman Póč přitom ještě před měsícem označil za nepředstavitelné, že by se opravy naplánovaly na jiný než prázdninový měsíc.

Tunel hlídají hasiči místo počítače

Minimálně několik dalších týdnů ale ještě zastaralé a nespolehlivé počítačové „srdce“ dopravní stavby bude muset nahrazovat lidská síla, v tomto případě hasičská.

„Naši lidé se ve dvanáctihodinových směnách střídají na dispečinku Brněnských komunikací, kde situaci v tunelu sledují. V případě zásahu by podle záběrů z bezpečnostních kamer koordinovali situaci s velitelem zásahu na místě. O tom, že bychom naši službu měli o měsíc prodloužit, však zatím oficiálně nic nevíme,“ oznámil mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška.

Kvůli vadám systému by nyní například jakákoliv nehoda či požár v tunelu mohly znamenat velký problém. Zastaralé systémy a hlásiče by totiž nemusely včas ukázat, že je v tunelu nebezpečná překážka, a nezabránily by dalším řidičům, aby do rizikové situace také vjeli. Nespolehlivé jsou také vzduchové ventilátory, což by v případě požáru znamenalo nebezpečí pro řidiče, hasiče i záchranáře.

Jestli právě další průtahy v opravě Pisáreckého tunelu přispěly k odchodu Foltýnka, šéf odboru komunikace ŘSD Jan Rýdl komentovat nechtěl.

„Petr Foltýnek skončil v zákonné zkušební době po vzájemné dohodě obou stran. Nebylo to po žádném dramatickém výstupu. Na této úrovni managementu personální změny více nekomentujeme,“ uvedl Rýdl.

Důvodem zdržení oprav je, že antimonopolní úřad kvůli pochybnostem o veřejné zakázce dočasně zakázal uzavřít smlouvu s dodavatelem nového řídicího systému pro Pisárecké tunely za 74 milionů korun. Úředníci se nyní rozhodli zakázku raději zrušit a vypsat nový tendr.

Na nového ředitele brněnské pobočky ŘSD chce nyní Ministerstvo dopravy rovněž vypsat výběrové řízení. Například náměstek brněnského primátora Robert Kotzian přitom doufá, že tentokrát v křesle vydrží déle. Nestabilita podle něj totiž silně komplikuje například i modernizaci kritického úseku brněnského Velkého městského okruhu v Pisárkách.

„Ministr dopravy, kterému se povede stabilizovat situaci v ŘSD, zaslouží metál,“ povzdechl si Kotzian (ODS).







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.