Kampaň dopravního podniku v Brně proti vandalům s názvem No tag! | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

V Brně přitvrdí boj s černými pasažéry, pokutu zvýší na patnáct stovek

  • 64
Přistiženým černým pasažérům se cestování v Brně, ale i po celém kraji hodně prodraží. Už od září, tedy od neděle, cestujícím bez lístku hrozí místo dosavadní tisícikoruny rovnou patnáct set korun pokuty. Počet recidivistů roste.

Třináct let mohla být maximální pokuta za jízdu načerno tisícikorunová. Vše změnila květnová úprava příslušného zákona. Brněnský dopravní podnik i provozovatel Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje Kordis na ni reagovali poměrně rychle.

Černí pasažéři

  • před 10 lety 93 194
  • před 5 lety 116 529
  • minulý rok 110 368

Pozn.: Číslo nevyjadřuje počet osob, ale tzv. záchytů – statistika počítá i s recidivisty.

Důvody? Počet cestujících, kteří za jízdu neplatí, sice stále mírně klesá, jenže vzrůstá recidiva. "Zatímco v roce 2008 jsme přistihli 50 tisíc lidí bez jízdenky, loni už to bylo jen 22 tisíc lidí. Průměrně, když čísla porovnáme, tedy loni jel načerno každý chycený rovnou pětkrát," vysvětlil vedoucí tarifního odboru DPMB Vít Prýgl.

Dalším důvodem pro zvýšení pokut je i to, že se postupně cena předplatní jízdenky a pokuty začaly dorovnávat. Někdo už proto mohl uvažovat i tak, že se mu jízda načerno vyplatí víc než nákup třeba čtvrtletní permanentky.

Nové sazby zůstávají pořád mírnější k těm, kdo pokutu uhradí na místě nebo do pěti pracovních dnů. Nicméně i ti si připlatí. Z peněženky budou muset vytáhnout o stovku více, tedy 800 korun.

Brňané, které MF DNES oslovila, si ale myslí, že ani navýšení pokut nepřiměje recidivisty ke změně. "Chronického neplatiče neodradí ani tak vysoké sumy," míní třeba Drahomír Stejskal. Hana Vertrubová rovnou kritizuje i revizory. "U kontrol záměrně přehlížejí na první pohled problematické lidi. Zdá se mi to nefér. Chápu, že vymáhání je v takových případech často složité, ale všichni bychom přeci měli mít stejné podmínky," dodává.

Cestujících, kteří mají permanentku, ale zapomenou si ji doma, se zdražování nedotkne. Pokuta v takovém případě zůstává na částce 50 korun. Ale ani s tímto už dlouho zavedeným opatřením Vertrubová nesouhlasí. "Přestože je to jen pár korun, přijde mi hloupé něco platit, když má člověk řádně zaplacenou šalinkartu a jen ji nechá omylem doma," kroutí hlavou.

Brněnský dopravní podnik a Kordis nejsou jediní, kdo se rozhodl využít legislativních změn k navýšení pokut. Totožné zpřísnění zavedli už v Olomouci a Ostravě. A od prvního září se prodraží jízda načerno i v Jihlavě. Pražský dopravní podnik o případných změnách jedná.

Dopravní podnik zahájí také kampaň proti vandalům

Kromě zpřísnění pokut Dopravní podnik také oznámil zahájení nové protivandalské kampaně nazvané No Tag. "Preventivní akce se snaží oslovit především mladší generaci. Tomu je přizpůsobená i její grafická podoba, projevují se v ní totiž prvky graffiti stylu," popsala správní ředitelka DPMB Eva Lukavská.

Kampaň se zaměřuje především na vandaly, kteří ničí okna dopravních prostředků škrábanci nebo leptacím fixem. Poškození tohoto typu jsou totiž trvalá a na rozdíl od sprejerských výtvorů nejdou odstranit. Okenní tabule se musí v takovém případě celé vyměnit.

Název antivandalské kampaně je odvozený od anglického výrazu tag, kterým se označují podpisy tvůrců graffiti. Akce kromě nálepek nejrůznějších velikostí umístěných na všech typech vozů počítá i s tričky, silikonovými náramky a plackami.

"Kampaň vyzývá k větší všímavosti a k nahlášení pachatelů případnými svědky. Snaží se upozornit lidi, aby byli k poškozování majetku všímavější," objasnila mluvčí podniku Linda Hailichová.

Dopravní podnik aktivně bojuje proti vandalům zhruba rok. Jeho šéf Miloš Havránek však přiznává, že prozatím ne příliš úspěšně. Ročně spočítali v dopravním podniku škodu způsobenou vandalismem na pět milionů korun.