Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Po 60 letech se na nádraží v Brně objeví dvě věže

  6:00aktualizováno  6:00
Spojenecké bombardéry ji rozmetaly při náletu v listopadu 1944. Teď se pravá věž na hlavní budovu brněnského nádraží s největší pravděpodobností vrátí. V anketě o její dostavbě, která skončila včera, to podpořilo 94 procent Brňanů.

Vizualizace hlavního nádraží v Brně | foto: Ateliér Raw

"Pokud na to kývnou České dráhy, tak druhou věž na nádraží dostavíme," potvrdil Radek Konečný, šéf společnosti Brno new station development, které magistrát svěřil revitalizaci pozemků pod brněnským nádražím i opravu staré výpravní budovy.

V anketě, kterou firma pořádala, hlasovalo od května tohoto roku 1 245 lidí. Z toho 1 165 pro variantu se dvěma věžemi.

Nová věž bude kopií dobových plánů

Architektonickou studii, která počítá s návratem do symetrické dvouvěžové varianty už drží v ruce České dráhy. A ty mají jako majitel nádražní budovy i okolních nemovitostí zájem vrátit bráně brněnské železnice její původní lesk.

"České dráhy mají zájem odsouhlasit jako vlastník nemovitosti vše, co povede ke vzrůstu hodnoty majetku i uchování výpravní budovy jako historicky cenného objektu v centru Brna," řekl vedoucí oddělení koncepce nakládání s majetkem Českých drah Karel Tabery.

Hlavní nádraží v Brně - historický snímek

Stavbu musí samozřejmě posvětit ještě památkáři i brněnský magistrát. Ale vhledem k tomu, že návrh architektů Tomáše Rusína a Ivana Wahly počítá s historizující rekonstrukcí přesně podle dobových fotografií a plánů, neměl by nastat problém.

"Pokud jsme schopní navrátit historii a původní krásu do Brna, tak aby neuškodila něčemu novému, tak je to jedině pozitivní," myslí si primátor Roman Onderka.

Stejný názor sdílí i historička Milena Flodrová a taky brněnští památkáři, kteří už v minulosti návrat věže podporovali.

Oprava do konce roku 2010

Celou rekonstrukci výpravní budovy, na kterou padne asi 150 milionů korun, by chtěla firma stihnout do konce roku 2010, tedy včetně dostavby věže. Po opravě fasády na hlavní budově, kterou dokončila před několika dny, bude rekonstrukce pokračovat na části spojující výpravní budovu s poštou.

Hlavní nádraží v Brně - fotografie z třicátých let

"S tím budou paralelně pokračovat opravy uvnitř budovy. Chceme, aby budova získala moderní vzhled. Budou se opravovat obchody uvnitř a měly by vzniknout i nové. Schodiště mají nahradit eskalátory," popsal Konečný.

Brno new station development si loni na jaře pronajalo šestnáctihektarový pozemek od drah na čtyřicet let. Dráhy nabízely developerům nádraží po celé republice k pronájmu v projektu Živá nádraží. Zapojily se do něj jen dvě města: Brno a Havlíčkův Brod.

Podle Radka Konečného tady chce investovat řádově miliardy korun. Vznikne zde celá nová městská čtvrť: hotely, kanceláře, byty i park.

Petrov a budova Trinity v Brně

První stavba, kterou firma postavila, je palác Trinity vedle areálu Vaňkovka. Na celkové koncepci území se podílí slavná česká architekta Eva Jiřičná. Ta právě dokončuje studii prostoru Malé Ameriky, Nových sadů a blízkého okolí.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vizualizace lázní, které chtějí Číňané postavit v Pasohlávkách.
Další potíže kolem čínských lázní. O místo zřejmě přijde vlivný politik

Kvůli čínským lázním v Pasohlávkách je pod tlakem vysoký jihomoravský politik – Václav Božek z ČSSD, šéf poradců hejtmana a bývalý náměstek. Hlavu koaličního...  celý článek

Muž zapálil na kole sedlo. Kamarádi nevěřili, že může hořet
VIDEO: Šedesátník zapálil sedlo cizího kola, vsadil se s kamarády

Neobvyklé oznámení dostali v úterý v noci brněnští strážníci. Zavolal jim pracovník úklidové služby, že na hlavním nádraží hoří jízdní kolo. Ukázalo se, že ho...  celý článek

Dospělý jedinec Allolobophora hrabei dosahuje délky až 60 cm.
V pálavském podzemí žije půlmetrová žížala, pozná se podle trusu

Na vlastní oči toho tvora zahlédl jen málokdo. Přitom není žádný drobeček. Nejdelší žížala žijící na českém území - Allolobophora hrabei - může délkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.