Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fingují krádeže, šálí pojišťovny. Množství odhalených podvodů stoupá

  19:27aktualizováno  19:27
Pojišťovnám se daří odhalit víc podvodů. Někdy stačí hloupý nápad klienta. Jako v případě muže, který si přemaloval číslice na počítadle ujetých kilometrů. Počet pojistných podvodů se na jižní Moravě oproti loňsku výrazně zvýšil.

Podvodník si přemaloval počítadlo kilometrů. | foto: archiv pojišťovny Kooperativa

Detektivové odhalují finty častěji i díky úzké spolupráci s policisty. „Vykradli mně prodejnu!“ S takovým stručným oznámením se například obrátil před pár měsíci na jihomoravské policisty a pojišťovnu jeden z majitelů zastavárny. Zloději si podle něj odnesli zboží za několik set tisíc korun.

Detektivové pojišťovny však brzy zjistili, že podnikatel vše nafingoval s kamarády. Z prodejny nezmizelo vůbec nic. Případem se tak dále zabývají už jen policisté, kteří muže stíhají za pojistný podvod, hrozí mu až desetileté vězení.

„Zatímco v prvním pololetí loňského roku šetřili naši pracovníci v Jihomoravském kraji 97 případů pojistných podvodů, letos jsme jich ve stejném období zaznamenali 140.“

A podobných případů jsou v kraji desítky. „,Zatímco v prvním pololetí loňského roku šetřili naši pracovníci v Jihomoravském kraji 97 případů pojistných podvodů, letos jsme jich ve stejném období zaznamenali 140, což je velmi výrazný nárůst,“ upozornil mluvčí pojišťovny Allianz Václav Bálek.

S obdobnou situací se potýkají v posledních šesti měsících i v konkurenční Kooperativě. „Loni jsme řešili 30 případů pokusu o podvod. Letos jsme jich od ledna do konce června řešili 50, přičemž celková uchráněná hodnota může dosáhnout až čtyř milionů korun,“ uvedl mluvčí Kooperativy Milan Káňa. Podobně je na tom i Česká pojišťovna.

Spolupráce funguje

Tři největší hráči na trhu si nedovedou vysvětlit, proč podvodů v kraji přibylo. „Vlivů může být víc. Počínajícími ekonomickými problémy některých podnikatelů až po shodu náhod, že to ve stejném regionu a ve stejné době zkusí víc lidí,“ přemítá Bálek.

Za vyššími čísly může být ukryto i to, že pojišťovny nalezly lepší způsoby, jak švindlíře odhalit. „Naši pracovníci disponují celou řadou moderních technologií, které jim umožňují být v odhalování podvodů rok od roku efektivnější,“ potvrdil ředitel Útvaru vyšetřování a interní bezpečnosti České pojišťovny Michael Maierl. Pojišťovnám se také vyplácí úzká spolupráce s policií. „Letos funguje velmi dobře,“ řekla policejní mluvčí Petra Ledabylová. „S detektivy pojišťoven si vyměňujeme potřebné informace, což může vést k lepšímu odhalování těchto skutků. Objasněnost těchto případů je pak velmi vysoká,“ dodala.

Nepovedené finty

Někdy podvodníky, kteří se v průměru na úkor pojišťoven chtějí obohatit o statisíce korun, ale prozradí vlastní naivita. „Jeden z klientů se pokusil lihovým fixem upravit auto, které přistavil k prohlídce našemu technikovi,“ přiblížil mluvčí Kooperativy. „Ve snaze získat vyšší pojistné plnění se klient rozhodl zamalovat lihovým fixem skutečný stav kilometrů.“

Přemalováním číslice na počitadle „stočil“ stav ujetých kilometrů téměř o dvě stě tisíc. „Původní stav tachometru s hodnotou 315 215 vypadal po úpravě fixem jako 115 215 kilometrů,“ uvedl Káňa.

Zbohatnout se snažil také starší muž z jižní Moravy, kterému prasklé vodní potrubí údajně způsobilo škody za 120 tisíc korun. „Rozsah poškození ale byl mnohem menší. Stejnou pojistnou událost navíc tento muž oznámil už před rokem a tehdy si nechal škodu vyplatit. Tuto opravu ale nedokázal doložit,“ sdělil Bálek z Allianz. „Když to detektiv zjistil, muž mu oznámil, že šlo o nedorozumění a že vlastně novou podlahu ani zárubně už vůbec nechce.“

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.