Dopravní nehoda v Týništi nad Orlicí na frekventované silnici číslo I/11. (16....

Dopravní nehoda v Týništi nad Orlicí na frekventované silnici číslo I/11. (16. 10. 2014) | foto: Policie ČR

Mrtvých na silnicích v kraji přibylo. Řidiči jsou nepozorní a chodci riskují

  • 10
Letošní rok začal na jihomoravských silnicích tragicky. Zemřelo už sedm lidí, loni to přitom za stejné období byli jen tři. Odborníci varují, že řidiči čím dál častěji nevěnují plnou pozornost řízení. Bezpečnost však podceňují i chodci, kteří si neuvědomují horší viditelnost v současném počasí.

Policie však upozorňuje, že z lednových čísel statisticky nejde vyvozovat závěry, může jít o shodu okolností. „Může se stát, že několik týdnů nedojde k žádné smrtelné nehodě, a statistiky se tak ‚srovnají‘. Nehodovost ovlivňuje také počasí,“ řekla k číslům jihomoravská policejní mluvčí Petra Vedrová.

Mrtví v lednu na jihomoravských silnicích

rok - počet úmrtí při nehodách

  • 2007 - 19
  • 2008 - 13
  • 2009 - 13
  • 2010 - 3
  • 2011 - 3
  • 2012 - 2
  • 2013 - 2
  • 2014 - 5
  • 1.–19. ledna 2015 - 7

Zdroj: Policie ČR

Nejtragičtější byl uplynulý víkend. V pátek na silnici z Břeclavi do rakouského Reinthalu nezvládl řidič zatáčku, vyletěl s autem z vozovky a narazil do plotu (více čtěte zde).

Další smrtelná nehoda se stala o den později na silnici z Kyjova do Svatobořic-Mistřína. Šofér při předjíždění dostal smyk a narazil do stromu. Zemřel po převozu do nemocnice, jeho spolujezdec ještě na místě.

Na stejném místě, jen o dva dny později, v pondělí, havaroval další automobil. Řidič při jízdě ve směru na Kyjov v zatáčce nesnížil dostatečně rychlost a dostal se do smyku a vyjel do příkopu. Tato nehoda již byla bez obětí, šofér skončil s lehkým zraněním v nemocnici. (o obou nehodách ve stejné zatáčce si můžete přečíst zde)

Zima je nepříznivá hlavně pro chodce, nejsou vidět

Poslední víkendová nehoda se stala v neděli večer. Rušný tah z Brna na Znojmo přecházel senior, aby se dostal na autobusovou zastávku. Projíždějící řidič si ho ale nevšiml. Šestasedmdesátiletý muž na místě zahynul.

Roli v těchto případech hrálo nezvládnutí stylu jízdy i nepozornost. Letos se policisté chtějí mimo jiné zaměřit na nemotorizované účastníky silničního provozu. Chystají například preventivní akci Zebra se za tebe nerozhlédne nebo Vidět a být viděn.

„Toto roční období je velmi nepříznivé hlavně pro chodce, zejména proto, že jsou horší klimatické podmínky a řidiči mají menší rozhled. Chodci se tak pro ně stávají hůře rozpoznatelnými,“ doplňuje k tomu Jiří Ambros z Centra dopravního výzkumu. Lidé podle centra zbytečně riskují, když nemají reflexní prvky na oblečení a často nezodpovědně přebíhají silnice.

Úmrtí chodce vyšetřuje i policie v Brně, kde minulou středu na přechodu v ulici Kluchova srazil řidič staršího muže. Zde však není příčina zatím jasná.

„Vyšetřovatelé narazili na některé nesrovnalosti, a proto žádají svědky, kteří nejsou v kontaktu s policií, aby se ozvali na telefonní linku 158. Především jde o pohyb auta před nehodou a do příjezdu záchranné služby,“ vyzval svědky policejní mluvčí Pavel Šváb.

Za nehody může nepozornost, za úmrtí i neschopnost pomoct

Nejčastějšími příčinami nehod jsou vysoká rychlost, jízda v protisměru a nedostatečná pozornost. Šoféři často při jízdě nejen telefonují, ale také ovládají tablety a smartphony. „Někteří řidiči kamionů za volantem i obědvají nebo si pouští filmy pro ukrácení cesty,“ zmínil dokonce vedoucí oddělení BESIP Martin Farář z ministerstva dopravy.

Jako zásadní problém to vnímá i šéf Ředitelství služby dopravní policie Tomáš Lerch. „Vlivem doby si lidé často z automobilů dělají kanceláře, nevěnují se tak plně řízení, nesledují situaci v provozu a dopravní značení a často pak v místech, kde je potřeba ubrat plyn, naopak zrychlí, a při takto vzniklých dopravních nehodách se pak objevují ty nejtragičtější následky,“ uvedl Lerch.

Tragické následky nehod jsou navíc mnohdy zbytečné. „Mezi tyto případy patří řidiči s otřesem mozku, kteří v bezvědomí leží na volantu. Stačilo by jim jen hlavu zaklonit a uvolnit dýchací cesty a ve velkém počtu případů by přežili,“ uvedla mluvčí jihomoravské záchranné služby Barbora Zuchová.

Řidiči, kteří si nejsou zcela jisti s poskytnutím první pomoci, se mohou obrátit na tísňovou linku. „Naši operátoři je budou navigovat krok za krokem, velmi často se podaří první pomoc účinně poskytnout,“ dodala Zuchová.