Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Po lidech chtějí, aby platili pokutu za jízdu načerno dvakrát

  6:00aktualizováno  6:00
Jela "načerno" a chytili ji revizoři. Jenže s placením tisícikorunové pokuty otálela a brněnský Dopravní podnik mezitím prodal pohledávku pražské advokátní kanceláři Ludmily Lejnarové. Tak měla pokutu platit dvakrát, jednou i s přirážkou za právníka. Podobných případů je hodně.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Dan MaternaMF DNES

"Hned jsem pokutu zaplatila, ještě to bylo tisíc korun bez nějakých přirážek. Jenže po půlroce mi přišel platební rozkaz městského soudu, podle kterého mám zaplatit jiné společnosti tuhle pokutu znovu a k tomu ještě sedm tisíc korun za jejich právníka," popsala šestadvacetiletá Brňanka, která si nepřeje zveřejnit jméno.

Od kanceláře dostala potvrzení, že dluh už zaplatila, a podala proti platebnímu rozkazu druhé společnosti takzvaný odpor, aby byl platební rozkaz pozastavený a domů jí nepřišli exekutoři. "Vyděsilo mě to, teď čekám, co bude," dodala žena.

Není sama, podobný problém řeší u soudu desítky lidí. Jenže dvojí vymáhání stejného dluhu se může týkat až deseti tisíc lidí, kteří v minulosti nezaplatili pokutu. Celou věcí se zabývá policie, která vyšetřuje, zda nedošlo ke spáchání trestného činu neoprávněného nakládání s osobními údaji, a podnět k prošetření má i Úřad pro ochranu osobních údajů.

Kde se stala chyba?
Brněnský Dopravní podnik se od problému úplně distancoval. "Jde o spor dvou společností, Dopravní podnik už nemá s prodanými pohledávkami nic společného," sdělila mluvčí podniku Hana Pohanová.

Kancelář Ludmily Lejnarové a společnost CFS Financial services, které obě vymáhají stejné pohledávky, hází vinu jedna na druhou. "Se společností CFS jsem měla sice podepsanou takzvanou komisionářskou smlouvu, ale pohledávky jsem jim nakonec nepostoupila. Neměli moji důvěru. Na vymáhání proto nemají žádné právo," tvrdí Lejnarová.

Společnost CFS získala údaje o pohledávkách a tím i osobní údaje tisíců lidí přímo od Dopravního podniku. Podle Lejnarové neoprávněně. "Dopravní podnik vydal nezákonně osobní údaje, které měly být dávno podle zákona skartované," uvedla advokátka.
 
Mluvčí Dopravního podniku Pohanová potvrdila, že společnost CFS údaje od podniku opravdu dostala. "Společnosti CFS jsme zmiňované podklady vydali na základě toho, že doložila vlastnictví těchto pohledávek," řekla Pohanová.

Právní zástupce CFS Jan Válek je přesvědčený, že několik tisíc pohledávek patří právě CFS. "To potvrdil i soud v Praze 4," podotkl Válek. Podle Lejnarové ale právě běží žaloba na určení vlastnictví těchto pohledávek a je přesvědčena, že dostane za pravdu.

V její prospěch mluví i právní posudek, který si nyní, po mnoha měsících nekončícího sporu, nechala udělat na plzeňské právnické fakultě. "Podle něj neměla společnost CFS na pohledávky nikdy právo," sdělila závěry Lejnarová.

CFS bez představenstva
Lejnarová si spolupráci s CFS rozmyslela proto, že od února až do července loňského roku neměla podle ní společnost jediného člena představenstva. "Nebylo s kým jednat. Bylo mi to podezřelé od začátku. Ale Dopravní podnik města Brna jim dal jen tak osobní údaje tisíců lidí," tvrdí advokátka.

Druhá společnost, která dluhy duplicitně vymáhá, tvrdí úplný opak. "Pokud paní Lejnarová nějaké plnění od dlužníků mých klientů v minulosti přijala, či dokonce v současnosti přijímá, nemá pro to žádný zákonný ani smluvní podklad," myslí si její právní zástupce Jan Válek.

Vedení Dopravního podniku o problémech mezi oběma společnostmi ví. "U paní Lejnarové došlo počátkem tohoto roku k narušení smluvních vztahů se společností CFS Financial Services, se kterou na vymáhání pohledávek spolupracovala. Následně došlo u několika případů k duplicitnímu vymáhání pohledávek, které jsme postoupili v roce 2006. Ale Dopravní podnik už není vlastníkem postoupených pohledávek a nemá možnost jejich další  vymáhání ovlivňovat," zopakovala Pohanová.

A dodala, že podnik opakovaně vyzval smluvního partnera k "napravení zcela nepřijatelného stavu". "Jsou tím totiž poškozováni naši zákazníci a také dobré jméno Dopravního podniku. Postupování pohledávek paní Lejnarové jsme pozastavili a další spolupráci ukončili," uvedla Pohanová.

O tom, komu pohledávky opravdu patří, ale pravděpodobně rozhodne až soud. "Cestujícím, kterých se problém týká, poradíme, jak mají dále postupovat," dodala.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Žena našla tašku s 213 tisíci. Odnesla ji strážníkům, ti vypátrali majitele

Dobrý skutek, který se hned tak nevidí, udělala ve středu šestašedesátiletá žena. Nalezenou tašku s 213 tisíci odevzdala brněnských strážníkům, kterým se...  celý článek

Společnost SAKO se stará o komunální odpad v Brně. Ročně spálí 248 tisíc tun...
Vědci vymysleli program pro největší spalovnu v Česku, vyrobí víc elektřiny

Když už musí odpadky do spalovny, ať na své poslední cestě poslouží co nejvíc a přesně. Brněnští vědci se tímto heslem řídili, když pro největší tuzemskou...  celý článek

Věstonická venuše
Věstonickou venuši nejspíš zdobila ptačí pírka, vyčetli vědci ze skenu

Slavná Věstonická venuše byla původně patrně ozdobena ptačími pírky. Svědčí o tom čtyři vpichy na temeni hlavy, které nyní měli možnost analyzovat vědci díky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.